معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ضرورت همراهی مسئولان استان برای تکمیل و راه‌اندازی کتابخانه مرکزی رشت را خواستار شد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به جد پیگیر مسئله معیشتی کتابداران است.

به گزارش مهر گیلان -آیین تکریم و تقدیر از تلاش‌های چهارساله پریسا کرمی و معارفه یاسر تقوی، به عنوان مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، ۵ شهریور با حضور محمد احمدوند، معاون اداری و مالی نهاد؛ عباس نعمتی، سرپرست اداره‌کل امور مجلس و استان‌های نهاد؛ سیدجواد شفیعی ثابت، مدیرکل سیاسی استانداری؛ پریسا خیرخواه، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری؛ زهرا یعقوب‌نژاد، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری؛ سرهنگ پاسدار محمد رنجبر، مسئول بسیج کارمندان استان گیلان؛ محمدحسن عاقل‌منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان؛ نادر حسینی، عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ رؤسای ادارات، کتابداران، کتابخوانان، اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، مسئولین ستادی این اداره‌کل و اصحاب رسانه در سالن همایش‌های سرپرستی بانک ملی استان برگزار شد.

پیگیری رفع مشکلات معیشتی همکاران؛ اولویت اول مدیران نهاد

محمد احمدوند معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک فرارسیدن هفته دولت گفت: استان گیلان از حیث داشتن مفاخری مانند آیت‌الله بهجت، آیت‌الله رودباری، دکتر معین و میرزا کوچک خان جنگلی شاید استانی کم‌نظیر باشد.

احمدوند تصریح کرد: در استانی که بزرگ‌پرور است، انجام کار فرهنگی سخت‌تر و پیچیده‌تر است و به همین مناسبت از زحمات مدیرکل پیشین کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نسبت سایر دستگاه‌ها از حیث اعتبارات فاصله بسیار زیادی دارد، افزود: کتابخانه‌های گیلان بعضاً از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور هستند و این امر وظیفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان را سنگین‌تر می‌کند.

ضرورت همراهی مسئولان استان گیلان برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت

معاون مالی و اداری نهاد با اشاره به اینکه در استان گیلان بیش از ۱۰۰ کتابخانه عمومی وجود دارد بر ضرورت رفع مشکلات کتابخانه‌ها و افزایش سرانه کتابخانه‌ای در این استان تأکید کرد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تکمیل آن همراهی همه مدیران استان را می‌طلبد و ما هم در تجهیز این کتابخانه تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

احمدوند افزود: بخش کودک نیز یکی از نکات مورد تأکید و توجه نهاد در ایجاد و تأسیس کتابخانه‌های عمومی است و امروز تقریباً همه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور دارای بخش کودک هستند.

وی عادلانه کردن پرداخت‌ها را از اهدافی که در نهاد دنبال می‌شود، خواند و تصریح کرد: اولین اولویت دبیرکل و معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیگیری امور معیشتی کتابداران است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور به جد این موضوع را پیگیری کرده است.

معاون اداری و مالی نهاد همراهی سازمان‌های مختلف استان گیلان با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان را خواستار شد و خاطرنشان کرد: انتظار داریم اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان همچنان ارتباط خوب خود را با نمایندگان مردم استان در مجلس با هدف پیشبرد فرهنگ کتاب و کتابخوانی حفظ کرده و ادامه دهد.

ضرورت همراهی مسئولان استان گیلان برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت

کمبود زیرساخت های فرهنگی در گیلان مشهود است

مدیرکل سیاسی استانداری گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه در دوره کنونی به مدیرانی که مسئله‌محورند نیاز داریم، عنوان کرد: از همه کتابداران و از زحمات مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدوارم مدیرکل جدید در ادامه این مسیر بتوانند دغدغه‌های فرهنگی گیلان را به‌خوبی پیگیری کنند.

جواد شفیعی ثابت با بیان اینکه کمبود زیرساخت‌های فرهنگی در استان مشهود است، رفع تدریجی این کمبودها را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: مجموعه استانداری گیلان با تمام توان از حوزه کتابخانه‌های عمومی استان حمایت می‌کند.

ضرورت همراهی مسئولان استان گیلان برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت

گسترش فرهنگ کتابخوانی را از خانه‌هایمان آغاز کنیم

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان نیز در ادامه مراسم، کتاب را مملو از دانستنی‌های ارزشمند و آگاهی‌بخش دانست و گفت: اگر با کتاب مأنوس باشیم، فرزندانمان با این عنصر ارزشمند آشنا خواهند بود و در آینده تجربه‌های موفقی در زندگی کسب می‌کنند.

پریسا خیرخواه با تأکید بر لزوم اختصاص بخشی از هر خانه به قفسه کتاب بر گسترش فرهنگ مطالعه از درون خانه‌ها تأکید کرد.

ضرورت همراهی مسئولان استان گیلان برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت

امیدوار به اجرای دغدغه فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی در کتابخانه‌ها هستم

یاسر تقوی گیلوان، مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت و روز کارمند، اظهار داشت: از همه شخصیت‌هایی که تاکنون در نهاد کتابخانه‌ها تلاش کرده‌اند تشکر و قدردانی می‌کنم‌.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم همان دغدغه‌ای که در بیانات شهید حاج قاسم سلیمانی در حوزه فرهنگ و اندیشه بود را در حوزه کتابخانه‌های عمومی اجرایی کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همچنین با استمداد از روح پاک و مطهر شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافع حرم ضمن قدردانی از مدیران‌کل پیشین کتابخانه‌های عمومی استان ادامه مسیر تعالی فرهنگ مطالعه در گیلان طبق فرمایشات و انتظارات مقام معظم رهبری را مرهون هم‌افزایی همه کتابداران، مسئولین استانی و دغدغه‌مندان این حوزه عنوان کرد.

ضرورت همراهی مسئولان استان گیلان برای تکمیل کتابخانه مرکزی رشت

قدردانی کرمی از کتابداران و دغدغه‌مندان حوزه کتاب در گیلان

پریسا کرمی، مدیرکل پیشین کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این مراسم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را هدفی که همیشه در این نهاد دنبال شده دانست و خاطرنشان کرد: از همه مسئولان استانی و شهرستانی، سپاه قدس، اصحاب رسانه و نمایندگان مردم در مجلس که همواره همراه و حامی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی گیلان بودند قدردانی می‌کنم و امیدوارم این همراهی‌ها همچنان ادامه پیدا کند.

پخش نماهنگی از اقدامات و فعالیت‌های چهارساله دوران مدیرکل پیشین مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان گیلان، نماهنگ بزرگداشت یاد و خاطره زنده‌نام هوشنگ ابتهاج و شهید حاج قاسم سلیمانی و نیز قرائت دلنوشته‌ای از سوی کتابداران استان خطاب به پریسا کرمی از دیگر بخش‌های تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بود.