نشست خبری روسای گروه‌های دوستی پارلمانی مجالس ملی و سنای فرانسه و مجلس ایران یکشنبه شب در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد. به گزارش  مهر گیلان ،  رئیس گروه دوستی پارلمانی سنای فرانسه و ایران در این نشست با تاکید بر تلاش اروپا برای حفظ برجام گفت : در آستانه اجرای دور دوم تحریم […]

نشست خبری روسای گروه‌های دوستی پارلمانی مجالس ملی و سنای فرانسه و مجلس ایران یکشنبه شب در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش  مهر گیلان ،  رئیس گروه دوستی پارلمانی سنای فرانسه و ایران در این نشست با تاکید بر تلاش اروپا برای حفظ برجام گفت : در آستانه اجرای دور دوم تحریم های امریکا علیه ایران در تلاشیم تا حداقل یک بانک ایرانی به سوئیفت وصل شود .
فیلیپ بونکارر با اشاره به سفر هیات پارلمانی فرانسوی به ایران پس از حوادث تروریستی اهواز و همچنین در آستانه اعمال دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران، تصریح کرد : امروز در مجلس ایران یعنی قلب قدرت سیاسی این کشور حضور داریم تا سخنانمان را در خصوص اهمیت حفظ برجام برای ایران و کل خاورمیانه خطاب به مردم ایران بگوییم .
وی با بیام اینکه « ایران باید از منافع اقتصادی برجام بهره مند شود»، افزود: در ملاقات با مقامات ایرانی درباره راه حل هایی که اروپایی ها می توانند در این زمینه به طرف ایرانی ارائه دهند نیز گفتگو خواهیم کرد.
رییس گروه دوستی پارلمانی سنای فرانسه و ایران گفت : می خواهم در مورد راهکارهای عملی صحبت کنم ، طرف ایرانی همواره از ما می پرسند که ؛ آیا شما امکانات لازم را برای مقابله با تحریم های امریکا علیه ایران دارید تا به صورت مستقل از ما حمایت کنید ؟
وی تصریح کرد : باید صادقانه بگویم که جواب دادن به این سوال سخت است اما در عین حال نیز غیر ممکن نیست.
بونکارر در خصوص راهکارهای طرف اروپایی برای حفظ برجام افزود: نخست احیای قانون انسداد ۱۹۹۶ است که پاسخ سیاسی فوری اروپایی ها به خروج آمریکا از برجام بود گرچه اقدام عملی درستی دیده نشد اما به هر حال یک جواب سیاسی بود .
وی راهکار عملی دوم اروپایی را « اتصال حداقل یک بانک ایرانی به سوئیفت» خواند و ادامه داد: در این اقدام عملی که در تلاشیم تا ۴نوامبر اجرایی شود، حداقل یک بانک ایرانی به سوئیفت وصل می شود تا از آن طریق مراودات بانکی و پولی برای کالاها و خدماتی که مشمول تحریم ها نمی شوند، ادامه یابد .
وی در خصوص راهکار عملیاتی سوم اروپایی ها نیز گفت:  سیستم SPV  و یا همان اقدام با اهداف ویژه، راهکاری استثنایی است و آن؛ ایجاد ساز و کاری بدون وجود بانک و مراودات پولی است.
وی در این باره تصریح کرد: یعنی مبادلات تجاری ایران با کشورهای آسیایی چون چین و هند در این سیستم ثبت می شود و طرف چینی و یا هندی ما به ازای خرید خود از ایران را به صورت پول و یا خرید کالا از اروپا دریافت می کند .
بونکارر افزود : در دنیای امروز که همه مبادلات تجاری از طریق فناوری و اینترنت ثبت می شود ، این سیستم کاملا ابتدایی و جدای از فناوری های اینچنینی است که می تواند برای ایران مزیت باشد .
وی ادامه داد: البته این سیستم فقط برای ایران نیست و همه کشورهای تحت تحریم امریکا می توانند از آن استفاده کنند  که البته افزایش استفاده از آن می تواند منجر به افزایش کارایی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این سیستم سریع و تا ۴ نوامبر اجرایی می شود نیز گفت: دو زمان وجود دارد؛ اولین زمان؛ ۴ نوامبر و اجرای مرحله دوم تحریم های امریکا علیه ایران است که کانال انسانی برای انتقال موارد دارویی و کشاورزی به ایران را شامل می‌شود.
رییس گروه دوستی پارلمانی سنای فرانسه و ایران خاطر نشان کرد: زمان دوم آن چالشی برای ماست که البته فکر نمی کنیم تا ۴ نوامبر اجرایی شود و احتمالا شش ماهه اول ۲۰۱۹ عملیاتی خواهد شد .

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه هم با اشاره به تلاش اروپایی ها برای حفظ برجام گفت : اراده قوی طرف اروپایی باید هر چه سریعتر به برنامه عملیاتی تبدیل و اجرایی شود .
کاظم جلالی تصریح کرد: کسی که گفتگوها را ترک کرده آمریکا است و قطعا همان کسی هم که باید در چارچوب قواعد بین المللی به پای میز مذاکره و گفتگو بازگردد نیز امریکاست .
وی افزود : ما شاهد اراده قوی اروپایی ها برای گسترش همکاری ها هستیم اما مطالبه جمهوری اسلامی ایران این است که اراده قوی طرف اروپایی به برنامه عملیاتی تبدیل و هر چه زودتر اجرایی شود .
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه خاطرنشان کرد : ایران از قابلیت های بالای اقتصادی برخوردار است و ما در همین راستا با جدیت به سمت اقتصادی درون زا در حرکت هستیم .
جلالی جمهوری اسلامی ایران را قدرتی مهم در عرصه بین‌المللی خواند و افزود: تعدد استفاده رئیس جمهور آمریکا از وااژه ایران در سخنانش، خود بیانگر تاثیر گذاری ایران در عرصه منطقه ای و بین‌المللی است .
وی گفت : امیدواریم اتحادیه اروپا و کشورهای مهم آن خصوصا فرانسه مطالبه ملت ایران از توافق برجام را درک کنند.
وی ادامه داد : ملت ایران ، ملتی صلح طلب است که به ویژه در قرن اخیر آثاری از تجاوز و حمله به کشوری دیگر در تاریخ ما دیده نمی شود اما متأسفانه ما ۸ سال مورد حمله صدام حسین قرار گرفتیم .
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: افزایش توان دفاعی امروز ایران برای کنترل کشورهای دیگر است تا به نوعی موازنه قدرت ایجاد و همچنین از قدرت بازدارندگی استفاده کنیم.
جلالی گفت : جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش روابط با همه کشورها به ویژه همسایگان خود است .
وی افزود : امیدواریم آنچه که ایران در قالب تفاهم و گفتگو در عرصه بین‌المللی دنبال می کند مورد درک عمیق جامعه جهانی قرار گیرد

عضو مجلس ملی فرانسه : حامل پیام دوستی برای ایرانیم

­رییس گروه دوستی پارلمانی مجلس ملی فرانسه و ایران هم با بیان اینکه « حامل پیام دوستی برای ایران هستیم »، گفت: فرانسه علاقه مند به ادامه همکاری ها با ایران است.
خانم دلفین او در نشست خبری مشترک با رییس گروه دوستی پارلمانی سنای فرانسه و ایران و همچنین همتای ایرانی خود ، ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از برجام تصریح کرد : تحریم های امریکا پیامدهایی به همراه داشته و در روابط ایران و فرانسه نیز تاثیر مستقیم داشته است .
وی افزود: خروج آمریکا از برجام به پارادوکسی انجامید که در نهایت موجب افزایش گفتگوهای سیاسی بین ایران و فرانسه شد.
دلفین او خاطر نشان کرد: فرانسه و اروپا به تعهدات خود مبنی بر ماندن در برجام عمل کرده و طرفین را نیز به حفظ این توافق بین‌المللی دعوت می کند.
وی گفت: علی رغم مشکلات موجود در روابط ایران با اروپا و از جمله خروج آمریکا از برجام، فرانسه علاقه مند به ادامه همکاری ها با ایران است.
رئیس گروه دوستی پارلمانی مجلس ملی فرانسه و ایران با تاکید بر لزوم توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی دو کشور گفت: یکی از دلایل حضور ما ( هیات پارلمانی فرانسه) در ایران در آستانه اعمال دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران به همین دلیل است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما حامل پیام دوستی برای ایران هستیم../ انتهای پیام  / صداو سیما