نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مزیت های ویژه اقتصادی و موقعیت صادراتی استان در جهت توسعه همه جانبه، گفت: اقتصاد گیلان با حمایت از تولید و توسعه صادرات رونق می یابد و دولت سیزدهم در این بخش برنامه های راهبردی مناسبی دارد.

به گزارش مهر گیلان-دکتر اسدالله عباسی در دیدار با وزیر امور  اقتصاد و دارایی با تشریح روند توسعه اقتصادی در استان، به اقدامات صورت گرفته در گیلان با هدف رونق اقتصادی اشاره کرد و افزود: اقتصاد داخلی نقش تعیین کننده ای در توسعه پایدار دارد.

وی صدور ۱۲۸ مجوز سرمایه گذاری و شناسایی ۲۵۶ عرصه سرمایه گذاری در گیلان بر اساس توانمندی های موجود در نقاط مختلف استان را گامی در مسیر تسهیل سرمایه گذاری خواند و گفت: این مهم برای اولین بار در گیلان محقق شده است.

استاندار گیلان مولدسازی تولید و تغییر وضعیت واحدهای راکد و  نیمه فعال به فعال را ضرورتی غیرقابل انکار دانست و یادآور شد: با راه اندازی واحدهای راکد مقدار میزان قابل توجهی از تعهد اشتغال استان در دولت سیزدهم اجرایی می شود.

دکتر عباسی با انتقاد از عملکرد برخی بانک ها به جهت تمرکز اعتبارات در تهران ، تصریح کرد: بانک ها باید نسبت به تامین و توزیع عادلانه اعتبارات و تسهیلات و همراهی بهتر با تولیدکنندگان و سرمایه گذاران اهتمام ورزند.

وی با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های صنعت و معدن و توسعه فضا کسب و کار در گیلان، گفت: شرایط مناسبی  در زمینه سرمایه گذاری  بخش خصوصی با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی، در گیلان با تقویت اقتصاد دریا، اقتصاد گردشگری و اقتصاد کشاورزی وجود دارد که باید مورد توجه و حمایت بیشتر قرار گیرد.

وی از وزیر اقتصاد خواست با توجه به احصاء مشکلات بخش تولید و اقتصاد استان بزودی جلسه ای عملیاتی با حضور وی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و متولیان امر در تهران برگزار و مصوبات و دستورات لازم جهت تسهیل در روند اجرا، ابلاغ شود.

وی همچنین بیان کرد: در سالی که بنام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، وفاق و همدلی خوبی بین مسئولان استانی در جهت رفع مشکلات مردم از جمله تولید و اشتغال وجود دارد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در این دیدار، بیشترین نارضایتی و شکایت مردم را در حوزه مالیاتی ، بانکی و گمرکی عنوان کرد و گفت: دولت به دنبال کاهش این نگرانی است و به زودی این دغدغه ها برطرف می شود.

سید احسان خاندوزی با تاکید بر ضرورت سرعت بخشیدن به اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور اظهار داشت:  مصوبات سفررئیس جمهور باید به ثمر برسد.

وی اظهار داشت:  اقدامات خوبی در گیلان صورت گرفته و فعالیت‌های خوبی هم شروع شده و گام های پایانی آن باقی مانده است اما در خصوص ابلاغ و بخشی از اعتبارات سفر رئیس جمهور همچنان بانک های استان فاقد ظرفیت‌های لازم بودند و منتظرند تا ابلاغیه صورت بگیرد و بتوانند از آن استفاده کنند.

خاندوزی درباره تسهیلات بانکی اظهار داشت: در پرداخت تسهیلات با تنگناهایی مواجه هستیم و دولت به دلیل اینکه به دنبال کنترل افزایش نقدینگی است، در این بخش با حساسیت بیشتری رفتار می کند.

وزیر اقتصاد بانک ها را موظف عمل به تعهدات خود در حوزه تسهیلات به خصوص در بخش اشتغال و تولید دانست و گفت: اگر مدیران منطقه‌ای نسبت به عمل و تخلف بانک‌ها بی توجهی کنند باید مورد برخورد جدی قرار گیرند.

در این نشست که معاون هماهنگی امور اقتصادی، مدیرکل حوزه استاندار و تعدادی از مدیران ستادی استانداری گیلان حضور داشتند، سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا و رئیس مجمع نمایندگان گیلان، جبار کوچکی نژاد، از نمایندگان شهرستان های رشت و خمام و حسن محمدیاری، نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات خود را ارائه کردند