حالا ۲۳ سال است که در آغاز سال نو میلادی یک رنگ واحد به عنوان رنگ سال به طرفداران مُد معرفی می‌شود و امسال نیز «قرمز پرشین» به عنوان رنگ سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است؛ اما چه کسی یا چه افرادی مرجع معرفی رنگ سال هستند؟

به گزارش مهر گیلان – موسسه آمریکایی «پنتون» هر ساله از میان طراحان و برندهای معتبر لباس جهان برای انتخاب رنگی که قرار است طی سال آینده همه‌گیر شود، نظرسنجی می‌کند. امسال نیز بزرگان مد جهان بر روی رنگ «قرمز پرشین» برگرفته از خاک قرمز خلیج فارس با کد رنگ ۱۷۵۰ـ۱۸ توافق کردند.

«پنتون» کجاست؟

شرکت پنتون (Pantone LLC)  کمپانی صاحب‌نام برای تولیدکنندگان و فعالان در صنعت چاپ، طراحی گرافیک، مد و فشن، دکوراسیون، طراحی محصول و… است که به عنوان موسسه اعلام کننده رنگ سال در جهان هم شناخته می‌شود و مقر آن در نیوجرسی است. لورنس هربرت، فارغ‌التحصیل رشته شیمی دانشگاه هوفسترا در سال ۱۹۶۳ شرکت «ام اند جی لوین» را از برادران «لوین» خریداری و به نام موسسه «پنتون» ثبت کرد. پنتون به معنی «همه رنگ‌ها» است.

اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده درباره «پنتون» و فعالیتش توضیح دهیم، ‌ باید بگوییم که این شرکت مهم‌ترین سامانه تطبیق رنگ دنیا را دارد. این غول رنگی برای صنعت تولید، حکم یک نیروی محرکه عظیم را دارد و قدرت آن تا حدی است که توانسته به عنوان یک تطبیق‌دهنده رنگی استاندارد در دنیا شناخته شود.

سیستم تطبیق رنگ «پنتون» چگونه کار می‌کند؟

سیستم تطبیق رنگ «پنتون» عمدتا یک سیستم بازتولید رنگ استاندارد است که از سال ۲۰۱۹ دارای ۲۱۶۱ رنگ پیش فرض شده ‌است. با استانداردسازی رنگ‌ها، تولیدکنندگان مختلف در مکان‌های مختلف می‌توانند به سیستم «پنتون» مراجعه کنند تا مطمئن شوند که رنگ‌ها بدون اختلاف رنگ و تماس مستقیم با یکدیگر تطابق کامل دارند.

رنگ‌های «پنتون» با اعداد اختصاصی توصیف می‌شوند. مثلا آبی نیلگون با کد اختصاصی ۴۰۲۰ـ۱۵شناخته می‌شود و به جای نام رنگ همیشه این اعداد و کدها در برندسازی کاربرد دارند، تا جایی که به قوانین دولتی و استانداردهای نظامی مثلا برای رنگ پرچم کشورها  و مهرهای نظامی هم راه پیدا کرده‌اند. مثلا در ژانویه ۲۰۰۳ پارلمان اسکاتلند اعلام کرد تا برای رنگ آبی در پرچم اسکاتلند به کد «پنتون ۳۰۰» مراجعه شود. کشورهایی مانند کانادا، کره جنوبی و سازمان‌هایی مانند اف‌آی‌ای (FIA) نیز اعلام کرده‌اند که به رنگ‌های خاص پنتون در هنگام تولید پرچم‌ها توجه شود.