وزارت ارتباطات مصوبه‌ای به شورای عالی فضای مجازی فرستاده که در آن مدل جدید درآمدی‌ برای اپراتورها پیشنهاد شده است. وزیر ارتباطات همچنین کاهش درآمد اپراتورها از ترافیک بین‌الملل را تایید کرد اما گفت درآمد اپراتورها از ترافیک داخلی و صوت افزایش یافته و حتی مجموع میزان ترافیک داخل و خارج نسبت به گذشته زیاد شده است.

به گزارش مهر گیلان-طی سه ماه اخیر نامه‌های چهار اپراتور (شاتل، مبین‌نت، ایرانسل و رایتل) به وزارت ارتباطات منتشر شد که طی آن، این مجموعه‌ها نسبت به وضعیت درآمدی نامناسب‌شان در پی محدودیت‌های اینترنت هشدار داده و گفته بودند شرایط برای ادامه مسیر، مطلوب نیست. ایرانسل در نامه‌های خود گفته بود ۸۰۰ میلیارد تومان از درآمدهایش طی مدت یک ماه کاسته شده است. گزارش‌های درآمدی همراه اول نیز از کاهش چند صد میلیاردی درآمد اپراتور اول حکایت دارند. حال وزیر ارتباطات از رسیدگی به وضعیت اپراتورها خبر داده است.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در مورد ورشکستگی اپراتورها گفت: «فقط رایتل بود که در مورد ورشکستگی حرف زده بود. درست است ترافیک بین‌الملل اپراتورها به خاطر محدود شدن دو پلتفرم [اینستاگرام و واتس‌اپ] که سهمی جدی در ترافیک بین‌الملل داشتند کاهش یافته است اما درآمد اپراتور که فقط از ترافیک بین‌الملل نیست و از راه‌های دیگری از جمله صوت و ترافیک داخل درآمد دارند.»

او افزود: «در این مدت مجموع ترافیک داخل و خارج نسبت به قبل بیشتر شده است. تولید و مصرف ترافیک داخلی زیاد شده و این برای اپراتور درآمد دارد. درست است تعرفه نیم‌بهاست اما درآمد دارد. از طرفی درآمد صوت هم افزایش یافته است.»

زارع‌پور به راهکار وزارت ارتباطات برای حل مشکلات اپراتورها نیز اشاره کرد و گفت: «به هر صورت در حال بررسی هستیم. ما بالاخره متولی این حوزه هستیم و نباید بگذاریم مشکلی برای اپراتورها پیش بیاید چون اینها پیشران حوزه اقتصاد دیجیتالی کشور هستند و اگر مشکلی پیدا کنند بقیه هم دچار مشکل می‌شوند. مصوبه‌ای پیشنهاد کردیم که در شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی است که امکانات جدیدی برای اپراتورها فراهم می‌کند و مدل جدیدی در زنجیره اقتصاد دیجیتالی پیشنهاد کرده‌ایم تا وضعیت‌شان بهتر شود.»