وزیر نفت: بحث حمایت از تولید داخلی حوصله می‌خواهد و نباید در این زمینه عجولانه اقدام کرد. به گزارش مهر گیلان ؛ بیژن زنگنه در حاشیه نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، که امروز در مجلس برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون در توانمندسازی تولید داخلی دستاوردهای خوبی داشته ایم و توان کشور در […]

وزیر نفت: بحث حمایت از تولید داخلی حوصله می‌خواهد و نباید در این زمینه عجولانه اقدام کرد.

حمایت از تولید داخلی حوصله می‌خواهدبه گزارش مهر گیلان ؛ بیژن زنگنه در حاشیه نشست کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، که امروز در مجلس برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون در توانمندسازی تولید داخلی دستاوردهای خوبی داشته ایم و توان کشور در سال ۹۷ قابل قیاس با سال ۶۷ نیست، گفت: در سال ۶۷ حتی نمی‌توانستیم یک متر لوله‌گذاری دریایی ایجاد کنیم، اما الان در این زمینه کاملا توانمند شده‌ایم و چندین شرکت برجسته در این زمینه داریم که با وجود آنها کسی جرأت نمی‌کند به خارج سفارش دهد و عمده تجهیزات لازم خود را در داخل می‌سازیم.
وزیر نفت تأکید کرد: در مناقصه‌های ۴ میلیارد دلاری هیچ اجباری برای استفاده از تولید داخلی نبود، اما ۷۰ درصد شرکت‌های ایرانی برنده شدند و ۸۰ درصد ارزشی به ایرانی‌ها رسید.
وی با بیان اینکه در کاری مانند کار وزارت نفت اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید تقاضا ایجاد کنیم، تصریح کرد: ما باید ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم و تلاش‌های زیادی را برای انعقاد قراردادهای نفتی انجام دادیم.
زنگنه با اشاره به اینکه ریشه تولید داخل این است که جریان سرمایه‌گذاری را فعال کنیم، اظهار کرد: در سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۴۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردیم که قسمت عمده آن معمولا صرف هدفمندی یارانه‌ها می‌شود و شرکت نفت هرچه داشت، به علت پرداخت برای هدفمندی یارانه‌ها تمام شد و با این وضع چگونه می‌توانیم سرمایه‌گذاری کنیم؟
وزیر نفت با تأکید بر اینکه برای ما اشتغال مهمتر از تولید نفت است، گفت: ما لیست همه کالاهایی را که باید از داخل تهیه شود، نوشته‌ایم و اگر ۴ میلیارد دلار به پیمانکاران دهیم، زنده می‌شوند و چرخه سرمایه‌گذاری به جریان می‌افتد.
وزیر نفت تأکید کرد: ما باید از شرکت‌های پیمانکاری ایرانی برای مناقصات دعوت کنیم و برای شرکت‌های داخلی امتیاز قائل شویم و اگر خواهان شرکت‌های داخلی در منطقه هستیم، باید کیفیت محصولات ساخت داخل را ارتقاء دهیم.
زنگنه با اشاره به اینکه ما به سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پالایش نیاز داریم، خاطرنشان کرد: تجهیزات نفت ما نیاز به نوسازی‌های عدیده‌ای دارند و باید روی این مسئله به خوبی کار کرد و مشکلات این حوزه‌ها را مرتفع کنیم.
وی همچنین از سرمایه گذاری ۶۰۰میلیون یورویی در تاسیسات نفتی در سال جاری خبر داد و افزود: با این سرمایه گذاری چرخ صنعت نفت دوباره به حرکت درخواهد آمد./ انتهای پیام