نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان گیلان با محوریت “اجرای برنامه های غیر واگیر، بهداشت مواد غذایی و سیستم تروما” در رشت برگزار شد. به گزارش مهر گیلان ، نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان گیلان، با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مسوولان و اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی […]

نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان گیلان با محوریت “اجرای برنامه های غیر واگیر، بهداشت مواد غذایی و سیستم تروما” در رشت برگزار شد.

به گزارش مهر گیلان ، نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان گیلان، با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مسوولان و اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، صبح امروز- شنبه، در سالن اجلاس دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در این نشست گفت: بیش از ۷۵ درصد از مولفه حوزه سلامت خارج از حیطه اختیارات دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است، و تمامی فعالیت هایی که دانشگاه های علوم پزشکی در قالب کارهای درمانی و بهداشتی برای سلامت مردم انجام می دهند، فقط ۲۵ درصد از عوامل موثر بر سلامت جامعه را در بر می گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که، شاید بیشترین انتظاری که تاکنون مردم از دستگاه سلامت کشور داشتند، فقط به تامین بهداشت و درمان آن ها خلاصه می شد، اما دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال ۹۵ با طراحی یک نقشه راهبردی و نگاه همه جانبه به مقوله سلامت، سعی نمود تمام فعالیت های که باید برای سلامت جامعه در طی ۱۰ سال انجام دهد را در قالب یک نقشه راه مشخص و تدوین کند. وی ادامه داد: در این نقشه علاوه بر پرداختن به وظیفه ذاتی دستگاه سلامت که همان بهداشت و درمان است، به سایر مقوله های حوزه سلامت و همراه کردن سایر ذی نفعان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز پرداخته شده است.

دکتر یوسف زاده، با اشاره به این که تمامی فعالیت های دانشگاه های علوم پزشکی باید به ارتقای سلامت جامعه بیانجامد، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که بهبود سبک زندگی مردم، به دو عامل مهم تغذیه و فعالیت های فیزیکی گره خورده است، که اگر می خواهیم یک جامعه سالم داشته باشیم باید برای این دو مهم برنامه ریزی کنیم.

۹۶ درصد محصولات غذایی گیلان، نشانگر تغذیه دارند
وی ادامه داد: بحث تغذیه و تغییر ذایقه مردم در مصرف مواد چرب، شیرین و شور یک موضوع ساده نیست که به راحتی بتوان آن را تغییر داد، تغییر ذایقه باید آرام آرام صورت گیرد و دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای رسیدن به این مهم با صنایع مختلف وارد مذاکره شده، تا آن ها نیز با نصب نشانگرهای رنگی بر روی محصولات خود در ارتقای سلامت مردم اثر گذار باشند. در حال حاضر ۹۶ درصد محصولات گیلان، نشانگر تغذیه دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان این که در سال ۹۵ حتی یک بیمارستان دولتی گیلان تصفیه خانه فاضلاب نداشت، اظهار داشت: دو مسیری که از سوی بیمارستان ها باعث آلودگی خطرناک زیست محیطی در استان می شد؛ یکی رها کردن فاضلاب بیمارستانی به رودخانه ها و دیگری تولید زباله های عفونی و رها کردن آن در محیط زیست بود، که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۹۵ بالغ بر ۱۰۰۰ تن زباله عفونی بیمارستانی که در منطقه سروان دپو شده بود را پس از بی خطر سازی معدوم نمود و پس از آن نیز به هیچ بیمارستانی اجازه نداد تا قبل از بی خطر سازی زباله های عفونی خود، آن را به خارج از بیمارستان منتقل کنند.

وی ادامه داد: در بخش ساخت و راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی نیز تاکنون بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی هزینه شده است و انشالله تا پایان سال همه ۲۶ بیمارستان دولتی استان گیلان مجهز به سیستم تصفیه خانه فاضلاب خواهند بود.

دکتر یوسف زاده، تاکید کرد: برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر مبنای برنامه های بالادستی و سیاست گذاری های سلامت کشور تدوین شده است و در این برنامه به همه جنبه های حوزه سلامت استان پرداخته شده است.

وی با بیان این که برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر مبنای توسعه سایت لاکان است، گفت: در آینده نه چندان دور باید تمام فعالیت های آموزشی و آکادمیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان به سایت لاکان انتقال داده شود. و برای رسیدن به این مهم، اعتبارات پروژه ساخت دانشکده پزشکی رشت که به مدت ۲۰ سال از شروع کلنگ زنی آن می گذرد و فقط اسکلت بتونی آن بر پا شده بود با جدیت دنبال شد و در سال ۹۸ این پروژه مجدداً فعال خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که سایت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در لاکان از راه دسترسی خوبی بر خوردار نیست، تاکید کرد: این یک موضوع ساده نیست، همه مسولان ارشد استان باید برای رفع این معضل کمک کنند.

دکتر علی داودی – معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست گفت: نیمرخ سند توسعه سلامت استان گیلان تدوین شده است و در این سند، تلاش دست اندرکاران بر آن بوده تا از طریق شناسایی ابعاد مختلف آسیب های اجتماعی از طریق ارایه مجموعه موثر از راهکارها نسبت به بهبود شاخص های سلامت اجتماعی اقدام شود.

وی با بیان این که نشست کارگروه سلامت و امنیت غذای باید به صورت فصلی برگزار شود، تصریح کرد: اهداف استقرار برنامه جامع ارتقای سلامت اجتماعی بدون مسوولیت پذیری و مشارکت سازمان های خارج از حوزه سلامت استان امکان پذیر نیست و برای رسیدن به این مهم، باید زبان گفتمان مشترک بین تمام سازمان ها ایجاد شود.

دکتر محمد عباسی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با ارایه گزارشی جامع از غربالگری بیماری های غیر واگیر و اجرای Ncd در استان، گفت: بیماری های غیر واگیر دغدغه جهانی است و پیشگیری از این بیمارها اولویت جهانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان این که فشار خون، دیابت و چاقی از عوامل موثر بر افزایش بیماری های قلبی عروقی است، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که در استان گیلان زنان ۳۲٫۸% و مردان ۲۶% دچار فشار خون هستند و این رقم از میانگین کشوری که ۲۷% است بیشتر است. وی ادامه داد: بالغ بر ۳۵%زنان و ۱۷% مردان گیلانی نیز دچار چاقی هستند که این رقم نیز از میانگین کشوری که ۲۳% است، بالاتر می باشد.

دکتر عباسی با اشاره به دیابت و عوارضی که این بیماری با خود به همراه دارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه ۱۲٫۷ درصد زنان و ۸ درصد مردان گیلانی نیز به دیابت مبتلا هستند. و زنان از میانگین کشوری که ۹٫۵ درصداست نیز بیشتر است.

حدود ۵۰ درصد گیلانی ها رژیم غذایی ناسالم دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، اظهار داشت: در گیلان، زنان ۵۵ درصد و مردان ۵۰ درصد از رژیم غذایی ناسالم(خوردن کمتر از ۵ واحد خدمت ترکیبی از میوه ها و سبزیجات در روز) برخوردار هستند .

در ادامه هر یک از اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، گزارشی از عملکرد سازمان خود در این نشست ارایه دادند.