طی نشستی با حضور رسول فرخی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، محمدتقی مهدیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان، مسعود معین پور مشاور و نماینده معاونت حقوقی، مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو؛ به بررسی مشکلات،چالش ها و توسعه‌ زیر ساخت های شبکه های توزیع برق در شهرستان های لاهیجان و سیاهکل بویژه در مبحث تخصیص اعتبارات استانی و ملی پرداخته شد.

به گزارش مهر گیلان-در این نشست مهدیزاده گفت: اهمیت انرژی برق در زندگی روزمره همه ما، یک اصل کاملا حیاتی و غیرقابل انکار است و همین موضوع وظیفه و رسالت شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان را سنگین تر می کند.

وی افزود: متاسفانه شرایط آب و هوایی استان شامل رطوبت بالا و بحران های جوی نظیر بارش های برف سنگین و طوفان های فصلی و… موجب فرسودگی شبکه های برق در گیلان می شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت توزیع نیروی برق گیلان ضمن تاکید بر اینکه گیلان یکی از فرسوده ترین شبکه های برق در کشور را دارد افزود: متاسفانه طی دو دهه اخیر و با توجه به عدم جذب منابع و اعتبارات لازم، شاهد انباشت فرسودگی شبکه ها بویژه در حوزه شبکه های فشار ضعیف در استان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شرکت توزیع نیروی برق گیلان از لحاظ دارا بودن نیروی انسانی ماهر و کارآمد هیچگونه مشکلی وجود ندارد و در حوزه مهندسی و همچنین برقکاران پر تلاش و زحمتکش آمادگی لازم برای اجرای طرح های بزرگ و جهادی وجود دارد.

مهدیزاده تاکید کرد: پروژه های نوسازی و بهسازی شبکه های توزیع برق نیازمند جذب سرمایه و اعتبارات استانی و ملی هستند که در این بخش نیاز اساسی به همراهی مسئولین استان داریم تا بتوانیم با همراهی این عزیزان، امنیت و رفاه مردم شریف در حوزه انرژی برق را تامین کنیم.

رییس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان تصریح کرد: گیلان بیش از ۲۰ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف دارد که عمده آنها فرسوده هستند و طی این سالها تنها قریب به ۷ هزار کیلومتر از آنها با کابل خودنگهدار جایگزین شده است و امیدواریم با نگاه ویژه وزارت نیرو به استان گیلان شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.

همچنین در این نشست رسول فرخی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از زحمات شبانه روزی کارکنان شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت: با تخصیص اعتبار قطره چکانی پیشرفت قابل ملاحظه ای را در استان شاهد نخواهیم بود و بدیهی است گیلان شایسته نگاه ویژه ای است و ضروری است اعتبارات در کشور به صورت عادلانه توزیع شود.

فرخی افزود: در سنوات گذشته حدود ۱۰۰ کیلومتر کابل خودنگهدار در شهرستان لاهیجان احداث شده است که این رقم پاسخگوی شبکه های فرسوده لاهیجان نیست و امیدواریم در آینده از محل اعتبارات ملی و استانی برای بازسازی شبکه های فشار ضعیف شهرستان های لاهیجان و سیاهکل اقدامات شایانی صورت پذیرد.

فرخی با قدردانی از محمد تقی مهدیزاده مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان و سایرمدیران شهرستانی گفت: علی‌رغم همه اینها تمام تلاش ما این است که مردم خدمات دولت را مشاهده کنند که از جمله خدمات موثر دولت، می توان به پایداری شبکه های توزیع برق و عدم خاموشی مشترکین خانگی در پیک سال جاری اشاره کرد.

نماینده لاهیجان و سیاهکل ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته نتوانستیم اعتبار لازم برای احداث شبکه با کابل خودنگهدار برای شهرستان لاهیجان به میزان ۳۵۰ کیلومتر و برای سیاهکل به میزان ۲۵۰ کیلومتر را دریافت کنیم و انتظار ما از وزارت محترم نیرو این است که حداقل یک سوم مشکلات برق این دو شهرستان را حل کنند.

فرخی ضمن ارائه برخی از مشکلات مردم بویژه در مناطق محروم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل افزود: در سال ۹۸ مصوب شده بود که ۵۰ درصد گیلان مجهز به کابل خود نگهدار شود ولی متاسفانه و با عدم تخصیص اعتبار در این سه سال تنها ۱۰ درصد از این پروژه مهم در استان اجرایی شده است.

همچنین معین پور مشاور و نماینده معاونت حقوقی، مجلس و پشتیبانی وزارت نیرو نیز ضمن استماع نظرات و مذاکرات جلسه، در خصوص همراهی وزارت نیرو و بازسازی شبکه های فرسوده استان قول مساعدت و همیاری داد.

گفتنی است در این نشست که به میزبانی فرمانداری لاهیجان برگزار شد فرهاد براتی فرماندار لاهیجان، امین بابایی فرماندار شهرستان سیاهکل و جمعی از مسئولین این دو شهرستان، بهمراه علیرضا نصوری مدیر توزیع برق لاهیجان و جلال رعنای مهرپور مدیر توزیع برق سیاهکل حضور داشتند و هریک به ارائه وضعیت برق شهرستان های مذکور و درخواست های موجود در این زمینه پرداختند.