مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر فرازمینی بودن ذات هنر، اذعان کرد: هنر عنایتی است آسمانی که به روح و اندیشه یک انسان شده است. به گزارش مهرگیلان، فیروز فاضلی، صبح امروز (دوشنبه ١۶ اسفند) در آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی معلولین بهزیستی گیلان که در رشت برگزار شد، با بیان اینکه […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر فرازمینی بودن ذات هنر، اذعان کرد: هنر عنایتی است آسمانی که به روح و اندیشه یک انسان شده است.

به گزارش مهرگیلان، فیروز فاضلی، صبح امروز (دوشنبه ١۶ اسفند) در آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی معلولین بهزیستی گیلان که در رشت برگزار شد، با بیان اینکه در مورد هنر باید از زاویه ای دیگر نگاه کرد، گفت: در عالم هنر، اصل معنی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار کرد: عالم هنر، عالمی فرازمینی است که در آن انسان هنرمند از زمین کنده می شود و به آسمان ها می پیوندد.

وی با تأکید بر اینکه هنرمند در هنگام خلق اثر هنری به عالم بالا فراخوانده می شود، افزود: از دوران باستان نیز عقیده داشتند، هنرمندان، مثلاً شاعران به عالم دیگری وابسته هستند. مثلاً فیثاغورث گفته که “موسیقی از هماهنگی افلاک ایجاد شده است”.

فاضلی ادامه داد: در ایران باستان نیز، “خنیاگر” به کسی می گفتند که هم شعر می گفت، هم موسیقی می نواخت و هم می خواند. در یونان قدیم نیز “آپولون” هم خدای شعر و هم خدای موسیقی بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر فرازمینی بودن ذات هنر، اذعان کرد: هنر چیزی فراتر از جسم و دنیاست و عنایتی است که خداوند به یک هنرمند داشته است.

به گفته وی؛ از طرف دیگر، هنرمندان بزرگترین ریاضی دانان تاریخ اند. چرا که در هنر نوعی ریاضی و نظم وجود دارد و جابجایی یک نت در موسیقی و یا یک حرف در شعر می تواند باعث تغییر در ارزش آن شود. برای همین است که هنرمندان، ذهن منسجم ریاضی گونه دارند و در عالم اندیشه قوی هستند.

فاضلی بیان کرد: در نتیجه هنرمندان هم روحشان آسمانی و هم اصولشان آسمانی است.

وی اضافه کرد: در هنر موسیقی چیز دیگری نیز وجود دارد و آن این است که با “گوش” در ارتباط است، عضوی که بر خلاف “چشم”، کمترین خطا را دارد و از همه مهمتر این است که هر چیزی در گوش جای بگیرد، درک عمیق پیدا می کند.

در دومین جشنواره موسیقی معلولین بهزیستی گیلان ٢٢ اثر در دو بخش «تک خوانی و تک نوازی» و «اجرای گروهی» بمدت ٢ روز اجرا شد و در پایان از ١٠ اثر برتر به انتخاب داوران جشنواره متشکل ناصر وحدتی، علی اکبر کنعانی، رضا ایمان طلب و حسین قوامی آبکناری، تقدیر به عمل آمد./ انتهای پیام