مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه اگر مسجد را صرفاً محلی برای نمازخواندن بدانیم جایگاه آن را تقلیل داده‌ایم گفت: مساجد باید محل آمدوشد فکری و مجادلات فکری بوده و برای حل مشکلات از مساجد و کتابخانه ها بهره برده شود. به گزاش مهر گیلان، نخستین نشست کتاب خوان مساجد استان گیلان  با […]

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه اگر مسجد را صرفاً محلی برای نمازخواندن بدانیم جایگاه آن را تقلیل داده‌ایم گفت: مساجد باید محل آمدوشد فکری و مجادلات فکری بوده و برای حل مشکلات از مساجد و کتابخانه ها بهره برده شود.

به گزاش مهر گیلان، نخستین نشست کتاب خوان مساجد استان گیلان  با حضور دکتر هادی نوری؛ مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، فاطمه رفیعی؛ مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان، محمد حسن عاقل منش؛ رئیس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت، زهرا بدن آرا؛ معاون توسعه کتابخانه ها و همکاری ها، مجتبی رمضانی؛ معاون اداری و مالی کتابخانه های عمومی استان، هیات امناء مسجد فاطمیه محله منظریه رشت، خیل عظیم نمازگزاران این مسجد، کارشناسان، مسئولین ستادی و کتابداران مجموعه کتابخانه های عمومی رشت و اصحاب رسانه در مسجد فاطمیه محله منظریه رشت و با معرفی۴ عنوان کتاب برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این نشست با تبریک اعیاد شعبانیه و روز جوان به مناسبت میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) اظهار کرد: در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی برنامه‌های متعددی را داشته و نشست کتاب‌خوان یکی از آن برنامه‌هایی است که در دستور کار اداره کتابخانه‌های عمومی استان گیلان قرارگرفته است.
وی با بیان اینکه نشست کتاب‌خوان از مدیران استانی آغاز و به نشست با مردم در مساجد سوق داده شد افزود: وجوه مشترک زیادی بین مسجد و کتاب‌خوانی وجود دارد زیرا در هر دو مقوله وجه تمایزی بین افراد دیده نشده و ثروت، قدرت ازجمله ملاک‌هایی است که افراد با قرار گرفتن در مسجد و در مقابل کتاب اهمیت خود را از دست می‌دهد.
فرهنگ مطالعه قید زمان و مکان را نمی‌شناسد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اذعان به اینکه کتابخانه‌های عمومی توانایی میزبانی از تمام افراد فارغ از سلایق و گرایش‌های سیاسی را دارد تصریح کرد: ۱۰۷ کتابخانه‌های عمومی استان گیلان زیرپوشش اداره کتابخانه‌های استان گیلان وجود دارد و جای خرسندی است که گفته شود کتابخانه‌های عمومی علاوه بر فعالیت در شهرها در روستاها نیز فعالیت و در برخی از نقاط ازجمله کلیشم رودبار و کوه‌پایه‌های استان گیلان را نیز تحت پوشش قرار داده است.
نوری با اشاره به تنوع و گستردگی وسیع در کتابخانه‌های استان گیلان گفت: همه اقشار جامعه در کتابخانه‌های استان حاضر بوده و ازآنجاست که فرهنگ مطالعه قید زمان و مکان را نمی‌شناسد.
اندیشه ورزی وجه مشترک مساجد و کتابخانه‌هاست
وی با بیان اینکه در کتابخانه‌های شهرستان رشت همکاران کتابخانه‌ها با کمترین توقع در سه نوبت فعالیت می‌کنند افزود: در سطح استان گیلان کتابخانه‌های خصوصی وجود دارد که باقیمت گزاف اهل مطالعه را به کتابخانه‌های خود دعوت می‌کنند.
مدیرکل کتابخانه‌های استان گیلان با تأکید بر اینکه مسجد و کتابخانه از حیث اینکه مکانی برای تجمع و مباحثه کردن محسوب می‌شود دارای وجه اشتراک با یکدیگر است گفت: برگزاری جلسات مختلف نقد و بررسی کتاب در کتابخانه‌های استان گیلان به بهترین شکل ممکن در حال برگزاری است و در سال گذشته ۶۰۵ نشست کتاب‌خوان در کتابخانه ها، مدارس و ویژه اقشار مختلف برگزار شده است.
نوری با اشاره به وجه مشترک اندیشه ورزی در مساجد و کتابخانه از وجوهات مشترک مساجد و کتابخانه‌هاست بیان کرد: باید اذهان مردم مبنی بر اینکه مساجد صرفاً برای نمازخواندن و کتابخانه‌ها مربوط به کتاب‌خوانی است تغیر داده و به اندیشه ورزی بپردازیم.
مساجد باید محل آمدوشد فکری و مجادلات فکری
وی با بیان اینکه ما کتابخانه‌ها را به‌مثابه یک پایگاه فرهنگی می‌بینیم تا جوانان به‌جای ترغیب به قلیان سراها به کتابخانه‌ها گرایش پیدا کنند اظهار کرد: تأکیدات اسلام و پیامبر عظیم الشان اسلام، تأکیدات جدی نسبت به طلب علم و مطالعه بسیار حائز اهمیت بوده و شعرخوانی شاعران در محضر رسول‌الله (ص) یکی از ظرفیت‌های مطلوب اسلام است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با بیان اینکه اگر مسجد را صرفاً محلی برای نمازخواندن بدانیم جایگاه آن را تقلیل داده‌ایم گفت: مساجد باید محل آمدوشد فکری و مجادلات فکری بوده و برای حل مشکلات از مساجد و کتابخانه ها بهره برده شود.
عاقل منش: از زمان وقف کتاب قرآن، فرهنگ کتاب‌خوانی در مساجد آغازیدن گرفته است
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت نیز در این نشست با بیان اینکه نخستین نشست کتاب‌خوان مساجد استان گیلان دریکی از مساجد فرهنگی شهرستان رشت برگزار می شود گفت: برگزاری نشست کتابخوانی در مساجد استان گیلان از حیث اندیشه، کتاب و کتاب‌خوانی حائز اهمیت است.
محمد حسن عاقل منش با بررسی روند تاریخی مسجد فاطمیه شهرستان رشت و حضور فعالان فرهنگی در مساجد خاطرنشان کرد: کتاب‌خوانی جمعی و بازخوانی اندیشمندانی همچون شهید مطهری از ویژگی‌های مساجد تاریخی چون مسجد فاطمیه منظریه است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت با ابراز خرسندی از رویش جوانان در مساجد استان گیلان افزود: بدون تردید کتاب و کتاب‌خوانی در تمدن ایرانی اسلامی از درجه و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که این جایگاه متأثر از تعالیم اسلام است.
عاقل منش با اشاره به اهمیت دانش در فرهنگ ناب اسلامی و خطاب «اقرا» جهت علنی شدن رسالت ختم المرسلین (ص) گفت: در تمامی احادیث و روایات، در ارتباط با نشر و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی توجه و تأکیدات فراوانی شده است.
وی با اذعان به اینکه جایگاه علم در اسلام آن‌قدر بالاست که برای درک علم، سن و مسافت طولانی مانع گرایش به علم نمی‌شود خاطرنشان کرد: در مکتب اسلام به مسلمانان توصیه به دانش‌اندوزی شده است و مسلمانان از زمانی که قرآن به‌صورت مجلد و مکتوب درآمده، این کتاب الهی را به مساجد وقف می‌کردند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت با بین اینکه از زمان وقف کتاب قرآن، فرهنگ کتاب‌خوانی در مساجد آغازیدن گرفته است گفت: خیلی از مساجد کتابخانه‌های خوب و ارزشمندی دارند که موجب تسهیل کتاب‌خوانی برای جوانان و نمازگزاران می‌شود.
عاقل منش افزود: نخستین نشست کتاب‌خوانی در مسجد، نویدبخش نشر و گسترش تعالیم اسلامی و فرهنگ قرآنی در جامعه است و یقیناً از جایگاه مسجد می‌توان در تحقق اهدافی مانند نشر کتاب و کتاب‌خوانی بهره‌مند شد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان؛ معرفی کتاب منشور حقوق شهروندی
فاطمه رفیعی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز، با اشاره به انس و قرابت نمازگزاران مسجد فاطمیه رشت با کتاب و کتابخوانی، عنوان کرد: ما در دفتر امور بانوان چندین کمیته داریم که بیشتر این کمیته ها حقوقی است.
وی عدم اطلاع کافی شهروندان از حقوق اولیه خودشان را یکی از حلقه های مفقوده در امر آسیب های اجتماعی دانست و گفت: برای اینکه مردم مطالبه گر و مدافع حقوق خودشان باشد، باید منشور حقوق شهروندی را مطالعه کنند.
این مقام مسئول، به معرفی کتاب «منشور حقوق شهروندی» پرداخت که از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۵ ارائه شده است و اضافه کرد: این کتاب بسیار عمیق و پرمعناست و هر کسی با مطالعه آن نسبت به حقوق قانونی خود در جامعه انسانی و اسلامی آگاهی پیدا می کند.
رفیعی، با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قوانین اسلام مطابقت دارد، خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی براساس قانون اساسی ماست و در آن بر رعایت اخلاق حسنه، راستگویی، درستکاری، امانتداری، مشورت، حفظ بیت المال، رعایت حق الناس، وجدان کاری، اعتدال و پرهیز از شتابزدگی از سوی دولتمردان تاکید شده است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده گیلان، با اشاره به نقض حقوق کودکان، زنان، مردان، جوانان، بیکاران، شاغلین و… در بعضی موارد، اظهار کرد: ساز و کارهای دسترسی به حقوق شهروندی در کتاب مذکور بیان شده است. بی تردید اگر هر کدام از ما در هر جایگاهی پیگیر حقوق شهروندی باشیم، شاهد یک جامعه اسلامی سالم و شاداب و بانشاط با هر قومیت، نژاد، مذهب، گویش و فرهنگ خواهیم بود.
در ادامه این نشست سیف الله طهماسبی؛ مسئول شورای فرهنگی مسجد فاطمیه کتاب امام حسین و ایران نوشته فریشل کورت، جواد یوسفی؛ مسئول کتابخانه کوثر مسجد فاطمیه کتاب وجدان بیدار نوشته اشتفان تسوایک و سید رسول زحمتکار کتاب انسان در مسیر زندگی نوشته دکتر محمد مجد تیموری را برای حاضرین معرفی کردند.
اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور حاظرین در نشست کتاب خوان مساجد گیلان از دیگر برنامه های این روز بود./ انتهای پیام