در آستانه بیست و نهمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، مراسم گرامیداشت رحلت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، با حضور مسولان استانی و دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد. به گزارش مهر گیلان ، در آستانه بیست و نهمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، مراسم گرامیداشت ارتحال آن رهبر […]

در آستانه بیست و نهمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، مراسم گرامیداشت رحلت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، با حضور مسولان استانی و دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برگزار شد.

به گزارش مهر گیلان ، در آستانه بیست و نهمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)، مراسم گرامیداشت ارتحال آن رهبر فرزانه، پیش از ظهر امروز – شنبه، با حضور مسوولان استانی و دانشگاهی، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان همراه با سخنرانی حضرت آیت الله فلاحتی – نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت در سالن اجلاس مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) بر گزار شد.

آیت الله فلاحتی – نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت، ضمن تسلیت سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره) و تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم، گفت: بازخوانی مولفه ها ی تاریخ معاصر دنیای بشر و بعثتی که امام خمینی (ره) با آن توانست تمام معادله های موجود دنیای بشر را متحول کند، نیاز به باز خوانی دارد. وی ادامه داد: بعثت امام (ره) تمام معادله های روابط سیاسی، روابط نظامی، جنگ و حضور در عرصه های نظامی و بویژه معادله قدرت را در دنیا کاملا به هم زد و این حرکت امام واکنش همه قدرت های پوشالی شرق و غرب را به دنبال داشت.

وی تاکید کرد: آن چه که امروز مهم و ضروری به نظر می رسد، غافل نشدن از تحول عظیمی است که اندیشه های امام در دنیا ایجاد کرده که در بین جوامع جهانی رخ نمایی می کند. در این خصوص،  نسل معاصر ما و نسل آینده ما نباید از این معادله های عظیم اقتدار در عرصه جهانی غافل بمانند.

امام جمعه رشت تصریح کرد: مهمترین ویژگی های که برای یک رهبر الهی و یک رهبری که بتواند یک تحول عظیم در جامعه بشری ایجاد کند، همان هایی هستند که خداوند در سوره های گوناگون قرآن برای ما بیان کرده است. وی ادامه داد: بازخوانی این ویژگی ها برای این است تا بدانیم، ما هم می توانیم در هر عرصه مدیریتی که هستیم، به همان میزان، معادله ساز همان بخش یا همان نهاد یا سازمان باشیم؛ یعنی اگر یک مدیری توانسته است در یک فضای کلان تحول ایجاد کند، یک مدیر در یک فضای خردتر از آن فضا نیز می تواند تحول ایجاد کند.

آیت الله فلاحتی، خاطر نشان کرد: امروز بسیاری از صاحب نظران دنیا بر این باورند که مدیریت امام نه تنها مدیریت بخشی بلکه یک مدیریت جهانی بود، لذا تمام قدرت های بزرگ در صدد نابودی این اندیشه هستند و قدرت های نو ظهور و تازه شکل گرفته نیز در صدد استفاده از این مولفه های امام هستند.

وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب نیز بر بازخوانی مدیریت امام تاکید دارند، افزود: امروز، جامعه ما دوباره به بازخوانی مدیریت امام خمینی (ره) نیاز دارد، تا ببینیم امام چگونه توانست در این قطعه از کره خاکی، یک حکومت دینی بر پا کند که تمام توان قدرت های جهانی به آن معطوف شده است. وی ادامه داد: امروز خرمندان و اندیشمندان دنیای بشر متوجه عقلانیت نظامی اسلامی شده اند که امام خمینی (ره) معمار آن است.

نماینده ولی فقیه در گیلان اظهار داشت: با تحقیق بر آیات و روایات قرآن کریم بالغ بر چهل ویژگی برای یک رهبر الهی و استراتژیک بیان شده است که بیان این خصایص بازخوانی ویژگی های یک رهبر خردمند می باشد.

وی اولین ویژگی یک رهبر الهی را ایمان به هدف بر شمرد و افزود: انسان اگر به راهش ایمان داشته باشد، قطعاً موفقیت در انتظار اوست. دومین ویژگی استقامت و پایداری در راه و مسیر پیش روست، سومین ویژگی نیز علم و آگاهی در راه و مسیر حرکت می باشد و چهارمین ویژگی بارزی که یک رهبر باید داشته باشد شرح صدر است، اگر یک رهبر و یک مدیر شرح صدر نداشته باشد تا در برابر انتقاد و نقدها تحمل کند و زود از راه به در می رود و نمی تواند یک مدیر موفق باشد .

آیت الله فلاحتی پنجمین ویژگی یک رهبر را صبر و شکیبایی دانست و افزود: یک مدیر و رهبر باید در مسیر حرکت صبور باشد تا زود خسته و سر خورده نشود. ششمین ویژگی یک رهبر نیز همراهی با توده های محروم جامعه است، تا زمانی که یک رهبر به محرومان و پاپرهنگان جامعه توجه کند آنها نیز برای او جانفشانی خواهند کرد و اساس انقلاب اسلامی ایران نیز بر مبنای همین ویژگی استوار است تا جایی که امام (ره) فرمودند: من یک موی کوخ نشیان را به تمام حیات، کاخ نشیان نمی دهم. هفتمین ویژگی یک رهبر پیشگامی در عرصه ها است، یک رهبر و یک مدیر باید در عرصه های مختلف سینه چاک کند و پیشگام باشد.

هشتمین ویژگی یک رهبر الهی بی اعتنایی به امور مادی و دنیوی است، یک رهبر الهی بی مزد و منت در خدمت امت است، همان گونه که امام (ره) هیج مزدی از ملت نخواست و می گفت من یک خدمتگزار هستم . کوتاه نیامدن در اصول و مبانی از نهمین ویژگی های یک رهبر و مدیر است، یک مدیر نباید از اصول خود کوتاه بیاید و یکی از دلایل شکست در برابر دشمنان کوتاه آمدن در برابر اصول می باشد و نمونه های بارز آن نیز در انقلاب های لیبی، تونس و مصر قابل مشاهده است که مردم پس از پیروزی بر حاکمان ظالم از اصول انقلابی خود غافل شدند. شجاعت در راه و کنترل قوای نفسانی نیز از ویژگی های همه رهبران الهی است.

وی خاطر نشان کرد: امام (ره) به همه ویژگی های یک رهبر الهی آراسته بود و بر همان اساس توانست جهانی را متحول کند و مولفه های اقتدار انقلاب اسلامی در جهان باید بازخوانی شود تا نسل های دیگر و آیندگان نیز بدانند این عظمت چگونه در دنیا حاصل شده است.

علی اصغر جمشید نژاد – معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان با اشاره به این که در دورانی که امام کشتی انقلاب را به سر انجام مقصود رساند، نه از نظر داخلی نه از نظر خارجی شرایط مهیا نبود، گفت: وحدت و پیوستگی مردم و رهبری و هدایت امام و تکیه بر اعتقادات اسلامی سه عامل به سر انجام رسیدن انقلاب اسلامی ایران بود. جمشید نژاد تصریح کرد: امام خمینی (ره) مدام در حال اصلاح امور بود و امروز هم گفتمان غالب جامعه همان گفتمان است. وی تصریح کرد: چراغ هدایتی که امام روشن کرد، می تواند ما را به سر منزل مقصود برساند.

دکتر افشین شفقی – معاون دانشجویی و امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشگی گیلان ، ضمن تسلیت ایام رحلت امام خمینی (ره)، قیام خونین ۱۵ خرداد و بیان خیر مقدم به مدعوین حاضر در مراسم بیست و نهمین سالگرد، آسمانی شدن حضرت امام خمینی(ره) گفت: ساده زیستی امام (ره) یکی از شاخصه ها و ویژگی های برجسته دوران حیات آن بزرگ مرد تاریخ معاصر بود، نحوه زندگی امام متناسب با جایگاه وی به عنوان عالی ترین رهبر یک کشور، هنوز هم برای بسیاری از صاحب نظران قابل درک نیست، وی ادامه داد: امام خمینی (ره) سجایای اخلاقی و معنوی منحصر به فردی داشت که با آن توانست دل های بی شماری از ملت های آزاده جهان را معطوف به خود کند، ساده زیستی و مردمی بودن امام از وی رهبری ساخت که توانست بر دل ها حکومت کند و برای همیشه تاریخ نامش جاودانه بماند.

حجت الاسلام اسماعیلی – مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفت: این مراسمی که شما دانشگاهیان علوم پزشکی گیلان برگزار کرده اید برای بزرگ مردی است که در تمام زمینه ها الگو واسوه بود. وی ادامه داد: امام خمینی (ره) با اعتقادات خود قیامی را مدیریت کرد و تا آخر به پای اعتقادات و باورهای خود ایستاد و ذره ای هم تردید نکرد.

اجرای گروه تواشیح و مرثیه سراحی مداح اهل بیت حاج رسول خدادایان، پایان بخش این مراسم بود.

گفتنی است: مراسم استانی بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد امام خمینی (ره) نیز ۹ صبح روز دوشنبه ۱۴ خرداد ماه جاری در مصلی رشت بر گزار می شود.