وزیر راه و شهرسازی توسعه ترانزیت ریلی را مهم ترین اولویت صنعت حمل و نقل کشور دانست و گفت: حتی اگر لازم باشد ساختمان وزارتخانه را هم می فروشیم تا محور رشت - آستارا که حلقه مفقوده توسعه ترانزیت ریلی است، تکمیل شود.

به گزارش مهر گیلان -آقای رستم قاسمی در مراسم بهره برداری از ۳۱۹ دستگاه انواع واگن ریلی جدید یا بازسازی شده که صبح امروز در ایستگاه راه آهن تهران برگزار شد افزود: ایران در موقعیت خوب ترانزیتی واقع شده که این موقعیت، علاوه بر درآمدزایی، می تواند در توسعه و معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهانی تاثیرگذار باشد. وی با اشاره به اینکه فرصت های گذشته را برای توسعه این بخش از دست داده ایم افزود: بعضی از فرصت ها را برای توسعه کشور از دست داده ایم که بازگشت آنها به سختی صورت می گیرد، اما در ترانزیت این فرصت هنوز باقی است که باید آن را غنیمت شماریم و نباید این فرصت را از دست دهیم که شاید بازگشت آن ممکن نباشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم بالای حمل و نقل کالا در برخی کشورهای همسایه افزود: با توسعه ریل و حمل و نقل ترکیبی، ایران می تواند محل عبور مناسبی برای آن بارها باشد و ما باید امروز برای تحول بزرگ و اساسی در حوزه حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی، روش خاصی را در پیش گیریم، چراکه با این اقدامات و اعداد و ارقام کنونی به جایی نمی رسیم.
قاسمی افزود: در دولت های قبلی سالی ۸۰ کیلومتر ریل ساخته می شد و اگر ما خیلی تلاش کنیم می توانیم به ۱۰۰کیلومتر برسیم که نمی تواند جهش مناسبی در حمل و نقل ریلی محسوب شود
بنابراین نیازمند اتفاق جدیدی در حوزه حمل و نقل ریلی هستیم و مشخص است که با این اعتبارات و بودجه عمرانی کشور هرگز به این تحول اساسی نخواهیم رسید .
وی در تشریح ویژگی های ترانزیتی ایران گفت: امروز بار و کانتینر، می تواند از هند وارد بندر شهید رجایی شود و تا رشت از طریق ریل حمل و سپس از طریق جاده به جمهوری آذربایجان منتقل شود و نهایتا به فنلاند برسد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: انتقال بار از خاک ایران از مبدا هند تا فنلاند ۱۷روز طول می کشد. اما اگر همین بار از طریق دریا حمل شود از طریق دریای سرخ ۴۵ روز طول می کشد تا به مقصد برسد.
وی بر لزوم ساخت و تکمیل خط ریلی رشت – آستارا تاکید کرد و گفت: مسافت رشت- آستارا ۱۶۲ کیلومتر است که حتی اگر ساختمان وزارت راه را بفروشیم باید این خط ریلی به سرانجام برسد
چون اهمیت زیادی برای اقتصاد کشور دارد، ضمن اینکه کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس نیز تمایل زیادی به بهره برداری از خط ریلی ایران دارند و برای وصل شدن به خط سراسری راه آهن ایران پیشنهاداتی داده اند.
قاسمی همچنین در خصوص توانمندی شرکتهای ایرانی در ساخت و تولید انواع واگن و لکوموتیو در داخل گفت: در ساخت انواع واگن و حتی لکومتیو دارای توانمندی ساخت برای افزایش ناوگان هستیم و باید تا حد اکثر ممکن از ظرفیت داخلی استفاده کنیم.