همزمان با فرا رسیدن میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان از یکصد و ده پرستار نمونه، تقدیر شد. به گزارش مهر گیلان ، همزمان با فرا رسیدن میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، به همت مدیریت امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با حضور جمعی از […]

همزمان با فرا رسیدن میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان از یکصد و ده پرستار نمونه، تقدیر شد.

به گزارش مهر گیلان ، همزمان با فرا رسیدن میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، به همت مدیریت امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گیلان (مهندس کوچکی نژاد، دکتر جمالی، مهندس جعفرزاده ایمن آبادی و دکتر داداشی)، ریاست، معاونان و مدبران دانشگاه، اساتید، روسای دانشکده ها، مدیران شبکه های بهداشت و درمان، روسای بیمارستان ها، پرستاران مراکز دولتی و خصوصی گیلان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از یکصد و ده پرستار نمونه استان، تقدیر شد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این مراسم، ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، با اشاره به این جایگاه و نقش پرستاری در ارتقای سلامت جامعه، گفت: پرستاران به عنوان یکی از اصلی ترین حلقه های نظام سلامت، نقش بسزایی در حفظ و ارتقای سلامت جامعه دارند.

وی با اشاره به نخستین همایش ” زن و فرهنگ سلامت ” که اخیرا” به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار شد، افزود: در این همایش از پنچ مادر نمونه گیلانی که برای سلامت خانواده و فرزندان بیمار خود تلاش کرده بودند، تقدیر شد و نشان شهروند مسوول به آنها اهدا شد. این امر، نشانگر ارزش و اهمیت کار یکایک پرستاران است که به طور شبانه روزی و بدون هیچ نسبتی با بیمار و با مهارت، دانش و تخصص خود در کنار بیماران و در خدمت جامعه می باشند.

دامنه فعالیت پرستاران از حوزه های درمانی فراتر است

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مهربانی را بال دیگر فرشتگان رحمت (پرستاران) ذکر کرد و گفت: نمی توان از پرستار گفت و در کنار این لفظ، از صبر و مهربانی پرستار حرفی نزد. امروز دامنه فعالیت های پرستاری (حضور بر بالین بیمار) از حوزه های درمانی فراتر رفته و طرح پایلوت غربالگری سلامت گیلانیان بالای ۳۰ سال که از ۲۲ دی ماه سال جاری با مشارکت مدیریت پرستاری، نظام پرستاری و دانشکده های پرستاری گیلان در تمامی بیمارستان های استان اجرا شده است، در واقع بیانگر نگاه جدید مبنی بر نقش پرستاران در عرصه های جدید به ویژه اجتماعی است.

دکتر یوسف زاده چابک مراقبت پرستاری بر بالین بیمار در منزل (هوم کر) را دامنه جدیدی از فعالیت های پرستاران خواند و یادآور شد: روز به روز ابعاد این فعالیت ها در حال گسترش است.

رییس دانشگاه در ادامه با اشاره به تدوین نقشه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای این نقشه موفقیت های جدیدی را کسب کرده است و راه اندازی نظام ارجاع الکترونیک افتخاری برای دانشگاه علوم پزشکی گیلان محسوب می شود که در این خصوص، در بین دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور پیشتاز است.

وی با بیان این که طی روز گذشته اولین نظام ارجاع سطح سه در کلینیک فوق تخصصی بعثت رشت راه اندازی شده است، افزود: اجرای طرح نظام ارجاع الکترونیک در حال حاضر در شهرستان های استان در حال راه اندازی است و امیدواریم طی ماه های آتی قسمت اعظم استان و در تمامی شهرستان های گیلان این طرح تحقق یابد.

دکتر یوسف زاده چابک یادآور شد: نقشه جامع دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال ۹۵ در دانشگاه با هدف ” پیشرو در بین دانشگاه های نسل سوم ” طراحی شد و امروز به نظر می رسد نقش پرستاران نیز در راستای دستیابی به اهداف دانشگاه می تواند اثر گذار باشد. ما اطمینان داریم که ضامن اجرا و تداوم این برنامه ها با نظارتی که در حوزه های مختلف انجام می گیرد، بسیار مثمر ثمر است.

بیمارستان های سطح یک، چالش حوزه سلامت هستند

دکتر یوسف زاده چابک در ادامه تعداد بیمارستان های ۳۲ تختخوابی در کشور ، ۸۱ بیمارستان و در استان گیلان هفت بیمارستان عنوان کرد و افزود: بیمارستان های شهرستان های املش، رودسر، سیاهکل، شفت، رضوانشهر ، منجیل و رستم آباد به عنوان بیمارستان های سطح یک، یکی از چالش های دانشگاه علوم پزشکی گیلان و حوزه سلامت محسوب می شوند زیرا بیمارستان های سطح یک، از خدمات پزشکان متخصص کمتر بهره مند می شوند.

رییس دانشگاه با تاکید بر این که هر یک از بیمارستان های ۳۲ تختخوابی گیلان به عنوان قمر یک بیمارستان قطب در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی پزشکی گیلان قرار خواهند گرفت، گفت: در این در آینده نزدیک، بیمارستان املش با بیمارستان رودسر، بیمارستان رضوانشهر با بیمارستان انزلی ، بیمارستان ماسال با بیمارستان صومعه سرا و بیمارستان منجیل با بیمارستان رودبار پیوند خواهند خورد و مدیریتی یکسان خواهند داشت.

وی در ادامه ضمن تشریح بیمارستان های سطوح دو و سه اظهار داشت: با توجه به کثرت آمار مراجعان به بیمارستان های شهر رشت، فشار مضاعفی به کادر پرستاری و درمانی بیمارستان های شهر رشت تحمیل می شود و قطعا” این امر نیازمند چاره اندیشی است.

دکتر یوسف زاده چابک از بهره برداری بیمارستان های ۲۰۰ تختخوابی لاهیجان، تالش و آستارا ظرف مدت چند ماه آینده خبر داد و افزود: یک بیمارستان جامع (۵۰۰ تختخوابی ) در پورسینا برای مردم رشت لازم است و مرکز آموزشی درمانی رازی رشت هم به عنوان مرکز پیوند و سرطان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد تخت های بیمارستانی در رشت یک هزار و ۱۰۰ تخت است و در نظر داریم ۵۰۰ تخت بیمارستانی در مجتمع پزشکی سایت لاکان را به این تعداد اضافه کنیم. در حال حاضر بیمارستان در حال ساخت سایت لاکان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر این که با راه اندازی یک مرکز آکادمیک در شهرستان رشت از بار مضاعف ارایه خدمات در این شهرستان کاسته می شود، این مهم را به عنوان یک مطالبه برای برای مردم گیلان عنوان کرد و خواستار یک بیمارستان جامع در رشت شد.

دکتر یوسف زاده ادامه داد: مسلما” وظیفه دانشگاه علوم پزشکی گیلان پاسخگو بودن در خصوص تامین مطالبات به حق پرسنل است. ارتقا جایگاه پرستاری و ارتباط آن با اهداف هیات رییسه دانشگاه، به نوعی استفاده از این پتانسیل در جهت تحقق اهداف دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد. وی با بیان این مطلب که دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی سومین سالی است که بر اساس اهداف نقشه راهبردی دارد پیش می رود، از تحقق تسویه بدهی های دانشگاه علوم پزشکی گیلان ظرف مدت سه ماه آینده خبر داد.

دکتر یوسف زاده چابک یادآور شد: خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفته است میزان مطالبات دانشگاه علوم پزشکی گیلان با کسری ها برابر است. حتی در برخی از موارد در پاداش عملکرد پرسنل به ویژه پرستاران نیز جلوتر عمل کرده ایم. در این زمینه مطالبات بیمه ها تا پایان ۹۶ دریافت شده و خوشحال هستیم که تا دو ماه پیش از پایان سال جاری، مطالبات سال گذشته را تسویه می کنیم.

رییس دانشگاه با تاکید بر این که به جز مطالبات پزشکان، هیچ مطالبه دیگری دانشگاه از سال ۹۶ ندارد، اظهار امیدواری کرد: طی ماه های آینده بتوانیم مطالبات به حق پرسنل در سال ۹۷ را هم آغاز کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: مسلما” تلاش مدیران پرستاری، با تعامل و همکاری مناسبی که مدیریت پرستاری دانشگاه با معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارد، افزایش می باید و امید است، با افزایش انگیزه کادر پرستاری و با استفاده از این نیرو و پتانسیل که می تواند موتور محرکه قوی دیگری برای دستیابی به اهداف دانشگاه باشد، به مردم عزیز خدمات مناسب ارایه دهیم.

پرستاری جامعه نگر در دستور کار مدیریت امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان

دکتر معصومه ادیب – مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در مراسم تجلیل از پرستاران گیلان، گفت: پرستاران گیلان، داشته ها ی زیادی دارند و وجود بیش از ۶۰۰۰ پرستار در مراکز درمانی دولتی و خصوصی استان، ظرفیت بزرگی برای توسعه خدمات سلامت در گیلان فراهم کرده است. وی ادامه داد: پرستاران استان قادرند با تکیه بر این ظرفیت خود، به بسیاری از اهداف عالیه و حقوق خود دست پیدا کند.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ارتباط موثر و سازنده دانشکده پرستاری، نظام پرستاری و مدیریت پرستاری استان را یکی دیگر از ظرفیت های پرستاری استان بر شمرد و افزود: در این فضای دوستانه و امن قادریم تا بسیاری از مطالبات به حق پرستاران را پیگیری کنیم.

دکتر ادیب با اشاره به ارتقای دفتر پرستاری به مدیریت پرستاری و حمایت تمام قد رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از این اقدام، یاد آور شد و اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از دانشگاه های پیشرو در استقرار این مهم بود که این ظرفیت را به ظرفیت های های دیگر جامعه پرستاری اضافه کرد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطرنشان کرد: امروز نمی توانیم پرستاران را صرفا” فرشتگان سفید پوشانی بنامیم که به ایثار و فداکاری مشغول هستند، امروز پرستاری یک حرفه است، همه وظیفه داریم در جهت حرفه ای شدن ، حرفه ای بودن و حرفه ای ماندن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: امروز پرستاری دارای تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی در سطح دکترا هستند و در دانشگاه آموزش هایی می بینند و مهارت هایی کسب می کنند که قادر هستند در جاهایی غیر از بیمارستان ها نیز حضور پیدا کنند، از سطح پیشگیری تا درمان و توانبخشی اما متاسفانه، در کشور ما فقط جایگاه پرستاران در حوزه درمان دیده شده است.

دکتر ادیب با اشاره به تغییر نگاه وزارت بهداشت به جامعه پرستاری، تصریح کرد: امروز پرستاری جامعه نگر مورد توجه مسوولان کشور قرار گرفته است، پرستاران می توانند با مهارت ها و دانشی که دارند در حوزه های مختلف سلامت از قبیل پیشگیری، درمان، مراقبت در منزل، مفید واقع شوند. وی ادامه داد: اگر یک ارزیابی داشته باشیم از بیمارانی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند، خواهیم دانست که بسیاری از این بیماران نیازی به درمان ندارند بلکه نیاز به مراقبت دارند و این پرستاران هستند که علم، هنر و تخصص لازم برای مراقبت از بیماران را دارند.

مدیر پرستاری دانشگاه با اشاره به این که استان گیلان در بحث مراقبت از منزل بیماران، در وضعیت خوبی قرار داریم، گفت: در سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و دانشگاه علوم پزشکی یکی از دانشگاه های پیشرو در این راستا است.

وی ادامه داد: ما ۱۸ مرکز مراقبت از منزل در استان داریم و با توجه به جمعیت استان باید به ۵۰ مرکز افزایش پیدا کند و با تلاش های صورت گرفته ۲۲ مرکز موافقت اصولی گرفته اند و ۵ مرکز هم به بهره برداری رسیده است.

وی اظهار امیدواری کرد: ان شاء الله به جایی برسیم که بیماران با دست توانای پرستاران در منزل خود مورد مراقبت قرار بگیرند.

دکتر ادیب با بیان این که بسیاری از نیروهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان جوان هستند، اظهار داشت: ۴۰ درصد پرسنل پرستاری دانشگاه زیر ۱۰ سال ، ۶۷ درصد زیر ۱۵ سال و ۷۶ درصد زیر ۲۰ سال سابقه کار دارند که در این خصوص مقوله جانشیتن پروری و تربیت مدیران پرستاری آینده مراکز درمانی در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بحث کمبود نیروی انسانی به عنوان نداشته های جامعه پرستاری اشاره کرد و افزود: با توجه به تخت های بیمارستانی و شاخص تخت به پرستار در کشور بالغ بر ۹۰۰۰ پرستار در استان کم داریم که این کمبود بر دوش پرستاران شاغل سنگینی می کند.
توزیع مناسب منابع به منظور افزایش انگیزه کادر پرستاری باید مد نظر مسوولان قرار بگیرد

در ادامه طاهره زاهد صفت- رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور و مدیر مرکز آموزشی درمانی ولایت نیز شاخصه حرفه پرستاری را صبر دانست و اظهار داشت: صبری که از حضرت زینب (س) در شاغلین این حرفه وجود دارد علارغم تمام کمبودها و نارسایی ها پرستاران ما را به جهتی سوق می دهد که غیرتمندانه و روشنفکرانه از حرفه خود مراقبت نمایند.

وی ادامه داد: حرفه پرستاری رحمت و مهربانی است. ما بر این باور هستیم که کسانی که در این حرفه مشغول ارایه خدمت هستند برای موفقیت در این حرفه آن چه را که باید مدنظر داشته باشند این است که به هم نوعان خود، به نوعی خدمت برسانند.

زاهدصفت اهداف سازمان نظام پرستاری را دفاع از حقوق پرستای ، پرستاران و کاهش حد فاصله آن چه که دانشجو پرستاری در کلاس درس آموزش می بیند و در جامعه ارایه می نماید، عنوان کرد و گفت: بی شک کمبود کادر پرستاری در ارتقای کیفیت و مراقبت ها بی تاثیر نیست.

رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور در پایان ضمن تقدیر از مدیریت دانشگاه علوم پزشکی گیلان برقراری ارتباط تنگاتنگ در بحث رفاهی بین نظام پرستاری و دانشگاه همچنین توزیع مناسب منابع به منظور افزایش انگیزه کادر پرستاری را خواستار شد.

در حاشیه این مراسم، ریاست و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با حضور در محل کار پرستارانی که به علت شیفت کاری در جشن حضور نداشتند، از زحمات آنها، تقدیر کردند.