معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تاکید بر آگاهی رسانی در خصوص عوارض چاقی ، اضافه وزن را یکی از عوامل مهم و موثر در بروز بیماری های غیر واگیر مرتبط با تغذیه عنوان کرد.

به گزارش مهر گیلان-دکتر سید محمود رضوانی – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرا رسیدن سیزدهمین بسیج ملی تغذیه ، اظهار داشت ؛ چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل مهم و موثر در بروز بیماری های غیر واگیر مرتبط با تغذیه است که به دنبال تغییر در الگوی مصرف غذایی، مصرف بی رویه مواد قندی، غذاهای چرب و سرخ شده، فست فودها و کم تحرکی ایجاد شده و خطر بروز بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و برخی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه پس از اپیدمی کرونا در کشور، با افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن مواجه هستیم، تصریح کرد ؛ در این خصوص لازم است  حساس سازی در افراد جامعه به منظور پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر آن ، انجام شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد ؛ متاسفانه گیلان در رتبه ی اول چاقی در سطح کشور قرار دارد . همه باید با احساس مسئولیت نسبت به آگاهی رسانی در مورد عواقب چاقی، برای سلامت افراد و پیشگیری از بروز بیماری ها در آینده ی استان، نقش خود را ایفا نموده و اقدام کنیم.

 دکتر رضوانی در خاتمه یادآور شد ؛ در راستای ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه و ترویج تغذیه سالم، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، هر ساله به برگزاری بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه در سراسر کشور اقدام  می کند‌.

امسال نیز همانند سال های گذشته، سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار ” حال خوب با وزن مناسب”  از ۲۴ دی ماه تا ۷ بهمن سال جاری با همکاری گروه های درون بخشی ، ادارات و ارگان های بین بخشی در سراسر کشور با اهداف ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد خانواده ها درخصوص تغذیه سالم، جلب حمایت سیاستگذاران و مسئولان مرتبط در حوزه غذا ، تغذیه و جلب همکاری رسانه های جمعی برای آموزش جامعه و فرهنگ سازی تغذیه صحیح برگزار می شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد , با توجه بیش از پیش مردم ، مسئولان و مدیران دست اندرکار امید است بتوانیم، نقش موثرتری در راستای تامین و ارتقای سلامتی مردم به ویژه از لحاظ تغذیه مناسب , داشته باشیم.

لازم به ذکر است ؛ از ۲۴ دی ماه لغایت ۷ بهمن ماه سال جاری با شعار ” حال خوب با وزن مناسب ” و به عنوان سیزدهمین بسیج ملی،تغذیه سالم نامگذاری شده است .

روز شمار سیزدهمین بسیج ملی تغذیه سالم بدین  شرح است ؛

۲۴ دی :  شیوع چاقی در کشور

 ۲۵ دی: چاقی و بیماری های غیرواگیر

۲۶ دی: عوامل تغذیه ای موثر بر چاقی (رفتارها و انتخاب های غذایی، باورها و عادات نادرست غذایی)

۲۷ دی: ترویج فعالیت بدنی در ادارات و مراکز جمعی

۲۸ دی: چاقی کودکان و راهکارهای کنترل آن

۲۹ دی: چاقی، جنسیت و عوامل فرهنگی

۳۰ دی: پیاده روی های خانوادگی، راهکاری برای کنترل وزن

یکم بهمن: چاقی و کارشناسان تغذیه

دوم بهمن: چاقی و جوانی جمعیت

سوم بهمن: چاقی شکمی و عوارض آن ( آموزش به جامعه درباره ی نحوه اندازه گیری دور شکم و اندازه طبیعی آن برای مردان و زنان)

چهارم بهمن: چاقی و راهکارهای غیراصولی کاهش وزن

پنجم بهمن: چاقی و سلامت روان

ششم بهمن: چاقی، دارودرمانی و مکمل ها، هفتم بهمن: چاقی و تغییر شیوه زندگی./