هشتم ربیع‌الاول، سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت ولی‌عصر (عج) به عنوان تعطیل رسمی اعلام شد. به گزارش مهر گیلان ، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور اعاده شده از شورای نگهبان، با حذف جزء ۵ بند […]

هشتم ربیع‌الاول، سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت ولی‌عصر (عج) به عنوان تعطیل رسمی اعلام شد.

به گزارش مهر گیلان ، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۰ بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور اعاده شده از شورای نگهبان، با حذف جزء ۵ بند الحاقی ماده ۱ مبنی بر تشکیل شورای عالی مهارت با ۱۶۶ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در توضیح ارجاع مجدد لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه‌ای کشور گفت: جزء ۵ بند الحاقی ماده ۱ این لایحه پس از کش و قوس های فراوان و ایراد شورای نگهبان به استناد اصل ۶۰ قانون اساسی کمیسیون به حذف آن رأی داد. البته شورای نگهبان ایراد دیگری درخصوص تعطیلی رسمی هشتم ربیع الاول مطرح کرده است که با مکاتبات بین دولت و شورای نگهبان قابل حل است، بنابراین همچنان در لایحه گنجانده شده است.

نادر قاضی‌پور در مخالفت با حذف جزء ۵ بند الحاقی ماده ۱ این لایحه مبنی بر تشکیل شورای عالی مهارت یادآور شد: دولت با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه باید آیین نامه آن را ابلاغ کند، بنابراین نیاز به حذف نیست.

دکتر علی لاریجانی در توضیح گنجانده شدن مجدد بند الحاقی ۶ ماده ۴۱ مبنی بر تعطیلی رسمی هشتم ربیع الاول گفت: این بند نیازی به رأی گیری ندارد، زیرا اشکال و ایراد شورای نگهبان مبنی بر عدم تصویب، در هیات دولت برطرف شده است.

براساس جزء ۵ بند الحاقی ماده ۱ حذف شده؛ شورای عالی مهارت با ترکیب زیر به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می‌شود و این شورا مکلف است براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر ظرف مدت ۶ ماه به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، نظام صلاحیت حرفه‌ای مشاغل متناسب با حرفه و میزان مهارت در آن حرفه و مدرک علمی مهارتی را طراحی و استقرار آن را مدیریت کند.

ترکیب اعضا به شرح زیر است؛

– معاون اول رئیس جمهور (رییس شورا)

– وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت،‌ جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور (نایب رییس)

– روسای اتاق تعاون، بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی و اصناف

– سه نفر متخصص و صاحب‌نظر در امر آموزش فنی و حرفه‌ای، مهارت‌آموزی و بازار کار (بدون حق رأی).

این افراد به پیشنهاد و تصویب اکثریت اعضای شورای عالی انتخاب و با حکم معاون اول رئیس جمهور برای مدت چهار سال منصوب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان نیز بلامانع است.

تبصره یک- سایر وزرا حسب مورد به دعوت رییس شورا حضور می‌یابند.

تبصره دو- دبیر شورا توسط معاون اول رئیس جمهور انتخاب می‌شود.

در ادامه بند الحاقی ۶ ماده ۴۱ نیز عیناً در این لایحه گنجانده شد.

براساس بند الحاقی ۶ ماده ۴۱؛ هشتم ربیع الاول سالروز شهادت حضرت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) به عنوان تعطیل رسمی تعیین می شود.

*مخالفت با رد صلاحیت منتخب بعد از اعلام صحت انتخابات
نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس مقرر کردند پس از اعلام نظر قطعی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه درباره صلاحیت یک کاندیدا، این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت وی داشته باشد.

مجلس با طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، با ۱۵۱ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس مصوبه مجلس مقرر شد پس از اعلام نظر قطعی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه درباره صلاحیت یک کاندیدا، شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت وی داشته باشد.

مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش استفساریه که آیا شورای نگهبان می‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه، صلاحیت منتخب را رد کند و به این وسیله آراء او را باطل نماید، پاسخ داد: خیر، پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه مذکور در تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و بعد از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوطه با رعایت ” قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف مصوب ۲۲ آبان ۱۳۷۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام” این شورا نمی‌تواند اظهار نظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد این مدارک طبق ماده ۳۰ آئین نامه داخلی مجلس در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار گیرد.

غلامرضا کاتب در موافقت با طرح مذکور با عرض تسلیت به خانواده های شهدا و جانباختگان حادثه پلاسکو گفت: کمیسیون عبارت “ملاک اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابیه مربوط به رعایت می باشد” را حذف کرده و تنها ملاک را تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات که قانون دائمی بوده و در گذشته هم شورای نگهبان آن را تصویب کرده قرار داده و در نتیجه با این اصلاحیه که کمیسیون شوراها انجام داده است، مورد تصویب شورای نگهبان قرارخواهد گرفت.

در ادامه ولی ملکی ضمن تسلیت به بازماندگان شهدا و جانباختگان حادثه ساختمان پلاسکو در مخالفت با این طرح با بیان اینکه صلاحیت شورای نگهبان در امر بررسی صلاحیت ها براساس قانون اساسی محرز شده است، گفت: چنانچه مدرکی ارائه و تشخیص داده شود با توجه به ترکیبی که در شورای نگهبان از نظر فقها و حقوقدانان وجود دارد، مهم است که مورد را بررسی کنند و این مسئله وظیفه مجلس را در مورد بررسی اعتبارنامه ها سلب نمی کند، بنابراین چنانچه مجلس به رسالت خود درست عمل کند، خیلی منافات ندارد که اگر مدرکی به دست شورای نگهبان برسد، نظر خود را اعلام کند.

* تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست
مجلس احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست را با اصلاحاتی ، تصویب کرد.

نمایندگان در بررسی لایحه تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست اعاده شده از شورای نگهبان با انجام اصلاحاتی با این لایحه موافقت کردند.

ایراد شورای نگهبان به استفاده از اصطلاحات لاتین در متن لایحه بود که نمایندگان با جایگزینی معادل فارسی واژه ها در این لایحه با ۱۶۵ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.

در این تغییرات صورت گرفته اشاره شده است:

۱- عبارت ” شورای راهبردی (سی ای)” جایگزین عبارت “سی ای” می‌شود.

۲- عبارت “شورای عملیات پستی (پی ا سی)” جایگزین عبارت “پی ا سی” می‌شود.

۳- عبارت “کمیته مشورتی (سی سی) جایگزین عبارت “سی سی” می‌شود.

۴- عبارت “پیشتاز (ای ام اس)” جایگزین عبارت “ای ام اس” می‌شود.

۵- عبارت “فرسته (دپش)” جایگزین عبارت “دپش” می‌شود.

۶- عبارت “حقوق پایانه (حقوق ترمینال)” جایگزین عبارت “حقوق ترمینال” می‌شود.

۷- عبارت “کیسه مخصوص (کیسه ‌ام)” جایگزین عبارت “کیسه ‌ام” می‌شود.

۸- عبارت “موسسه (انستیتو)” جایگزین عبارت “انستیتو” می شود.

۹- عبارت “تمبر (کوپن رپنس)” جایگزین عبارت “کوپن رپنس” می‌شود.

۱۰- عبارت “مرسولات توزیع در واحد پستی (پست رستانت)” جایگزین عبارت “پست رستانت” می‌شود.

۱۱- عبارت “پست الکترونیک (ایمیل)” جایگزین عبارت “ایمیل” می شود.

۱۲- عبارت “حق برداشت مخصوص (س دی آر)” جایگزین عبارت “اس دی آر” می‌شود.

۱۳- عبارت “اتحادیه پستی جهانی (یو پی یو اس) جایگزین عبارت “یو پی یو اس” می‌شود.

۱۴- عبارت “سرویس جواب قبول بین‌المللی (ای بی ار اس) جایگزین عبارت “ای بی ار اس” می‌شود.

۱۵- عبارت “زمینی هوابرد (اس ای ال)” جایگزین عبارت “اس ای ال” می‌شود.

همچنین نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر در مجلس با جزء ۳ بند ۲ ماده ۱۲۷ این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن عبارت “کشورهای مختلف عضو” جایگزین عبارت “کشورهای عضو مختلف” گردید.

* انتخاب ناظر در شورای عالی هماهنگی ترافیکی تهران
ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی هماهنگی ترافیکی شهرهای تهران انتخاب شد.

احمد علیرضا بیگی با ۱۴۲ رای موافق به عنوان ناظر مجلس در شواری عالی هماهنگی ترافیکی شهرهای تهران انتخاب شد./ انتهای پیام صدا وسیما