مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در میان ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور، در موضوع اهدای عضو رتبه هفتم را در اختیار دارد.

مهر گیلان /نشست خبری مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت روز «اهدای عضو، اهدای زندگی» با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست، دکتر پیروز سامی دوست – مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به برگزاری مراسم «جشن نفس» در روز یکم تیر ماه همزمان با «روز جهانی اهدای عضو»، گفت: فردا ۳۱ اردیبهشت ماه «روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی» است و امام خمینی (ره) در این روز فتوای شرعی بودن اهدای عضو را صادر نمود.

این جراح پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اهمیت اهدای عضو، اظهار داشت: خانواده‌هایی که اعضای عزیزان خود را اهدا کرده اند، کاری بزرگ کرده‌اند که هیچ چیزی جبران کننده این ایثارگری آنان نیست.

دکتر سامی دوست با اشاره به تفاوت زمان انتظار جهت دریافت عضو میان اعضای مختلف بدن، تاکید کرد: تنها چیزی که می‌تواند باعث ادامه حیات نیازمندان پیوند عضو باشد فقط و فقط انجام پیوند است و باید با فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اهدای عضو گامی بلند برای نجات جان بیماران نیازمند پیوند برداریم.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به در دسترس بودن شرایط ثبت نام جهت دریافت کارت اهدای عضو، گفت: تمامی مردم می‌توانند از طریق وب سایت https://ehdacenter.ir/ و همچنین ارسال کد ملی به سامانه ۳۴۳۲، اقدام به ثبت نام خود جهت اهدای عضو نمایند.

وی همچنین تاکید کرد: اگرچه ثبت درخواست اهدای عضو موضوعیت قانونی و قطعی ندارد، اما به نوعی ثبت خواسته فرد است، تا در زمانی که خدای ناکرده دچار حادثه می‌شود، در صورت مرگ مغزی خانواده او از نیت وی جهت اهدای عضو آگاه شوند.

دکتر سامی دوست با اشاره به اینکه مرگ مغزی در واقع مرگ قطعی بوده و به هیچ عنوان بازگشتی را به همراه ندارد، گفت: زمان مورد نیاز برای دریافت رضایت از خانواده فرد دچار مرگ مغزی تنها ۵ روز است و بعد از آن اعضای بدن بلااستفاده شده و بیمار به صورت قطعی از دست خواهد رفت و به هیچ عنوان امکان بازگشت وجود نخواهد داشت و باید توجه داشت که اعضای بدن تنها در زمان حیات بیمار قابلیت اهدا دارند.

این جراح پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی در پایان تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در میان ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور، در موضوع اهدای عضو رتبه هفتم را در اختیار دارد.