استاندار گیلان جلب مشارکت جوامع محلی را از عوامل موفقیت در فرآیند احیای تالاب دانست و گفت: نجات تالاب انزلی به دغدغه جدی مجموعه دولت تبدیل شده و این ، یک فرصت ممتاز ملی برای نجات تالاب است که باید از آن به‌درستی استفاده شود. به گزارش مهر گیلان -دکتر ارسلان زارع در جلسه کمیته […]

استاندار گیلان جلب مشارکت جوامع محلی را از عوامل موفقیت در فرآیند احیای تالاب دانست و گفت: نجات تالاب انزلی به دغدغه جدی مجموعه دولت تبدیل شده و این ، یک فرصت ممتاز ملی برای نجات تالاب است که باید از آن به‌درستی استفاده شود.

به گزارش مهر گیلان -دکتر ارسلان زارع در جلسه کمیته مدیریت احیای تالاب انزلی که با حضور مدیرکل حفاظت و احیای تالاب سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، برخی مدیران و نیز ارتباط تصویری شماری از فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد ، اظهار داشت: تالاب بین المللی انزلی علاوه بر آنکه یک موهبت برای گیلان و ایران است؛ به عنوان میراث گرانسنگ طبیعی جهانی شناخته می‌شود و مبتنی بر این دیدگاه؛ وظیفه ای مهم برای حفاظت و احیای این تالاب که یکی از زیست بوم های ارزشمند استان است، بر دوش داریم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تالاب انزلی با مشکلات و بی مهری هایی مواجه بوده؛ تصریح کرد: آلاینده های مختلف از جمله فاضلاب ها، پساب ها و پسماندها، به خشکی گراییدن تالاب بر اثر عوامل پرکننده تالاب همچون رسوبات و کاهش سطح آب دریای خزر که منجر به بر هم خوردن تعادل آب میان تالاب و دریا شده ، فرسایش خاک در حوزه آبریز تالاب انزلی، ورود گسترده رسوبات به تالاب، انتقال فاضلاب های بهداشتی، شهری، روستایی و کشاورزی به تالاب، عدم تعیین و اختصاص حق‌آبه زیست محیطی تالاب و ورود پسماندهای شناور رها شده به تالاب، از مهمترین مشکلاتی هستند که حیات تالاب انزلی را تهدید می‌کند.

دکتر زارع با تاکید بر ضرورت ساماندهی وضع کنونی تالاب انزلی و اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مدیریت چالش ها در بخش‌های مختلف تاکنون افزود: طی یک سال اخیر نامه‌نگاری های متعددی به مسئولان ملی از جمله معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده و دکتر جهانگیری هم دستوراتی مبنی بر ضرورت شتاب در فرآیند نجات تالاب انزلی صادر کرده و موضوع در دستور کار کارگروه ملی مدیریت احیای تالاب های کشور قرار گرفت.
استاندار گیلان از اختصاص مبلغ یکصد و بیست میلیارد ریال اعتبار به منظور پیشگیری از حوادث غیر مترقبه ناشی از آلودگی عرصه تالابی استان گیلان به‌تازگی و پس از پیگیری های صورت گرفته؛ خبر داد و افزود: این میزان اعتبار با توجه به تاثیر و تهدیدات ناشی از افزایش، گسترش و پوشش توده گیاه مهاجم سنبل آبی در سطح تالاب ها و آب بندان های استان، به سازمان محیط زیست اختصاص می‌یابد.

وی تاکید کرد: باید برنامه ریزی مدون و بر پایه مطالعات علمی برای بهره گیری درست و اصولی از این اعتبار صورت گیرد ولی مهم اینست که همه مسئولان در استان و کشور، نسبت به حفاظت از تالاب انزلی حساس هستند.

دکتر زارع اضافه کرد: مشارکت و توجه همگانی برای حفظ و احیای تالاب انزلی طی سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و همه لایه های اجتماعی از جمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش کردند تا ضمن حل مشکلات حوزه تالابی ، عملیات احیای آن نیز تسریع شود.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه نجات تالاب انزلی به دغدغه جدی دولت تبدیل شده و بر این اساس وزارتخانه‌های مختلف در حوزه احیای تالاب انزلی همکاری می‌کنند ، خاطرنشان کرد: این ، یک “فرصت ممتاز ملی” برای نجات و احیای تالاب است که باید قدر دانسته و از آن به‌درستی و شایستگی استفاده شود.

وی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت مشاوران و ذینفعان و نیز مشارکت همه نهادها و جوامع محلی برای حل مشکلات حوزه تالابی استان تاکید و خاطرنشان کرد: مشکلات تالاب انزلی مربوط به یک دستگاه دولتی نیست بلکه همه نهادها و از آن‌ مهمتر جامعه، باید نسبت به موضوع حساس باشند ، از این‌رو مقوله آگاهی بخشی و آموزش یک ضرورت مهم محسوب می شود.

وی افزود: همواره تاکید داشته و دارم که برای احیای تالاب انزلی، باید پیوند بیشتری بین مردم و این مهم برقرار شود زیرا معیشت جوامع محلی و روستانشینان حاشیه تالاب را تامین می‌کند و در کنار سه شهر بزرگ گیلان قرار دارد.

وی جلب مشارکت جوامع محلی را از عوامل موفقیت در فرآیند احیای تالاب ذکر کرد و گفت: همواره بر فراهم سازی زمینه استفاده از ظرفیت گروه های مدنی و تشکل های مردم نهاد تاکید کرده ام که این مساله تنها به معنای دعوت از نماینده تشکل های مردم نهاد در جلسات نیست ، بلکه باید ذینفعان مدیریت تالاب و سمن های محیط زیستی نیز در اقدامات مدیریتی و پایش تالاب اثرگذار باشند.
استاندار گیلان با اشاره به این مهم که همگان باید بدانند که احیای تالاب انزلی تا چه میزانی در زندگی آنها تاثیر گذار است ، گفت: در جلسه بعدی گزارش فعالیت تشکل های مردم نهاد در خصوص پیشگیری و حفظ تالاب انزلی ارائه شود .
وی به اجرای عملیات تصویربرداری هوایی تالاب‌ انزلی اشاره و بیان کرد: این اقدام نقش موثری در جهت پایش مستمر و روزانه تالاب داشته و با استفاده از تصاویر گذشته و تصاویر میدانی توانسته خروجی خوبی ارائه دهد.
. دکتر زارع به موضوع جمع آوری سنبل آبی و نیز گیاهان مزاحم تالاب های استان اشاره و از اقدامات صورت گرفته در این بخش تقدیر کرد.

وی از صنایع دفاعی شهید تمجیدی به سبب طراحی و ساخت تجهیزات جمع آوری سنبل آبی از بستر تالاب انزلی تقدیر و بیان کرد: این اقدام نه تنها موجب صرفه جویی بلحاظ اعتباری شد، بلکه منجر گردید در شرایط تحریمی امروز کشور ، با دانش فنی داخلی نسبت به حل مشکلات اقدام کنیم.

دکتر مسعود باقرزاده کریمی مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها در پنجاه و چهارمین جلسه کمیته مدیریت احیای تالاب انزلی سه عامل مهم را در احیای این تالاب بین المللی بسیار حائز اهمیت دانست .
باقر زاده کریمی تعیین حد بستر تالاب و کاربری اراضی و تصرفات ، ورود رسوبات آلی و معدنی به تالاب انزلی با منشا مختلف ، ورود گونه های مهاجم به ویژه گیاهانی نظیر سنبل آبی و آزولا را از بزرگترین عوامل تهدید تالاب خواند .
وی مدیریت این عوامل را در بالا دست از راه حل های نجات تالاب انزلی برشمرد .
دکتر ساسان کفایی مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان نیز ضمن ارایه مصوبات جلسه گذشته و پیگیری های انجام شده مصوبات از طریق شهرستان ها ؛ از نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی حاضر در جلسه، پیگیر بودجه برنامه میان مدت ۷ ساله مدیریت تالاب انزلی شد.
دکتر کفایی علاوه بر آن ضمن ارائه گزارش در خصوص حد بستر تالاب و تشکر از پیگیری ویژه استاندار گیلان در اخذ و تخصیص بودجه مدیریت و امحای سنبل ْآبی، در زمینه موضوع لایروبی در تالاب انزلی در دو مقیاس کوچک و بزرگ ، پیشنهادهایی جهت تصویب به کمیته مدیریت تالاب انزلی ارایه کرد تا ضمن برطرف نمودن مشکلات در این زمینه ، تسهیل گری لازم در این خصوص صورت پذیرد .
در این جلسه مهندس کازرونی رییس نظام مهندسی کشاورزی استان ،ناخدا امیری رییس صنایع دفاعی شهید تمجیدی ، مهندس خرمی مدیرعامل آب منطقه ای استان ، مهندس الماسی رییس جهادکشاورزی استان ،آقای سید زاده دادستان انزلی ، علی اصغراسدی مدیرکل ثبت اسناد استان و مهندس میر غضنفری فرماندار انزلی مطالبی در توضیح اقدامات صورت گرفته درباره احیای تالاب بین المللی انزلی بیان کردند.