بر اساس مصوبه مورخ 16 بهمن ماه سال جاری هیأت وزیران، صرفاً تا پایان سال 1401، رشد تعرفه‌های مندرج در جدول دوره سرد سال خانگی نسبت به تعرفه‌های قبل از مصوبه، به میزان 70 درصد تا سقف تعیین‌شده کاهش یافته و تعرفه‌ها از ابتدای سال 1402 بدون تخفیف محاسبه خواهد شد

به گزارش مهر گیلان / مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر، اظهار داشت: این مصوبه به علت کاهش شدید دمای هوای کشور در فصل سرد امسال و با هدف کاهش هزینه‌های مربوط به مصارف گاز طبیعی خانوارها که به دلیل عدم آمادگی لازم آن‌ها در خصوص کنترل مصارف گاز متناسب با الگوی بهینه مصرف بوده، به تصویب هیأت وزیران رسیده است.

وی ادامه داد: از این رو، از تاریخ ۱۶ آذرماه امسال تا پایان سال جاری، رشد تعرفه‌های مندرج در جدول دوره سرد سال خانگی نسبت به تعرفه‌های قبل از مصوبه، به میزان ۷۰ درصد تا سقف تعین‌شده کاهش یافته است.

به گفته رحمانی، این کاهش گازبها برای اقلیم‌های ۱ تا ۵ به ترتیب تا سقف ۱۳۰۰، ۱۲۵۰، ۱۲۰۰، ۱۰۰۰ و ۸۰۰ مترمکعب در ماه به ازای هر واحد خانگی قابل اعمال خواهد بود. اما، ملاک محاسبه گازبهای مشترکین از ابتدای سال ۱۴۰۲، تعرفه‌های مندرج در مصوبه مورخ ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ خواهد بود.

صورتحساب جدید با اعمال بدهی پیشین

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که با توجه به تصمیم دولت برای اعمال تخفیف به مشترکین گازطبیعی، عملیات توزیع صورتحساب مشترکین خانگی تا زمان اعمال ضوابط قانونی متوقف شد، گفت: از این رو، ممکن است در این بازه زمانی، دستگاه اندازه‌گیری مشترکین، قرائت و صورتحساب جدید نیز برای آن‌ها صادر شده باشد.

رحمانی در پایان، توضیح داد: در این صورت، ممکن است صورتحساب‌های ارسالی برخی از مشترکین محترم برای دو دوره مصرف آن‌ها باشد و مبلغ صورتحساب قبلی آن‌ها به‌عنوان بدهی در صورتحساب جدید درج شده باشد؛ در هر صورت تخفیف گازبهای مدنظر قانون برای صورتحساب قبلی و جاری این مشترکین هم، محاسبه و در رقم قابل پرداخت لحاظ شده است.