مدیرعامل هلال احمر گیلان، با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵۴۰ ماموریت امداد و تجات به ویژه در حوزه ترافیکی توسط جمعیت هلال احمر استان انجام شده است، متذکر شد: نیاز داریم که در تمام نقاط حادثه خیز استان، پایگاه های هلال احمر را مستقر کنیم.

به گزارش مهر گیلان – -سیاوش غلامی، با بیان اینکه جمعیت هلال احمر استان گیلان به واسطه همکاری خوب نیروهای داوطلب و جوانان و نجاتگر در امر پاسخگویی به حوادث و سوانح وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: تیم های واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان در مرکز و سایر شهرستان ها مستقر هستند و لذا رتبه نخست پاسخگویی را در سطح کشور داریم.

وی گیلان را استان حادثه خیز دانست و افزود: گیلان استان گردشگرپذیر بوده و لذا باید ۷۰ درصد منابع سخت افزار و نرم افزاری جمعیت هلال احمر استان در حال انجام پاسخگویی و خدمات و ۳۰ درصد در حال آماده باش باشد، اما با توجه به شرایط موجود هم اکنون صد درصد منابع استان درگیر است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان در گفت وگوی خبری باران، با بیان اینکه در جریان سفر رئیس جمهور به استان برای نخستین بار اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی در دو حوزه تکمیل پایگاه ها و پروژه ها و تجهیز منابع و لوازم امداد و نجات تخصیص یافت، گفت: این اعتبارات باید طی سال های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جذب شود که هم اکنون هفت میلیارد تومان را دریافت کردیم.

غلامی یکی از مطالبات استان گیلان را استقرار دائم بالگرد امداد و نجات دانست و تصریح کرد: وضعیت ناوگان هوایی جمعیت هلال احمر در سطح کشور به گونه ای است که امکان حضور همزمان بالگرد در همه استان ها وجود ندارد، اما استان گیلان به واسطه حادثه خیزی و گردشگری بودن این مهم را عملیاتی کرده و بالگرد دائم داریم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵۴۰ ماموریت امداد و تجات به ویژه در حوزه ترافیکی توسط جمعیت هلال احمر استان انجام شده است، متذکر شد: براساس آمایش سرزمینی میزان تصادفات جاده ای، نیاز داریم که در تمام نقاط حادثه خیز استان، پایگاه های هلال احمر را مستقر کنیم.

مدیرعامل هلال احمر گیلان از استقرار ۲۲ پایگاه امداد و نجات در سطح محورهای استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در دهه فجر امسال پایگاه امداد و نجات شهرستان شفت را که هم اکنون پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد دارد، افتتاح می کنیم. اقدام به استقرار یک پایگاه امداد و نجات در محور چوبر نیز کردیم.

وی با اشاره به آغاز رسمی طرح امداد و نجات زمستانی از اول دی، اضافه کرد: به واسطه شرایط اقلیمی گیلان و بارش برف های سنگین از هم اکنون طرح را آغاز کردیم و پایگاه های امداد و نجات هلال احمر در ۴۰ نقطه از محورها فعال بوده؛ همچنین سامانه شبانه روزی ۱۱۲ و حدود ۴۵۰ نفر از پرسنل و امدادگران جوان و داوطلب آماده پاسخگویی به هرگونه بحران هستند.

غلامی با بیان اینکه با محوریت اداره کل پدافند غیر عامل و اداره کل مدیریت بحران استانداری ارتباط و هماهنگی خوبی بین دستگاه های امدادرسان و خدماتی استان ایجاد شده است، گفت: خانه های هلال آماده آموزش رایگان خودامدادی هستند؛ همچنین مرکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر استان در حال حاضر ۲۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی دارد.

مدیرعامل هلال احمر گیلان با اشاره به فعالیت ۴۷۰ خانه هلال در استان و کسب رتبه نخست کمی و کیفی کشور، عنوان کرد: یکی از وظایف جمعیت هلال احمر در حوزه بهداشت و درمان به ویژه توانبخشی و بیماری های خاص است و لذا داروخانه های هلال احمر در سطح استان با همکاری سازمان غذا و دارو اقدام به توزیع داروهای خاص برای بیماران می کنند.

وی جمعیت هلال احمر گیلان را دارای ۳۰۰ نفر پرسنل دانست و تاکید کرد: بخش اعظم ظرفیت هلال احمر استان در حوزه داوطلبان است که شامل جوانان، داوطلبان و امداد و نجات می شود.

غلامی با اشاره به عضویت ۱۴ هزار نفر(شش تا ۳۵ سال) در بخش جوانان هلال احمر استان، بیان کرد: از این تعداد ۳۵۰۰ عضو فعال داریم؛ همچنین بیش از ۱۴ هزار نفر(بالای ۳۵ سال) در بخش داوطلبان عضویت دارند که از این تعداد ۷۰۰۰ عضو فعال هستند. ۱۵۶۰ نفر امدادگر نیز به صورت تخصصی در بخش امداد و نجات با هلال احمر استان همکاری می کنند.