رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آیین افتتاح رویداد علمی IROSS، با اشاره به بسترسازی جهت نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو، بر حضور و همراهی رسانه ها برای رسیدن به این مهم، تاکید کرد. به گزارش مهر گیلان ؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در آیین افتتاح رویداد علمی […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آیین افتتاح رویداد علمی IROSS، با اشاره به بسترسازی جهت نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو، بر حضور و همراهی رسانه ها برای رسیدن به این مهم، تاکید کرد.
به گزارش مهر گیلان ؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در آیین افتتاح رویداد علمی IROSS، با اشاره به فرموده قرآن کریم که نجات یک نفر، نجات همه جامعه است، اظهار داشت: در طول تاریخ، پذیرش مرگ و پایان حیات، بسیار دشوار بوده است و همواره از دست دادن عزیزان، بخش غیرقابل انکاری از زندگی است، در این میان با پیشرفت علم و در برخی موارد، شرایطی فراهم می شود که غیر از مغز، سایر ارگان ها تا مدت محدودی، به حیات ادامه می دهند. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ادامه داد: پدیده مرگ مغزی، در حالی اتفاق می افتد که به مغز فرد، آسیب جبران ناپذیری وارد شده و کارایی آن به طور کامل از دست رفته باشد، در این حالت امیدی به بازگشت بیمار به زندگی نیست، سایر ارگان های بدن نیز ظرف مدت محدودی از کار خواهند افتاد. در این زمینه، اگر بیمار مبتلا به مرگ مغزی، قبل از ابتلا به این عارضه، دارای شرایط جسمی سالمی بوده است، می تواند با اهدای عضو، بین ۸ تا ۵۳ نفر را از رنج بیماری و یا حتی مرگ نجات دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که تیم پزشکی، مرگ مغزی را اعلام می کند، شرایط سخت و ناباورانه خانواده بیمار، کار را برای انجام این مسوولیت سنگین، دشوارتر می کند، زیرا خانواده فقط منتظر شنیدن کلمات امیدبخش و روشن شدن کورسویی از امید هستند. در چنین شرایطی تیم فراهم آوری اعضا، باید زمینه را برای گرفتن رضایت خانواده، فراهم کند. بار این مسوولیت سنگین از عهده یک نفر خارج است و می بایستی خیلی قبل تر، این آمادگی ذهنی ایجاد شود.
تاسی از خانواده های شهدا

دکتر یوسف زاده چابک با بیان این که این آمادگی ذهنی همان نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو است، یادآور شد: بسترسازی فرهنگ اهدای عضو، با همکاری سازمان ها و حوزه های مختلف جامعه امکان پذیر می شود، در این راستا، می توان با تاسی از خانواده های شهدا، در این امر مهم گام برداشت. خانواده های شهدا، با موج حمایت مردم و مسوولان، آرامش و رضایت دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: وقتی خانواده بیمار تصمیم به اهدا می گیرد، افراد جامعه باید حمایت کنند، البته این حمایت باید از جنس معنوی باشد. رسیدن به این مهم، تنها از مسیر ارزش گذاری و ارزش آفرینی محقق می شود. دکتر یوسف زاده چابک، با اشاره به تاریخچه ی اهدای عضو در گیلان، تصریح کرد: پس از موفقیت در استقرار پیوند کبد و انجام دهمین پیوند موفقت آمیز کبد در گیلان، برای پیوند قلب، ریه و مغز استخوان برنامه ریزی شده است و افق روشنی در بحث پیوند پیش روی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گشوده شده است، در این خصوص، فعالیت اعضای هیات علمی نیز بر مقوله پیوند، منعطف خواهد بود.

ایجاد فرهنگ اهدای عضو نیازمند همراهی مسوولان است
این مقام مسوول در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که تنها ۲۵درصد انجام اهدای عضو بر عهده حوزه سلامت است، اذعان داشت: ۷۵ درصد مولفه های اثرگذار، برای انجام ابن مهم، نیازمند همراهی مسوولان و مدیران حوزه های مختلف در سطح استان است، در مراسم افتتاح برگزاری چنین رویداد بزرگی، شاهد عدم حضور بسیاری از مسوولان استانی هستیم، تعالی فرهنگ اهدای عضو، همراهی بیشتری را طلب می کند.

در حاشیه برگزاری مراسم، از خانواده نام آوران اهدای عضو، که به تازگی به اهدا نایل شده بود، تقدیر به عمل آمد، این نام آور، ۳ نفر را از مرگ حتمی و ۱۰ نفر را از معلولیت نجات داده بود. یک فرد دریافت کننده کلیه که در ماه گذشته عمل پیوند انجام داده بود نیز در این مراسم حضور داشت.

گفتنی است؛ دوره IROSS””، Iranian OPU Supporting System) )، طرح پشتیبانی مراکز فراهم آوری اعضای پیوندی است که با هماهنگی مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت و همکاری انجمن اهدای عضو ایرانیان در دانشگاه هایی که واحد فراهم آوری(OPU) دارند، برگزار می شود. گروه های هدف در این دوره تمامی مسوولان استانی، خیرین، معتمدین شهری، دانشگاهیان، پزشکان، متخصصان بیهوشی، پزشکی قانونی، روانشناسان، مددکاران اجتماعی، دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی و پرستاران هستند.این رویداد مهم اهدای عضو، از ۷ الی ۱۱ بهمن ماه سال جاری برای دومین بار در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار می شود.
پی نوشت: هر ساله در کشور به طور متوسط ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی وجود دارد و تعداد افراد با قابلیت اهدا ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰نفر می باشد اما در سال جاری تنها ۹۲۶ مورد از این تعداد به اهدا منجر شده است. این در حالی است که بیماران نیازمند به عضو پیوندی ۲۶۰۰۰ نفر اعلام شده است. با توجه به رتبه قابل قبول کشورمان در پیوند اعضا در جهان(جزء ۲۸ کشور نخست)بی شک، با نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو و استفاده از پتانسیل های کشور، می توانیم شاهد ارتقای آمار پیوند و نجات تعداد کثیری از نیازمندان به اعضای پیوندی باشیم.