استاندار گیلان : کمبودی در خصوص کالاهای اساسی نداریم اما خروج مرغ از استان، بدون مجوز ممنوع است. استاندار گیلان : کمبودی در خصوص کالاهای اساسی نداریم اما خروج مرغ از استان، بدون مجوز ممنوع است. به گزارش مهرگیلان، استاندار در نشست ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه در خصوص تأمین کالاهای اساسی کمبودی در […]

استاندار گیلان : کمبودی در خصوص کالاهای اساسی نداریم اما خروج مرغ از استان، بدون مجوز ممنوع است.

استاندار گیلان : کمبودی در خصوص کالاهای اساسی نداریم اما خروج مرغ از استان، بدون مجوز ممنوع است.

به گزارش مهرگیلان، استاندار در نشست ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه در خصوص تأمین کالاهای اساسی کمبودی در استان نداریم، گفت: هیچ وقفه ای برای تولید روغن در واحدهای صنعتی گیلان، به‌وجود نیامده دستگاه های مسئول نظارت ها بر بازار را به طور مستمر و در همه ساعات شبانه روز انجام دهند.

وی با اشاره به نقش ستاد تنظیم بازار در کنترل قیمت ها، تامین کالای عمومی و مایحتاج ضروری مردم و نحوه توزیع آن ها افزود: باید در همین هفته ستاد تنظیم بازار در همه شهرستان ها تشکیل شود و فرمانداران بصورت مستقیم بر قیمت‌گذاری و نحوه توزیع کالا نظارت کنند.
استاندار تصریح کرد: حفظ تولید همچون تعادل قیمت‌ها برای جلوگیری از گرانی ها مهم است و باید دستگاه های مسوول بر روند تولیدات در گیلان نظارت مستمر داشته باشند.
زارع با بیان اینکه کمبود کالا و یا شایعه بروز آن موجب فشار روانی بر جامعه می شود افزود: در پی این نگرانی و کمبود کاذب ، با پدیده مازاد تقاضا مواجه می‌شویم که نمونه آن مسئله روغن در روزهای اخیر است.
وی با بیان اینکه کمبودی در خصوص روغن نباتی در گیلان وجود ندارد ، تصریح کرد: واحدهای تولیدی استان، خود برطرف کننده این نیاز بوده و با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند .
استاندار گیلان اضافه کرد: واحدهای استانی قیمت روغن را نیز افزایش ندادند و تاکید دارم سازمان صمت موجودی کالاها را بطور مرتب در تمام شهرستان های استان پایش کند.
ارسلان زارع خاطرنشان کرد: در خصوص گوشت مرغ هم پس از شایعه کمبود ، شاهد افزایش تقاضا برای این محصول بودیم و با توجه به لزوم جلوگیری از هرگونه اختلال در بازار، انتظار داریم سازمان جهاد کشاورزی سهم هر تولیدکننده بزرگ را بر اساس نیاز استان اعلام و سازمان صمت نیز کنترل کند که این میزان با نرخ مصوب توزیع شود.
وی تاکید کرد: فروش مرغ زنده و لاشه بدون مجوز از استان، همچنان ممنوع است و درصورت لزوم انجام آن، نیازمند اخذ مجوز خواهد بود.
استاندار گیلان ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت حمل و نقل در استان به نسبت بالاست و این مورد بر نرخ نهایی تمامی کالاها اثرگذار است ، باید اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان با جدیت بر نحوه قیمت گذاری و اجرای آن نظارت کند.
وی با تاکید بر اینکه نباید زمینه سوءاستفاده برای سودجویان به سبب شایعه کمبود کالاهای اساسی فراهم شود، از کسبه و بازاریان استان که همراهی های خوبی در توزیع عادلانه کالاها داشته اند ، تقدیر و اضافه کرد: نباید روند نظارت ها به ساعت کار اداری خلاصه شود بلکه باید این امر مستمر و در همه ساعات شبانه روز باشد و با خاطیان برخودی جدی شود.
زارع افزود: عرضه خارج از شبکه و فروش کالاهای اساسی از استان همچون آرد ، مرغ و روغن واقعیتی است که با توجه به پایین بودن قیمت آنها در استان به نسبت کشور، اتفاق می‌افتد .
وی با اشاره به اینکه درآمد سرانه مردم در همه شهرستان های گیلان از میانگین کشور بالاتر نیست ، گفت: منصفانه نیست نرخ کالا و خدمات از میانگین کشوری بالاتر باشد و در راستای این مهم باید همه دستگاه های مرتبط عزمی جدی داشته باشند.
در این جلسه گزارش وضعیت بازار و اقدامات صورت گرفته بمنظور تامین کالاهای مورد نیاز مردم ، آخرین وضعیت موجودی بازار در حوزه کالاهای اساسی همچون روغن نباتی ، شکر و مواد پروتئینی و نیز گزارش وضعیت نرخ کرایه بار و حمل و نقل در استان ارائه شد.
فرمانداران لنگرود، رودبار ، رشت ، صومعه سرا ، انزلی و آستانه اشرفیه نیز گزارشی از روند توزیع کالاهای اساسی در شهرستان خود اعلام کردند.