مقامات ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه مراودات تجاری تاکید کردند سفیر  جمهوری آذربایجان در ایران در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی ، راهکارهای افزایش مناسبات اقتصادی را بررسی کردند . به گزارش  مهر گیلان ، راه اندازی خطوط  گردشگری دریایی ، برگزاری نمایشگاه های مشترک و توسعه مبادلات تجاری  با بهره مندی از […]

مقامات ایران و جمهوری آذربایجان بر توسعه مراودات تجاری تاکید کردند

سفیر  جمهوری آذربایجان در ایران در دیدار با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی ، راهکارهای افزایش مناسبات اقتصادی را بررسی کردند .
به گزارش  مهر گیلان ، راه اندازی خطوط  گردشگری دریایی ، برگزاری نمایشگاه های مشترک و توسعه مبادلات تجاری  با بهره مندی از ظرفیت های منطقه آزاد انزلی از مهمترین مباحث مطرح شده در این دیدار بود .
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی در دیدار با سفیر  جمهوری آذربایجان در ایران ضمن تاکید به مشترکات و توانمندی های ۲ کشور برای توسعه مراودات تجاری و  فعال سازی کریدور بین المللی شمال – جنوب گفت : منطقه آزاد انزلی برای راه اندازی مسیرهای جدید حمل کالا و فعال سازی کریدورهای بین المللی توافقات خوبی انجام داده است.
آقای مسرور افزود : نیاز است تا در خصوص  همکاری جمهوری آذربایجان  برای فعال سازی مسیر حمل کالا در مسیر دریایی بندر شهید رجایی – بندر کاسپین – جمهوری آذربایجان – مسکو و بندر سن پترزبورگ مجددا مطالعاتی انجام شود.
 وی گفت : آنچه مسلم است این مسیر نسبت به مسیر کانال سوئز موجب کاهش ۴۰ درصدی هزینه های حمل کالا می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی همچنین به ظرفیت ها و همکاری های صورت گرفته بین ایران و جمهوری آذربایجان برای برگزاری نمایشگاه تخصصی اشاره کرد و افزود : ظرفیت های همکاری خوبی بین ۲ کشور وجود دارد که با بهره مندی از توانمندی های و زیرساخت های منطقه آزاد انزلی می توان روابط را گسترش داد.
آقای مسرور گفت : نمایشگاه تخصصی ایران و جمهوری آذربایجان در آینده نزدیک با حضور صادرکنندگان و تولیدکنندگان ۲ کشور در منطقه آزاد انزلی برگزار   می شود و تفاهم اولیه برای راه اندازی  خطوط مسافر بری و توسعه گردشگری دریایی بین ۲ کشور صورت گرفته است.
وی برای میزبانی اجلاس سالانه کمسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد انزلی اعلام آمادگی کرد و افزود : در راستای  افزایش مبادلات تجاری بین ایران و آذربایجان کمیسیون مشترکی تشکیل شده است که اجلاس آن سالانه برگزار می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به ساخت اسکله گردشگری مارینا در منطقه آزاد انزلی و تمایل مردم ۲ کشور برای انجام سفرهای دریایی گفت :  پیرو تفاهنامه ها و دیدارهای صورت گرفته با مقامات روسیه و قزاقستان این کشورها نیز آمادگی راه اندازی خط کشتیرانی گردشگری دریایی در خزر را دارند که می توان با انجام همکاری های مشترک خط گردشگری دریایی را بین کشورهای حاشیه خزر ایجاد کرد.
سفیر آذربایجان در ایران نقش منطقه آزاد انزلی را در توسعه روابط بین کشورهای حاشیه خزر را بسیار حائز اهمیت بیان کرد و افزود : این منطقه در روابط تجاری ۲ جانبه و گسترش مناسبات تجاری در بازار کشورهای ثالث تاثیر گذار خواهد بود.
بنیاد حسین اف  گفت : معتقدم  که باید علاوه بر آشنایی از امکانات  ایران و جمهوری آذربایجان با رفت و آمد های متعدد ، بخش خصوصی ۲ کشور نیز تشویق شوند تا شاهد رونق فعالیت های اقتصادی و تجاری بین سرمایه گذاران و تجار باشیم.
وی به پیشرفت روابط همه جانبه ۲  کشور ایران و آذربایجان در سال های اخیر اشاره کرد و با بیان اینکه دولت جمهوری آذربایجان برای سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در راه آهن رشت-انزلی – آستارا اعلام آمادگی کرده است افزود : علاوه بر رشد ۷۵ درصدی مبادلات تجاری ۲ طرف در سال گذشته ، سالانه  یک میلیون نفر آذربایجانی به ایران مسافرت می کنند که بیشتر این سفرها به قصد درمان و استفاده از امکانات پزشکی ایران است.
سفیر آذربایجان در ایران با تاکید بر لزوم ایجاد خطوط گردشگری دریایی گفت : در خصوص سفرهای دریایی بین ۲ کشور نیز با توجه به انجام مذاکرات لازم با وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران  در تلاشیم کشتی مسافربری با قابلیت دارا بودن سرعت و استحکام لازم برای تردد در دریای خزر با ویژگی های خاص ساخته شود و در این راستا سازمان کشتیرانی جمهوری آذربایجان آمادگی لازم برای همکاری های همه جانبه را دارند.
بنیاد حسین اف  با بیان اینکه کمیسیون های مشترک ۲ کشور ایران و جمهوری آذربالیجان فعال است و روابط ۲ کشور در آینده  افزایش خواهد یافت افزود : بندر الت نیز در کنار بندر باکو درحال ساخت است که در نظر داریم این بندر را  به منطقه آزاد تبدیل کنیم که در این میان از تجربیات منطقه آزا انزلی استفاده  خواهیم کرد./ مبنع خبرگزاری  صدا وسیما