معاون بهداشت وزارت بهداشت در جمع مسوولان و مدیران شبکه بهداشت و درمان گیلان، با اشاره به رشد شاخص های سلامت طی چند سال اخیر در استان، تصریح کرد: با توجه به سالمند بودن استان، کنترل بیماری های غیر واگیر باید در اولویت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، قرار بگیرد. در این زمینه، بهبود زیرساخت های […]

معاون بهداشت وزارت بهداشت در جمع مسوولان و مدیران شبکه بهداشت و درمان گیلان، با اشاره به رشد شاخص های سلامت طی چند سال اخیر در استان، تصریح کرد: با توجه به سالمند بودن استان، کنترل بیماری های غیر واگیر باید در اولویت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، قرار بگیرد. در این زمینه، بهبود زیرساخت های بهداشتی در استان ضروری است.

به گزارش مهر گیلان  ،دکتر علیرضا رییسی- معاون بهداشت وزارت بهداشت، در جمع مسوولان و مدیران شبکه بهداشت و درمان گیلان، با تاکید بر بهبود زیرساخت ها در استان، اظهار داشت: با استقرار نظام ارجاع، مراقبت های سلامت در مسیر خودش قرار می گیرد. در این زمینه، همراهی کارکنان، استقرار سیستم نوبت دهی مناسب، ثبت صحیح خدمات در سامانه های مرتبط، حایز اهمیت است. دکتر رییسی با اشاره به اهمیت پایش ها و گزارشات حوزه بهداشت، شناسایی نقاط ضعف و بهبود را ضروری خواند و افزود: تیم نظام ارجاع توانسته است با توجه به امکانات محدود استان و با تکیه بر استفاده از زیرساخت های موجود و نیروی انسانی علاقمند، بهره گیری از فرایندهای قابل اجرا و حذف عوامل مزاحم، در سطح کشور موفق باشد. در این خصوص، ۸۸ درصد جمعیت گیلان، در سامانه سیب ثبت شده اند.
وی خاطر نشان کرد: گیلان، طی سال های اخیر، دارای روند رو به رشد مناسبی در بسیاری از شاخص های سلامت بوده است اما با توجه به عقب ماندگی های مزمن گیلان در حوزه سلامت طی سنوات گذشته، برای رسیدن به میانگین کشوری، ضمن بهبود زیرساخت ها باید برای استقرار صحیح فرایندها، تلاش بیشتری شود، در این راستا آینده خوبی برای گیلان مورد انتظار است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، در بخش دیگری از سخنان خود رتبه شاخص رضایتمندی مردم از دریافت خدمات سلامت در گیلان را رتبه سیزدهم کشور اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای بهبود همه حوزه ها برنامه ای مشخص دارد. در این خصوص امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده و بازسازی فرایندهای موجود در آینده ای نزدیک، شاهد ارتقا قابل توجه شاخص های سلامت در گیلان باشیم و من اعتقاد دارم، در صورت استمرار روند موجود، آینده خوبی پیش روی گیلان در حوزه سلامت است.
میزان شاخص سالخوردگی در گیلان دو برابر میانگین کشوری است
وی با ارایه آماری از وضعیت بهداشت استان، شاخص سالخوردگی را با در نظر گرفتن میزان موالید، دو برابر میانگین کشوری ارزیابی کرد و ادامه داد: با توجه به سالمند بودن استان، شیوع بیماری های غیرواگیر نظیر دیابت، سرطان، فشار خون نیاز به پیگیری بیشتری دارد، بر این اساس؛ آموزش ، توجه بیشتر به گیرندگان خدمت و فراهم کردن امکانات مناسب بهداشتی می تواند مثمر ثمر باشد. همچنین، بهبود زیر ساخت های بهداشتی در این استان امری ضروری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید به حرکت دانشگاه در مسیر هدفمند، تصریح کرد: تمام مسیر حرکت ۱۰ سال آینده دانشگاه، در برنامه راهبردی مشخص است، در این زمینه با حضور تیم پایش وزارت متبوع و شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود، می توانیم شاهد سرعت بیشتری در این زمینه باشیم. وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت های سازمانی با تکیه بر توسعه خدمات الکترونیک سلامت، توانست در شرایط سخت اقتصادی، نظام ارجاع را در گیلان مستقر کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان سخنان خود، نظارت، پایش و ارزیابی عملکرد در تمام حوزه ها و جلب رضایت مردم را خواستار شد.
در نشست مشترک معاون بهداشت وزارت بهداشت با ریاست دانشگاه، مدیران شبکه ها و مسوولین دانشگاه که عصر امروز در سالن اجلاس دفتر ریاست برگزار شد، انجام اقدامات بهبود در خصوص بهتر شدن فرایندها، جلوگیری از هدر رفت منابع، بهبود زیرساخت ها و استقرار برنامه های صحیح در روند امور بهداشتی، در دستور کار قرار گرفت، در این راستا، بر بهبود فرایندها در حوزه مراقبت دندانپزشکی، تغذیه، روانپزشکی، مراقبین سلامت، تاکید شد.
در برنامه سفر دو روزه معاون بهداشت و مدیران کل حوزه بهداشت وزارت متبوع، ضمن پایش شاخص های عملکردی حوزه بهداشت، ظرفیت ها و توانمندی های گیلان شناسایی و برای رفع نقاط ضعف، اقدامات بهبود، مورد توجه قرار گرفت.