معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه ایران در تولید علم در منطقه اول و در دنیا رتبه ۱۵ را دارد، گفت: ایران اسلامی در حوزه تولید علم در سال های اخیر توانسته در دنیا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و این روند باید استمرار داشته باشد.

به گزارش مهر گیلان-دکتر یونس پناهی_ معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه امروز در دیدار با آیت الله فلاحتی _ نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر اینکه تولید علم از اولویت های مهم وزارت بهداشت و درمان است و این مهم به وزارت خانه،  هویت بخشیده، اظهار کرد: رهبری معظم انقلاب در خصوص تولید علم تأکید فراوان دارد، چرا که تولید علم و دانش به وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در نظام جمهوری اسلامی ایران ، شان  و منزلت بخشیده است.

وی با بیان اینکه ایران در تولید علم در منطقه اول و در دنیا رتبه ۱۵ را دارد، افزود: ایران اسلامی در حوزه تولید علم در سال های اخیر توانسته در دنیا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و این روند باید استمرار داشته باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر قرارگرفتن در مسیر خودکفایی درمانی و علمی و تاکید مراجع و بزرگان به این حوزه، گفت: توجه به علم و دانش در مرجعیت علمی ایران،  بسیار حائز اهمیت است و ما در تلاشیم تا علاوه بر استفاده عموم مردم از آن، دنیا نیز به منابع ما مراجعه کنند.

دکتر پناهی به تشریح بخشی از دستاوردهای علمی ایران در عرصه های مختلف پرداخت و افزود: رتبه ایران در فناوری بین ۱۳۲ کشور در سال ۲۰۰۰، ۶۷ بود اما اکنون که به زیر ۵۰ رسیده در تلاشیم تا به رتبه ۳۰ در دنیا  دست پیدا کنیم.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر رفع نیاز های مردم در بخش سلامت، اضافه کرد: وزارت بهداشت در تلاش است تا با به‌کارگیری راهکارهای مناسب، بار بیماری را کاهش و امید به زندگی را افزایش دهد.

دکتر پناهی با بیان اینکه پیری جمعیت، تهدید امروز کشور است، گفت: میانگین جمعیت کشور بسیار کم است و باید تلاش کرد تا جمعیت کشور به وضع ایده‌آل برسد.

وی با اشاره به تسهیل بخشی به امور جوانان و فرزندآوری، افزود: جوانی جمعیت و فرزندآوری نیازمند عزم ملی، مردمی و مسئول محورانه است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به چالش های زیست محیطی در کشور، بیان کرد: محیط زیست و ایجاد فضای سالم یکی دیگر از راهبردهای سلامت است که همه باید در این بخش، دغدغه مند باشند.

دکتر پناهی با بیان اینکه چاقی و دیابت، تهدید جهانی تلقی می شود، گفت: اعتیاد، بیماری و تهدیدات سلامت روان و هم‌چنین تهدیدات فضای مجازی از دیگر معضلات جامعه است که باید برای آنها برنامه هدف مند تعریف کرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به نقش محوری نخبگان و دانشگاهیان در پیشبرد اهداف بهداشت و درمان، افزود: عملکرد بهداشت و درمان در ارتقای سلامت جامعه جهادی بوده و در این راستا نقش نخبگان بسیار حائز اهمیت است.

وی کرونا را نقطه ای برای اوج قدرت‌نمایی ایران دانست و گفت: ایران اسلامی در کنترل کرونا و واکسیناسیون بسیار قدرتمند و جهادی عمل کرد و جزو اولین ها در دنیا بود.

دکتر محمدتقی آشوبی-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با تاکید بر استفاده از توان همگانی در جهت پیشبرد امور سلامت مردم، اظهار کرد: در تلاشیم با همت همه جانبه و با تشکیل تیمی جهادی، نظام سلامت استان را ارتقاء ببخشیم.

وی افزود: تیمی را تشکیل خواهیم داد که تمام وقت در خدمت دانشگاه بوده و تعارض منافع با بیرون نداشته باشند.