استاندار گیلان با بیان اینکه تولید محصولاتی با نام ایران و عرضه در بازارهای جهانی، غرور و افتخار ملی را به ارمغان می آورد، گفت: شرکت های تعاونی در نیل به هدفگذاری صادرات استان، مشارکتی اثربخش داشته و انتظار می رود طی سال جاری سهم خود را در این بخش به حداقل ۷۰ میلیون دلار […]

استاندار گیلان با بیان اینکه تولید محصولاتی با نام ایران و عرضه در بازارهای جهانی، غرور و افتخار ملی را به ارمغان می آورد، گفت: شرکت های تعاونی در نیل به هدفگذاری صادرات استان، مشارکتی اثربخش داشته و انتظار می رود طی سال جاری سهم خود را در این بخش به حداقل ۷۰ میلیون دلار برسانند.
به گزارش مهر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش تجلیل از تعاونی های برتر استان با گرامیداشت روز تعاون، رایج ترین و قدیمی ترین اجتماع اقتصادی در جهان را اقتصاد تعاون ذکر و با اشاره به جایگاه تعاونی ها و سهم آنها در اقتصاد ایران بیان کرد: لازم است طبق قانون اساسی و سایر اسناد و قوانین بالادستی همچون قانون برنامه توسعه، سهم تعاون در اقتصاد کشورمان بالاتر از وضعیت کنونی باشد.

وی تلاش برای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را یکی از الزامات مهم و کلان اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: نظام تعاونی‌ها می تواند همپای سایر بخش های خصوصی و دولتی، برای تحقق جهش تولید و اشتغال، نقش بیشتری ایفا کند.

استاندار گیلان ادامه داد: تعاونی ها به علت آسیب پذیری کمتر در برابر نوسان های اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، می‌توانند با مردم نهاد کردن اقتصاد و افزایش درجه تاب آوری اقتصاد داخلی در مقابل تکانه های خارجی، سرمشق خوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان و کشور باشند.

وی نیروی انسانی را مهمترین رکن در حوزه تعاونی‌ها عنوان و نقش آنان در اقتصاد و جامعه را موثر دانست و افزود: تعاونی ها با تجمیع سرمایه های کوچک و متوسط ، زمینه اشتغال بیشتری را فراهم می آورند و پویایی اقتصاد در بخش تعاونی ، می تواند زمینه ساز بروز تحول در این بخش باشد.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: برای تحقق عدالت اقتصادی، باید زمینه فعالیت و مشارکت مردم در اقتصاد را فراهم و زمینه برای نقش آفرینی بیشتر آنان مهیا شود.

وی با تصریح اینکه انتظار دارم فعالیت شرکت های تعاونی فراتر از مرکز استان باشد، گفت: شاخص های برتری تعاونی ها باید به طور سالانه بازنگری و مواردی همچون روح تعاون با مولفه‌هایی اندازه گیری و تعاونی های برتر با این شاخص ها معرفی شوند.

استاندار گیلان به موضوع مهم تولید کالاهای صادرات محور اشاره و با یادآوری هدف‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلار صادرات طی امسال اضافه کرد: انتظار دارم شرکت های تعاونی نیز در نیل به این هدف، مشارکتی اثربخش داشته و طی سال جاری سهم خود را در این بخش به حداقل ۷۰ میلیون دلار برسانند.

وی در بخش دیگری از سخنانش ایجاد اشتغال برای بانوان را از موضوعات مهمی ذکر کرد که اولویت دولت های یازدهم و دوازدهم بوده و گفت: شرکت های تعاونی زمینه اشتغال بانوان را فراهم کرده اند و به طور قطع با تولید محصولاتی با نام ایران و عرضه در بازارهای جهانی، غرور و افتخار ملی به ارمغان می آید.

استاندار گیلان در خصوص تسهیلات بانکی از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه و بهره مندی شرکت های تعاونی از آن افزود: پیشتر به دستگاه ها تأکید کرده بودم که برای معرفی و هدایت طرح ها و همچنین بانک ها در پرداخت تسهیلات ، فعال‌تر عمل کنند و اداره های تعاون شهرستان ها نیز با دریافت پرونده های دارای شرایط بهره مندی از این تسهیلات و طرح آنها در کارگروه اشتغال، زمینه پرداخت وام به متقاضیان را فراهم سازند.

در پایان این همایش که برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند؛ شماری از شرکت های تعاونی برتر تجلیل شدند.