رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشستی با اصحاب رسانه، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت گیلان را تشریح کرد. به گزارش مهر گیلان ،با حضور دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک-رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه،دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت گیلان، تشریح شد. دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک-رییس دانشگاه […]

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشستی با اصحاب رسانه، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت گیلان را تشریح کرد.
به گزارش مهر گیلان ،با حضور دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک-رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه،دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت گیلان، تشریح شد.
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک-رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به این که در دوران بعد از انقلاب اسلامی، شاهد تحولات کم نظیری در حوزه سلامت کشور از جمله در استان گیلان بوده ایم، گفت: حضور پزشکان خارجی از جمله هندی، بنگلادشی و پاکستانی در کشور، گویای این واقعییت بود که قبل از انقلاب و حتی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نیز کشور در بسیاری از حوزه های سلامت از جمله تعداد بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، پزشکان و نیروی انسانی متخصص با مشکلات عدیده ای روبرو بوده است.
وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی ایران، امروز نه تنها پزشک خارجی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی حضور ندارند، بلکه با گسترش زیرساخت ها و تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه های مختلف تخصصی و فوق تخصصی، علاوه بر درمان بیماران داخلی، ظرفیت پذیرش و درمان بیماران سایر کشورها منطقه نیز در کشور فراهم شده است.
دکتر یوسف زاده تصریح کرد: از مهمترین برنامه های حوزه سلامت در دهه ۶۰ در کشور، راه اندازی و ایجاد نظام شبکه بهداشت بود که امروز از افتخارات نظام سلامت کشور نیز به حساب می آید و حتی از برخی از کشورهای دنیا از آن به عنوان الگوی موفق، الگو برداری کرده اند. وی ادامه داد: با گسترش نظام شبکه بهداشت، امروز در هر روستایی یک خانه بهداشت وجود دارد و یک بهورز آموزش دیده در آن به بحث واکسیناسیون، غربالگری بیماری های غیر واگیر، آموزش های محیطی، بهداشت محیط و… می پردازد و همه این اقدامات باعث شده که بسیاری از بیماری ها از جمله فلج اطفال ریشه کن شود و دیگر خبری از بیماری های همه گیر از جمله سل، تیفوئید و … در کشور نباشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که گیلان از پیشتازان گسترش خانه های بهداشت در کشور بوده است، گفت: در دهه ۶۰ از زمان جنگ با همت فرزندان این آب و خاک از جمله مرحوم دکتر شاد پور، مرحوم پیله رودی و … ساخت و توسعه خانه های بهداشت از سال ۶۳ در گیلان شروع شد و در سال ۶۹ استان گیلان به عنوان استان پیشرو در این خصوص معرفی گردید و پس از آن نیز ساخت و توسعه خانه های بهداشت در سراسر کشور گسترش پیدا کرد و امروز به عنوان یک تجربه موفق در حوزه بهداشت و درمان، در دنیا از آن یاد می شود.
دکتر یوسف زاده به بحث ادغام وزارت بهداری سابق با دانشکده های پزشکی و تاسیس وزارت بهداشت، اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۶۴ که وزارت بهداشت تاسیس شد، همزمان با آن دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز فعالیت خود را با یک شرایط محدود شروع کرد.
وی ادامه داد: امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان که با یک اتاق، در سال ۶۴ کار خود را شروع کرد، به دانشگاهی تبدیل شده است که ۸ دانشکده و بالغ بر ۵۷۰۰ دانشجو در رشته های مختلف در حال تحصیل دارد و امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ۳ رشته فوق تخصصی رزیدنت تربیت می کند که به زودی به ۶ رشته فوق تخصصی توسعه پیدا می کند.
وی ادامه داد: این از برکت انقلاب و از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که دانشگاهی که بعد از انقلاب تولد یافته است، امروز می تواند در ۱۷ رشته تخصصی پزشکی و ۶ رشته فوق تخصصی، نیروی کار آمد تربیت کند.
دکتر یوسف زاده به شاخص های حوزه سلامت استان در قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: امروز ۲۶ بیمارستان و مراکز آموزشی درمانی دولتی در سراسر استان گیلان در دسترس مردم قرار دارند، در حالی که در سال ۵۷ فقط ۱۳ بیمارستان با ظرفیت محدود در استان به فعالیت مشغول بود. وی ادامه داد: علاوه بر افزایش کمیت، امروز کیفت و تنوع ارایه خدمات در بیمارستان های استان با گذشته قابل مقایسه نیست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که زیر ساخت های بهداشتی درمانی گیلان نیز قابل مقایسه با گذشته نیست، یاد آور شد: وجود ۱۹۴ مرکز بهداشتی درمانی، ۹۶۹ خانه بهداشت، ۴۲ پایگاه بهداشتی شهری و روستایی و ۱۶ شبکه بهداشت در گیلان نیز از توسعه زیر ساخت های بهداشتی درمانی در ۴۰ ساله انقلاب حکایت دارد.
دکتر یوسف زاده با بیان این که در سال ۵۷ در شهر رشت یک متخصص جراحی اعصاب نداشتیم، اظهار داشت: تقریباً نیاز استان به نیروهای متخصص پزشکی مرتفع شده به طوری که امروز در شهرستان لاهیجان ۴ جراح مغز اعصاب و در انزلی دو جراح مغز اعصاب حضور دارند و در رشته های دیگر نیز تقریباً به همین نحو است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اجرای طرح تحول نظام سلامت را یکی از بزرگ ترین و کم نظیرترین دستاوردهای حوزه سلامت کشور برشمرد و تصریح کرد: از سال ۹۳ این طرح در راستای کاهش پرداختی های هزینه های سلامت از جیب مردم اجرایی شد، تا مردم در مراجعه به بیمارستان ها، دغددغه ای به غیر از دغدغه بیماری خود نداشته باشند. وی ادامه داد: علی رقم چالش هایی که این طرح در خصوص تامین منابع با آن مواجه شد، اما تقریباً برای رسیدن به هدفش که همان حداقل پرداختی از جیب مردم بود موفق شد و تک تک خانوارهای ایرانی از ثمرات ارزشمند آن بهرمند شدند.
دکتر یوسف زاده خاطر نشان کرد: علاوه بر این که طرح تحول سلامت از مردم حمایت کرد، و هزینه های کمر شکن درمان از دوش مردم بر داشته شد، در بحث هتلینگ، ماندگاری پزشکان و تجهیز بیمارستان ها نیز مثمر ثمر واقع شد.
وی به بحث آمایش دانشگاه ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی در کنار تمامی فعالیت هایی که داشت، بحث گسترش گیاهان دارویی به عنوان ماموریت ویژه این دانشگاه قرار گرفت و باعث شد دانشگاه با توانمندی های خود به شناسایی گیاهان دارویی بپردازد و امروز ۱۵۰ نوع گیاه دارویی در گیلان شناسایی شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که میزان عصاره گیاهان دارویی در هر اقیلمی متفاوت است، افزود: استان گیلان چهار اقلیم از شش اقیلم دنیا را به خود اختصاص داده است و امروز با وجود دانشکده دارو سازی در گیلان این امکان در استان فراهم شده است تا با همکاری بین بخشی از جمله جهاد کشاورزی به توسعه و کشت گیاهان دارویی در گیلان توجه شود.
وی ادامه داد: امروز گردش مالی گیاهان دارویی در دنیا بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد دلار است، که اگر با استفاده از ظرفیت های موجود استان به آن به عنوان یک صنعت پایدار توجه شود، می تواند بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری استان را تا حدی مرتفع نماید.
دکتر یوسف زاده با بیان این که هر چقدر هم بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی را افزایش دهیم، قادر نخواهیم بود، گسترش بیماری های غیر واگیر را کنترل کنیم و پاسخگوی جامعه باشیم، یاد آور شد: تنها راه مقابله با گسترش بیماری های غیر واگیر اجرای دقیق نظام ارجاع الکترونیک است که خوشبختانه استان گیلان، گلستان و زنجان پیشتاز در اجرای نظام ارجاع الکترونیک در کشور هستند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از بهره برداری بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی دکتر پیروز لاهیجان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این بیمارستان جایگزین دو بیمارستان سید الشهداء و ۲۲ آبان خواهد شد و به عنوان قطب درمان شرق گیلان به فعالیت خواهد پرداخت و بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی شهرستان تالش نیز در اوایل سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید و به عنوان قطب درمان غرب گیلان فعالیت خواهد نمود. وی ادامه داد: نقشه جامع درمان استان تدوین شده است و در این راستا یک بال هم به بیمارستان شهید بهشتی انزلی افزوده شده است که آن هم به زودی در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.
در ادامه رییس دانشگاه علوم پزشکی به برخی از شاخص های حوزه سلامت در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب تعداد استاد در کل کشور ۷ هزار نفر بود که امروز این عدد به ۷۰ هزار نفر رسیده است. در قبل از انقلاب ۴۰۰ مقطع تحصیلی داشتیم که در حال حاضر، تعداد مقاطع تحصیلی به ۳ هزار مقطع رسیده است.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب فقط در شهرهای بزرگ، کمتر از ۱۰ دانشکده پزشکی وجود داشت که امروز این عدد به ۶۶ دانشکده پزشکی ارتقاء یافته است. رشته های PHD قبل از انقلاب در کشور فقط پانزده رشته بود اما امروز ۳۹۵ رشته PHD در کشور دایر است. همچنین، در قبل از انقلاب ۲۰ رشته کارشناسی ارشد داشتیم که امروز این عدد به ۶۰۰ رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: در قبل از انقلاب اصلا چیزی به عنوان مراکز تحقیقاتی نداشتیم اما اکنون به برکت انقلاب ۷۴۴ مراکز تحقیقاتی مصوب در کشور فعال هستند. در این خصوص طی دو سال اخیر فقط ۴۵ شرکت دانش بنیان و هسته فناور در حوزه سلامت گیلان، فعال شده است.
وی ادامه داد: در آن زمان فقط ۲۰۰ مقاله در سال داشتیم که الان این عدد به ۳۰ هزار مقاله در سال رسیده است به طوری که در حال حاضر، رتبه ۱۶ دانش دنیا در اختیار ایران قرار دارد.