عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: با وجود فراز و نشیب های موجود، اعضای مذاکره کننده معتقد هستند؛ تاکنون برجام نقض نشده است. به گزارش  مهر گیلان ،  بعیدی‌نژاد در نشست خبری که به مناسبت سالروز توافق برجام، صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد افزود: جمهوری اسلامی ایران، اعضای ۱+۵ و اتحادیه اروپا در یک فرایند […]

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: با وجود فراز و نشیب های موجود، اعضای مذاکره کننده معتقد هستند؛ تاکنون برجام نقض نشده است.

265747_921
به گزارش  مهر گیلان ،  بعیدی‌نژاد در نشست خبری که به مناسبت سالروز توافق برجام، صبح امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد افزود: جمهوری اسلامی ایران، اعضای ۱+۵ و اتحادیه اروپا در یک فرایند ۱۲ ساله موضوع هسته ای ایران را بررسی کردند.
وی اضافه کرد: در این فرایند ۱۲ ساله فعالیت های هسته ای ایران از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
بعیدی نژاد در ادامه با بیان اینکه هر یک از این ابعاد دارای پیچیدگی های زیادی است اضافه کرد: مباحث غنی سازی، رآکتور اراک، تاسیسات فردو و انواع تاسیسات ایران هر یک از زوایای فنی دارای پیچیدگی ها و جزئیات متعددی است که می بایست در مذاکرات مورد توجه قرار می گرفت .
وی گفت : چارچوب بحث هسته ای، اصول معاهده npt و همچنین مواضع سایر کشورها در npt، مسائل سیاسی مرتبط با مذاکرات و اینکه ایران، امریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و اتحادیه اروپا و جمع شدن آنها ابعاد مختلف سیاسی را ایجاد می کرد مورد توجه رسانه های جمعی قرار می گرفت.
بعیدی نژاد افزود: در حالی که در سالروز پایان مذاکرات هستیم اما تنها چند ماه از اجرای برجام می گذرد و ما در ابتدای راه هستیم .
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: ارزیابی های مثبتی وجود دارد که با وجود مشکلات اجرای برجام ، مجموعا روند اجرا تا حدی رضایت بخش بوده است و به رغم وجود فراز و نشیب های موجود اعضای مذاکره کننده معتقد هستند تاکنون برجام نقض نشده است و تلاش برای رفع مشکلات ادامه دارد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به چیزی کمتر از اجرای کامل برجام رضایت نخواهد داد اظهار داشت: برجام دارای تعهدات متقابلی است و همانطور که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده است انتظار دارد طرف مقابل هم به تعهدات خود عمل و تمام مشکلات را برطرف کند.
بعیدی نژاد گفت : امنیت سیاسی و راهبردی این تفاهم موضوع روشنی است و اینکه ایران و ۱+۵ توانسته اند از طریق مذاکره تحریم های ظالمانه علیه ایران، قطعنامه های شورای امنیت و قطعنامه های شورای حکام را از طریق مذاکره لغو کنند، یک الگو برای همه کشورها در حوزه روابط بین الملل است، به همین دلیل اعضای برجام تلاش دارند تا این سابقه به عنوان یک سابقه خوب در روابط بین الملل باقی بماند و معضلات و مشکلات اجرای برجام کاملا برطرف شود.
* دارایی‌های ابران در دسترس و قابل نقل و انتقال است
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: دارایی‌های ایران بنا بر اظهارات مقامات در دسترس  کشور است و هیچ گونه محدودیتی در نقل و انتقال وجود ندارد.
بعیدی نژاد در خصوص دارایی های مسدود شده  ایران و اموال بازگشته به کشور افزود: تنها مشکل موجود که در صدد رفع آن هستیم تلاش برای تبدیل برخی از ارزهای غیرمعروف مانند یورو است.
وی گفت: امیدواریم مشکل تبدیل این منابع ارزی نیز به سرعت برطرف شود.
بعیدی نژاد تاکید کرد: منابع و دارایی های ایران خارج از کشور آزاد است و در اختیار جمهوری ایران قرار  گرفته است.
وی در ادامه افزود: انتظارات به وجود آمده ناشی از برجام، فراتر از برجام  است.
بعیدی  نژاد گفت: برخی از انتطارات به موضوعات غیربرجامی و مسائل فراتر از برجام تسری یافته است که با واقعیت برجام هماهنگی ندارد.
وی با بیان اینکه برجام یک تفاهم‌نامه تجاری و اقتصادی و مربوط به توسعه اقتصادی ایران نیست اظهار داشت: برجام موارد تحریمی و محدودیت هایی را که طی این مدت وضع شده است حذف می کند و موانع را برمی دارد.
بعیدی نژاد اضافه کرد: اما اینکه با حذف موانع بتوانیم از همه فرصت ها استفاده کنیم، به عوامل مختلفی بازمی‌گردد.
وی افزود: برجام موانع اقتصادی مانند  تحریم های نفتی، پتروشیمی، فناوری خودرو و موانع مالی و بانکی و همچنین برخی موانع را برمی دارد؛ اما حرکت های اقتصادی ما تابع سیاست های اقتصادی در سطح کلان کشور و مبتنی بر عوامل متعددی است.
بعیدی نژاد تاکید کرد: باید انتظارات از برجام انتظارات واقعی باشد.
وی افزود: برخی انتظار داشتند مسائل سیاسی و فنی در منطقه نیز با برجام حل و فصل شود اما ما هشدار دادیم نباید نگاه غیرواقع بینانه به برجام داشت.
بعیدی نژاد تصریح کرد: برداشت ما این است که در حال حاضر آن تصور ناصحیح در حال اصلاح و به سمت واقع گرایی در حرکت است.
* عکس‌العمل شدید ایران در صورت نقض برجام
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت‌: اگر ایران احساس کند که برجام نقض شده است، لحظه ای درنگ نخواهد کرد و با عکس‌العملی شدید، واکنش نشان خواهد داد.
بعیدی نژاد در ادامه نشست خبری  در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه ایران در قبال بد عهدی امریکا گفت :‌ دو نوع تعهد در برجام پیش بینی شده است که یک نوع آن مربوط به تعهدات هسته ای ایران و دیگری مربوط به حوزه لغو تحریم هاست .
وی اضافه کرد :  در خصوص تعهدات مربوط به لغو تحریم ها سازمان خاصی پیش بینی نشده است زیرا سازمان خاصی برای این امر نیز وجود ندارد .
بعیدی نژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید بر اساس واقعیات موجود در صحنه ، ارزیابی خود را از تعهدات  ۱+۵ در اجرایی شدن برجام ارائه کند ، اظهار داشت : باید این اطمینان در طرف ایرانی به وجود آید که در شبکه بانکی و بخش های اقتصادی ، موانع قبل برداشته شده است .
وی گفت : ما به طور منظم گزارش هایی را از سازمان های داخلی از جمله وزارت نفت ، شبکه بانکی و سایر بخش ها دریافت می کنیم و در بسیاری از عرصه ها از جمله کشتیرانی ،صنعت نفت، پتروشیمی و بخش انرژی بسیاری از محدودیت ها برداشته شده است .
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه مشکلات بیشتر در خصوص تعاملات بانکی است ، اظهار داشت: این مشکلات بیشتر در ارتباطات بانکی و ارتباطات بانک های داخلی با بانک های بزرگ و اطمینان این بانک ها از نبود مشکل در تعامل با بانک های ایران است .
وی با بیان اینکه مذاکرات زیادی برای حل این موضوع در جریان است ، اظهار داشت : امیدواریم با واقع بینی و پایبندی طرفین به تعهدات برجام ،  بخش  مهمی از مشکلات در آینده نزدیک حل شود و مشکلاتی از جمله  تبدیل ارزها در حوزه بانکی و بین المللی، رفع شود و شاهد جهش در روابط بانکی باشیم.
بعیدی نژاد با بیان اینکه اگر ایران احساس کند که برجام نقض شده است ، لحظه ای درنگ نخواهد کرد ، اظهار داشت : نباید تصور کرد که هر بد عهدی به نقض برجام منجر شود .
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود : مشکلات اجرایی و بدعهدی ها قطعا به طور جدی مورد توجه است و امیدواریم با مذاکره حل شود .
بعیدی نژاد تاکید کرد : اگر به نقطه ای برسیم که بد عهدی به نقض تبدیل شود ، با عکس العمل های شدیدی از کشور ما روبه رو خواهند شد .
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص افزایش توان موشکی ایران به عنوان یکی از دستاوردهای برجام و تضاد این موضوع با بحث های مطرح شده درباره محدودیت های موشکی ایران گفت: یکی از بزرگ ترین اتهامات موجود علیه ایران اتهام در مورد بخش دفاعی و نظامی ایران بود .
بعیدی نژاد افزود : آنها ایران را متهم می کردند که درگیر پروژه ای برای ساخت سلاح هسته ای است .
وی با بیان اینکه این اتهام مطرح شده یک اتهام ساختگی بود گفت :‌  بحث  پی ام دی برای اثبات این موضوع پیگیری شد زیرا این اتهام می توانست  عملاً نگاه دیگران را به بخش دفاعی ایران ، یکسویه، و اتهامات نادرستی را وارد کند .
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود : با بسته شدن پرونده پی ام  دی و رفع این اتهامات ، نگاه جدیدی به توان دفاعی و نظامی ایران به وجود آمده است .
وی با بیان اینکه ایران روشنگری های زیادی را در خصوص بحث موشکی خود انجام داده است ، اظهار داشت ‌: متاسفانه هنوز برخی کشورها در مورد توان موشکی ایران نگرانی هایی دارند که کاملاً بی مورد است .
بعیدی نژاد تاکید کرد : توان موشکی در خدمت منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است  با داشتن جنبه دفاعی؛ به هیچ وجه جنبه تهاجمی ندارد.
وی افزود :‌ بر اساس توافق برجام بخشی از ممنوعیت ها و محدودیت های نقل و انتقال تجهیزات و فناوری های دفاعی در حال برداشته شدن است و مراودات جدیدی در حال شکل گیری است .
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اضافه کرد  : نمونه این را نیز می توان در انتقال سیستم دفاعی  اس ۳۰۰  مشاهده کرد .
بعیدی نژاد تصریح کرد : هر چند این تفاهم مربوط به زمان قبل از برجام است اما اجرای آن دارای موانعی بود .
وی افزود: مطمئنیم در فضای پسابرجام ، فضای متفاوت تری در حوزه دفاعی نیز ایجاد شده است و دنیا نیز روز به روز بر این موضوع تاکید خواهد کرد که توان دفاعی ایران ابزاری برای دفاع از تمامیت ارضی کشور و نقطه قوتی در منطقه است .
بعیدی نژاد گفت: تلاش ایران بر این است که سیاست های جمهوری اسلامی ایران  در خدمت صلح و ثبات منطقه قرار گیرد.
* FATF مربوط به برجام نیست
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت :  FATF مسئله امروز و دیروز و مرتبط با برجام نیست و به سال های بسیار قبل باز می گردد .
وی با بیان اینکه توجه به FATF  در دهه ۲۰۰۰ میلادی و با توجه به خطرهای ناشی از حوزه پولشویی و تروریزم مورد توجه قرار گرفت، گفت:‌ بحث مربوط به پیوست ایران به FATF مربوط به سال های اخیر نیست .
بعیدی نژاد افزود : حدود بیش از ۲۰ سال پیش این موضوع در سطوح بسیار بالا در بانک مرکزی مورد بحث قرار گرفته و همواره یکی از دغدغه های شبکه بانکی ما بوده است .
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه پولشویی و تامین مالی تروریزم یکی از نگرانی های ایران است ، اظهار داشت : در منطقه ای قرار داریم که اگر مراقب نباشیم اموال ناسالم وارد شبکه بانکی می‌شود و می تواند تهدید های زیادی را متوجه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران کند .
وی افزود : در دولت قبل لایحه پولشویی به مجلس ارائه شد و نهایتا با طی شدن روند قانونی در دولت جدید ،  قانون ملی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد.
بعیدی نژاد گفت : FATF  یک نهاد بین المللی است که همه کشورهای جهان به دلیل نگرانی های موجود از بحث تروریزم از اصول و قواعد آن پیروی می کنند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت :‌ همزمانی مطرح شدن این بحث با برجام باعث شد برخی رسانه ها تصور کنند که این موضوع نیز در چارچوب برجام مطرح شده است اما باید گفت که به هیچ وجه این گونه نیست .
بعیدی نژاد تاکید کرد : ما حتی خود قانون ملی تصویب کرده ایم و امروز نیز در ایران به دنبال اجرایی کردن قانون ملی خود هستیم .
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت :‌ این تاخیر در اجرا نیز به دلیل تحریم های نظام بانکی و خارج شدن موضوع از اولویت بوده است و پس از برداشته شدن موانع، بر اساس قانون ملی جمهوری اسلامی ایران ، نظام بانکی تلاش دارد که خود را به قوانین مبارزه با پولشویی مجهز کند.
وی تاکید کرد : نباید این را یک تفاهم سیاسی بین ایران و  ۱+۵ دانست زیرا موضوع مستقلی است که مورد توجه مقامات ایرانی و مسئولان بانکی قرار داشته است.
* شکاف برداشتن پروژه ایران‌هراسی؛ دستاورد برجام در منطقه
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: دستاوردهای برجام شامل مواردی از جمله ادامه فعالیت هسته‌ای، به رسمیت شناختن حق مسلم ایران در غنی‌سازی، برداشتن تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی، بانکی، هواپیمایی، نفتی و پتروشیمی است.
بعیدی نژاد در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص دستاوردهای برجام در آینده روابط ایران و کشورهای منطقه افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام در سطح منطقه ، شکاف برداشتن پروژه ایران هراسی بوده است.
وی گفت: این توافق نشان داد نقش ایران در صلح منطقه و جهان کاملا روشن است.
بعیدی نژاد با بیان اینکه انتظار داشتیم با این دستاورد روابط منطقه ای بیش از پیش بهبود یابد اظهار داشت: انتظار داشتیم که پس از توافق برجام سوء تفاهمات برطرف شود و کشورهای منطقه نیز از این توافق استقبال کنند.
وی افزود: متاسفانه این انتظارات در صحنه عمل محقق نشد.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اضافه کرد: دلیل عدم استقبال کشورهای منطقه و به وجود نیامدن گشایش‌ها نیازمند تحلیل است اما شاید مهم‌ترین دلیل آن، تهدیدهای منطقه ای ناشی از وجود گروه‌های تروریستی و داعش باشد.
بعیدی نژاد افزود: تصور می کنیم که اگر به برجام به عنوان یک فرصت برای حذف این سوء تفاهمات و از بین رفتن پروژه ایران هراسی نگاه کنیم، خواهیم توانست با روابطی بهتر و گفتگوهایی بیشتر، برخی سوء تفاهمات را حل کنیم.
وی تاکید کرد: وقتی می توانیم با کشورهایی که دشمنی دیرینه و طولانی با ایران دارند در خصوص مسئله هسته ای به تفاهم برسیم چرا نباید به سوء تفاهمات موجود در منطقه پایان دهیم.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه ایران همواره آماده گفتگو و حل مسائل منطقه‌ای است اظهار داشت: متاسفانه به علت تهدیدات تروریستی، شرایط منطقه، شرایط حادی است و امیدواریم این دشمن مشترک کشورهای منطقه را متحد کند و وسیله ای برای همگرایی بیشتر کشورهای منطقه شود.
* خودداری دولت امریکا از فروش قطعات هواپیما به ایران نقض برجام است
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: اگر دولت امریکا از فروش هواپیما و قطعات آن به ایران خودداری، و همچنین تلاش کند تا مانع فروش این قطعات از شرکت های دیگر به ایران شود، نقض برجام خواهد بود و با آن برخورد خواهیم کرد.
بعیدی نژاد افزود: هر آنچه در برجام آمده است باید اجرا شود زیرا این مطالبه بحق ماست و تا اجرای کامل آن از پای نمی نشینیم.
وی با بیان اینکه تاکنون همه موارد در حوزه اجرا، در مسیر درستی قرار دارد گفت: در حوزه اجرا در مسیر درستی هستیم هرچند با موانعی نیز روبه‌رو هستیم.
بعیدی نژاد تحریم های هواپیمایی را یکی از قدیمی ترین تحریم های ظالمانه علیه ایران دانست و گفت:‌ این تحریم ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وضع، و باعث فرسوده شدن ناوگان هواپیمایی ایران و به خطر افتادن ایمنی مسافران شده است.
وی تاکید کرد: براساس تعهد امریکا و کشورهای اروپایی در برجام شاهد انعقاد قرارداد با ایرباس و بوئینگ هستیم اما همانطور که می دانیم این قراردادها، طولانی و زمانبر است.
بعیدی نژاد با بیان اینکه کنگره تلاش دارد تا مانع انعقاد این قراردادها شود اظهار داشت: هنوز به نقطه نقض نرسیده ایم و قراردادها در مسیر اجراست .
وی افزود: تضمین ها و تعهداتی داده شده است که اقدامات کنگره مانع اجرای آن نخواهد شد.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: تا این لحظه اجرای قرارداد در مسیر خود قرار دارد و نقضی صورت نگرفته است.
* نقش دبیرکل سازمان ملل تنها تسهیل کننده و کمک کننده به اجرای برجام است
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه در خصوص تبعات گزارش منفی دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: یکی از مهم ترین ابهامات پیش نویس دبیرکل این است که دبیرکل تا چه حد از اختیارات لازم برخوردار است که بتواند درباره اجرا و نحوه اجرای برجام به صورت تخصصی و فنی نظر دهد.
وی اضافه کرد: در برجام، اجرای تعهدات هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی می شود و در میثاق آژانس نیز صراحتا آمده است که راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران، ماموریت آژانس است.
بعیدی نژاد با بیان اینکه دبیرکل باید به یافته ها و تصمیمات آژانس اعتماد کند اظهار داشت: ‌در خصوص مسائل طرف مقابل از جمله رفع تحریم ها نیز دبیرکل سازمان ملل نمی تواند رأسا ارزیابی مستقلی از دیدگاه های ایران داشته باشد زیرا ایران است که باید اعلام کند محدودیت ها حذف شده یا نشده است.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: دبیرکل باید به دیدگاه های ایران اعتماد کند .
وی گفت: اگر نظر ایران این است که مفاد برجام اجرا نشده و انتظارات هنوز برآورده نشده است و همچنین اشکالاتی در رفع محدودیت ها وجود دارد، دبیرکل نمی تواند به صورت مستقل نظر دهد.
بعیدی نژاد تاکید کرد:‌ نقش دبیرکل تنها نقشی تسهیل کننده برای کمک به اجرای برجام است.
وی تصریح کرد: اگر دبیرکل سازمان ملل متحد به این مسائل توجه نکند، گزارش او ، گزارش مثبتی نخواهد بود و ایران و ۵+۱ به آن توجه نخواهند کرد.
* از هیچ خط قرمزی در مذاکرات عبور نشده است
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به سوالی درباره سردی روابط بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش بان‌کی‌مون به شورای امنیت، با بیان اینکه هنوز گزارش بان‌کی‌مون نهایی نشده است تأکید کرد: مطلب ارائه شده، پیش‌نویسی از گزارش است.
بعیدی نژاد در ادامه نشست خبری امروز خود افزود: گزارش دبیرکل باید جامع و کامل باشد و انتظار ما این است این گزارش از توازن کافی برخوردار باشد.
وی اضافه کرد: پیش نویسی که منتشر شده بسیار غیرمتوازن است و امیدواریم گزارشی که منتشر می‌شود متوازن و جامع باشد.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه درباره آزمایش موشکی ایران و مخالفت کنگره با برجام گفت: مخالفان سعی می‌کنند به هر امری متوسل شوند که برجام اجرا نشود.
بعیدی نژاد با بیان اینکه نمی توانیم منافع ملی‌ کشور را بر اساس دیدگاه‌های دیگران تنظیم کنیم، اظهار داشت:‌ مخالفان برنامه موشکی ایران در خارج، انتظار نداشته باشند ایران  از منافع دفاعی و امنیتی خود صرف‌نظر کند زیرا برنامه موشکی‌ ایران تهدیدی‌ علیه کشورها و منطقه نیست.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص محقق نشدن وعده‌های دولت در خصوص بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم و دنیای پسابرجام و اینکه آیا این وضعیت نشان می دهد که دولت به دنبال پس گرفتن وعده‌های‌ برجامی‌اش است گفت: برجام یک تفاهم اقتصادی و تجاری نیست و نباید نگاه ما به برجام نگاه به یک تفاهم تجاری باشد.
بعیدی نژاد تاکید کرد: انتظارات از برجام باید واقعی باشد.
وی درباره وظایف و نحوه نظارت هیئت عالی نظارت بر برجام گفت: نباید مسئولیت این هیئت را با موضوعات جاری و سازمان‌هایی که روزمره با مسائل برجام درگیر هستند، خلط کرد.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تصریح کرد: قرار نیست این هیئت رأسا وارد مذاکره در خصوص مسائل هسته‌‌ای و تحریم شود.
بعیدی نژاد با بیان اینکه جایگاه این هیئت به لحاظ تصمیم گیری جایگاهی عالی است گفت: اعضای هیئت کاملا به بدعهدی‌ها و گزارش بدعهدی‌ها حساس هستند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خط قرمزهای موجود گفت: در مذاکرات از هیچ خط قرمزی عبور نشده است.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: ماموریتی که از ابتدا برای مذاکرات در جمهوری اسلامی تعریف شد حل و فصل مسائل هسته‌ای بود.
بعیدی‌نژاد گفت: تا امروز در جمهوری اسلامی تصمیم گرفته نشده که درباره مسائل اختلافی با امریکا وارد مذاکره شویم.
بعیدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری در خصوص روابط بانکی گفت: هیچ کس نمی‌تواند بانکی را مجبور به تعامل با بانک دیگری کند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بیان اینکه، ‌نمی توان برای ارتباط بانک‌‌های خارجی با ایران زمانبندی گذاشت، اظهار داشت: به صورت روزانه، هفتگی‌ و ماهانه تماس‌های مختلفی در سطوح مختلف برای حل مسائل بانکی در جریان است که موانع برطرف شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص روابط بین ایران و امریکا در برجام گفت: یک برجام بیشتر وجود ندارد و شروط رهبری یک به یک اجرا می‌شود.
بعیدی نژاد تصریح کرد: نباید این تصور را داشته باشیم که هر بدعهدی به نقض برجام منجر می شود زیرا مشکلات اجرایی و بدعهدی‌ها به طور جدی مورد توجه است و برای حل آنها تلاش می‌شود.
عضو تیم مذاکره کننده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آزادی زندانیان امریکایی گفت: مأموریت ما برای مذاکرات کاملا درباره مسئله هسته‌ای است و برجام درباره این مسئله بوده است.
بعیدی نژاد تاکید کرد: آزادی زندانیان امریکایی ماموریتی جدا از برجام و تصمیم مجزایی بوده است.
وی ادامه داد: ما درباره موضوع سوریه مذاکرات مشخصی با امریکا نداشتیم و تصمیمی برای مذاکره با امریکا در این زمینه تا جایی که اطلاع دارم اتخاذ نشده است.
بعیدی‌نژاد تصریح کرد: ما با امریکا درباره حقوق بشر اختلافات ریشه‌ای داریم و ماموریت ما بحث هسته‌ای بوده است.
وی افزود: هیچ موقع نظام ما انتظار نداشته است از مذاکرات هسته‌ای لغو تحریم‌های حقوق بشری دربیاید.
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: براساس برجام مشخص است طرف امریکایی چه گام‌هایی را باید بردارد.
وی گفت: نشانه ای‌ بر این امر نمی‌بینیم که برجام در آستانه شکست باشد، البته چشممان را بر بدعهدی‌ها نیز نمی‌بندیم.
بعیدی نژاد با بیان اینکه در رفع تحریم‌ها با کندی‌ و بدعهد‌ی مواجه بوده ایم افزود: نگرانی خاصی در خصوص اینکه در اجرای برجام به بن بست برسیم نداریم؛ مردم ما علاقه‌مندند اجرای برجام، تضمین و مسیری که شروع شده است ادامه یابد ولی نگرانی از بدعهدی طرف مقابل دارند که ما این نگرانی‌ها را به  طرف مقابل منتقل می‌کنیم./انتهای پیام