فرماندار رشت با اشاره به ضرورت افزایش اطمینان خاطر و آرامش شهروندان از کارایی دستگاه های امدادی و خدمات رسان در زمان وقوع حوادث، تصریح کرد: تمامی دستگاه ها موظف به تکمیل بانک اطلاعاتی حوزه متبوع خود از امکانات موجود و چگونگی واکنش در برابر مخاطرات در ساعت صفر وقوع، می باشند.

به گزارش مهر گیلان- دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه مدیریت بحران شهرستان که با دستور ارزیابی آمادگی و ارائه گزارش دستگاه‌های متولی امر خدمات‌رسانی از نحوه واکنش در ساعت صفر وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی برگزار شد، گفت: کشور ما یکی از نقاط حادثه خیز جهان بوده و این مهم لزوم حفظ آمادگی در برابر مخاطراتی مانند زلزله، آتش سوزی، برف و دیگر حوادث از این دست را بیش از پیش ضروری ساخته است.

امام پناهی با اشاره به این موضوع که مدیران دستگاه‌های متولی امر امداد و خدمات رسانی، باید در هر ساعت از شبانه روز، نسبت به امکان حضور سریع در میدان و واکنش مناسب مجموعه متبوع خود در ساعت صفر وقوع مخاطرات اطمینان داشته باشند، اظهار داشت: برای ارائه خدمات به موقع و مطلوب به شهروندان، ضروری است تا کلیه دستگاه ها بانک اطلاعاتی خود از امکانات قابل استفاده، کمبودها و نیازمندی های احتمالی در ساعت صفر وقوع حوادث را بروز رسانی و تکمیل نمایند.

وی با بیان اینکه زمان وقوع بسیاری از حوادث مانند زلزله با علم امروز قابل پیش بینی نمی باشد؛ بر آمادگی ۲۴ ساعته دستگاه ها تاکید و افزود: یکی از مهم ترین موارد در زمان وقوع حوادث؛ کنترل فضای مجازی با هدف جلوگیری از انتشار شایعات بی اساس، پخش اطلاعات نادرست و فراهم آوردن بستر اطلاع‌رسانی دقیق و قابل استناد از طرف مراجع مسئول می باشد.

نماینده عالی دولت در مراکز استان با اشاره به اهمیت تامین نیازهای اولیه مردم در ساعات نخست روی دادن حوادث، اظهار داشت: دستگاه هایی مانند آب، برق، گاز و راهداری اقدامات لازم برای کسب آمادگی در جهت در مدار بهره‌برداری قرار گرفتن سریع خطوط آبرسانی، انتقال برق، شبکه گاز سانی و بازگشایی راه های درون و برون شهری را صورت دهند.

وی امکان راه اندازی اضطراری واحدهای نانوایی و استفاده از سوخت دوم را نیز در برآورده کردن حداقل نیازهای خوراکی پس از وقوع حوادث، با اهمیت دانسته و بر ارتقاء آمادگی واحدهای دوگانه سوز خبازی تاکید کرد.

فرماندار رشت ضمن مهم دانستن آموزش نحوه برخورد جامعه با حوادث و نوع رفتار شهروندان در مواجهه با خطرات، مانور های اخیر در زمینه اسکان اضطراری آسیب دیدگان و آشنایی دانش آموزان با اقدامات در زمان وقوع زلزله را موفق ارزیابی و بر اهمیت استمرار این گونه تمرینات تاکید نمود.