سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از اختصاص۲۰ میلیارد تومان تنخواه به این دانشگاه، از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، برای پیشگیری و مقابله با کرونا در گیلان خبر داد.  به گزارش مهر گیلان ؛ دکتر محمدرضا نقی پور- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از اختصاص  ۵۳۰ میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با کرونا […]

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از اختصاص۲۰ میلیارد تومان تنخواه به این دانشگاه، از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، برای پیشگیری و مقابله با کرونا در گیلان خبر داد.

 به گزارش مهر گیلان ؛ دکتر محمدرضا نقی پور- سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از اختصاص  ۵۳۰ میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با کرونا با از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد و افزود: به این منظور، تا طی شدن فرایند آن، از محل تنخواه، ۲۰ میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی گیلان اختصاص داده شد.

 وی ادامه داد: این مبلغ به منظور خرید تجهیزات مورد نیاز و   مقابله با بیماری کرونا هزینه می شود، در این خصوص ارایه وسایل حفاظت شخصی شامل ماسک، دستکش و غیره به کادر پزشکی، پرستاران و پزشکان در بیمارستان ها، بصورت روزانه انجام می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه یاد آور شد:  علاوه بر دریافت وسایل حفاظت شخصی، با توجه به اینکه مصرف آنها روزانه است، پی گیری ها به منظور دریافت مجدد وسایل، نیز صورت می گیرد.

گفتنی است:  بر اساس آخرین آمار، تاکنون چهار مورد مثبت مبتلا به ویروس کرونا در گیلان تشخیص داده شد که از این تعداد دو نفر فوت کرده و دو نفر دیگر درمان شده اند.

پی نوشت: ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.  

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان، ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند