نماینده عالی دولت در استان به‌روز رسانی فرآیندهای تقویت صادرات از گیلان برای شکوفایی اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و با تکلیف به مدیران برای حضور در واحدهای تولیدی و فعال به منظور رفع موانع و مشکلات آنها گفت: هیچ تعللی از سوی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران پذیرفته نیست.

به گزارش مهر گیلان-دکتر اسدالله عباسی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه گیلان با ابراز خرسندی از نقش‌آفرینی تولیدکنندگان گیلانی در صادرات غیرنفتی، ارزآوری و تولید باکیفیت برمبنای منویات رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: برای ارتقاء صادرات محصولات استراتژیک و تولیدات داخلی در بخش‌های مختلف با تقویت زیرساخت‌های لازم، اهتمام جدی داریم.

وی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری را مکلف کرد تا با تشکیل کارگروهی نسبت به بررسی فوری و آسیب‌شناسی موانع پیش‌روی صادرکنندگان گیلانی با حضور فعالان این بخش اقدام کند.

وی گیلان را برخوردار از ظرفیت‌هایی منحصربه‌فرد در بخش صادرات دانست و افزود: باید جایگاه گیلان در مقایسه با استان‌های دیگر و نیز موقعیت آن در تجارت بین‌الملل مشخص شود چراکه این استان در منطقه‌ای استراتژیک و مهم قرار دارد و می‌تواند نقش‌آفرینی های مؤثری داشته باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان به وجود برخی خلأها در مسیر اتصال کریدور شمال – جنوب همچون راه‌آهن اشاره و خاطرنشان کرد: گیلان نتوانسته به شکوفایی کامل در بخش اقتصادی و صادرات برسد و کماکان فرآیندها به صورت سنتی انجام می‌گیرد که به تحول منتهی نمی‌شود.

وی اتصال راه‌آهن رشت-کاسپین در گام نخست و راه‌آهن رشت-آستارا در گام بعدی را از ملزومات ایجاد تحول در بخش تجارت و صادرات گیلان عنوان کرد و افزود: براساس تعهد پیمانکاران، در سال ۱۴۰۱ باید شاهد بهره‌برداری راه‌آهن رشت-کاسپین و باقیمانده آزادراه قزوین-رشت باشیم.

استاندار به اختصاص پنج هزار و ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایت از تولید در سفر رئیس‌جمهوری به گیلان اشاره و اضافه کرد: دو هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار استاندار و هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز از محل بندهای تبصره‌ای اشتغال دستگاه‌های حمایتی برای بخش تولید وجود دارد.

وی با اشاره به اختصاص ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌های عمرانی گفت: با پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران و تسریع در روند تأمین مصالح موردنیاز، پروژه‌های معطل مانده استان تحرک خوبی گرفته است.

دکتر عباسی به تسویه بدهی ۵۳ هزار میلیارد تومانی دولت قبل به بانک مرکزی هم اشاره کرد و گفت: دولت مردمی سیزدهم علاوه بر اینکه به دنبال خلق پول و استقراض از بانک مرکزی نرفت، ماهانه ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان از سررسید اوراق را هم پرداخت می‌کند که فشارهایی را بر دولت تحمیل کرده است.

وی به نشست روز گذشته خود با سفیر جمهوری آذربایجان در کشورمان و نیز سفرای روسیه، قزاقستان و ترکمنستان برای تقویت ارتباطات و افزایش مبادلات تجاری اشاره و خاطرنشان کرد: با اتصال راه‌آهن رشت-آستارا بستر ارتباطات تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا فراهم می شود و گیلان به عنوان یک نگین خواهد درخشید.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به آمادگی حمل کامیون بر کالا به منطقه آزاد انزلی و انتقال با کشتی‌های رو- رو به بنادر آکتائو و باکو افزود: صادرکنندگان نمونه به عنوان پیشران اقتصادی گیلان در اولویت حمایتی قرار دارند.

وی با بیان اینکه از تولیدات کیفی که بتواند در داخل و خارج رقابت ایجاد کند حمایت می‌کنیم، گفت: دولت سیزدهم اجازه واردات کالاهایی که مشابه آن متناسب با تقاضا در بازار عرضه می‌شود را نخواهد داد و بستر صادرات تولیدات مازاد بر نیاز را نیز فراهم می‌کند.

استاندار گیلان به تدوین اطلس سرمایه‌گذاری و پنجره واحد کسب و کار در استان از نخستین روز آغاز فعالیت اشاره و اظهار کرد: برای تسریع در روند سرمایه‌گذاری تا زمان حاضر ۱۱۴ مجوز بی‌نام صادر و در افق ۱۴۰۱ صدور ۵۰۰ مجوز هدفگذاری شده است.

وی مدیران دستگاه‌های اجرایی را موظف به حضور در واحدهای تولیدی و کارخانه‌های فعال برای رفع موانع و مشکلات آنان کرد و گفت: باید فاصله میان مدیران و سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند و در این مسیر از ایجاد هرگونه بروکراسی مزاحم اداری جلوگیری شود.

دکتر عباسی با بیان اینکه در روند پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران هرگونه تعلل از سوی بانک‌ها پذیرفتنی نیست، افزود: به عنوان یک گیلانی اجازه نمی‌دهم که سرمایه‌گذاری تمام اندوخته خود را پای‌کار بیاورد و معطل تسهیلات، مالیات و بیمه شود.

وی بر لزوم تلاش مضاعف برای ایجاد عدالت متوازن و کاهش فقر در استان تأکید و تصریح کرد: نهادهای حمایتی به جای افزایش خانوارهای تحت پوشش باید در جهت توانمندسازی آنان گام بردارند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه وجود ۷۱۲ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال و طرح‌های اقتصادی با پیشرفت ۱۰ تا ۹۰ درصد زیبنده این استان مستعد نیست، اظهار کرد: باید ضمن فعال‌سازی واحدهای راکد تملیک شده بانک‌ها و واگذاری به بخش خصوصی، نسبت به افزایش ظرفیت ۱۰۰ درصدی واحدهای موجود و بسترسازی برای ایجاد طرح‌های توسعه گام برداشت.

در این مراسم از ۱۶ واحد تولیدی صادرکننده نمونه گیلان توسط استاندار گیلان تقدیر شد.