مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: موزه ونگارد به عنوان اولین موزه تخصصی جنگ جهانی دوم در کشور و چهارمین موزه پر بازدید استان است که بیش از ۴۰۰ شی شناسنامه دار شده دارد.

به گزاش مهر گیلان-ولی جهانی امروز در حاشیه بازدید از اولین موزه تخصصی جنگ جهانی دوم کشور در لاهیجان، اظهار کرد: موزه ونگارد به عنوان اولین موزه تخصصی جنگ جهانی دوم در کشور است که به همت کارن جمال امیدی، اردیبهشت ماه سال گذشته در شهرلاهیجان در یک بنای قدیمی به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: موزه ونگارد چهارمین موزه پر بازدید استان است که بیش از ۴۰۰ شی شناسنامه دار شده دارد و براساس استاندارد موزه های بین المللی چیدمان شده و از زمان تاسیس مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه افزایش ۵۰ درصدی موزه های تخصصی را در دستورکار داریم، گفت: در شرق گیلان علاوه بر این موزه، یک موزه تخصصی مردم شناسی دیگر هم داریم. در شهر ماسوله سه موزه تخصصی آسیاب طبیعی، عون بن علی و میراث فرهنگی داریم. در صومعه سرا هم موزه موسویان را داریم که تا یکماه آینده به بهره برداری میرسد.

جهانی با بیان اینکه در اکثر شهرستان‌های گیلان که تا قبل از سال ۱۴۰۰ موزه نداشتیم، موزه تاسیس شده است، گفت: هر ملت با زبان میراث فرهنگی میتواند گذشتگان خود را به جهانیان معرفی کند، زبان هنر زبان جهانی بوده و میراث فرهنگی عامل پیوند ملتها به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: از مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به استان پیش بینی ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بوده است که در دست ابلاغ می‌باشد.

وی با اشاره به تاثیر موزه‌ها در جذب گردشگران، تصریح کرد: تاسیس اولین موزه باستان شناسی شمال کشور در رشت، در دستورکار قرار دارد؛ همچنین غار موزه میکال در دیلمان هم ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تاسیس آن پیش بینی شده است.

جهانی ادامه داد: در حال حاضر مرمت ۵۰ اثر تاریخی در دستورکار قرار گرفته مثل خانه شفیعی که از اعتبار ۳۰۰ میلیونی برخوردار گردید. مالکینی که تمایل دارند خانه های تاریخی خود را ثبت کنند از حمایتهای میراث فرهنگی برخوردار میشوند.

وی با بیان اینکه در گردشگری استان ظرفیت‌هایی وجود دارد که فرصتهایی برای سرمایه گذاری است، تصریح کرد: ظرفیت‌های گردشگری استان شناسایی شده و طرح ساماندهی آنها در حال انجام است تا فرصتی هم برای جذب گردشگران و هم اشتغالزایی باشد.