با افزایش آبهای سطحی بیماری انگلی فاسیولا نیز در گیلان شایع شده است.

به گزارش مهرگیلان؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به شیوع بیماری فاسیولا در گیلان گفت: این بیماری که از طریق آب آلوده به انگل فاسیولا وارد بدن انسان می شود تا کنون ۵۰ نفر را در گیلان آلوده کرده است.
دکتر آبتین حیدر زاده با اشاره به اینکه این بیماری همه ساله در بهار در گیلان شایع می شود تصریح کرد: فاسیولا بیشتر در شهر رشت و اطراف آن که مصرف نعناع وحشی زیاد است شایع می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه این بیماری قابل درمان و کنترل است گفت: برای درمان این بیماری نیازی به بستری وجود ندارد و بیماران با مراجعه به موقع و مصرف دارو درمان میشوند.
دکترحیدر زاده با تأکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در مصرف سبزی‌های محلی و معطر نظیر چوچاق و درار، افزود: برای پیشگیری از فاسیولا باید سبزی‌های محلی را یا به صورت خشک ، جوشانده و یا ضد عفونی شده در سرکه سفید نگهداری کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود روان آب‌ها در گیلان و احتمال استفاده برخی از خانواده ها از آن به جهت تأمین آب شرب خود، گفت: به‌هیچ ‌وجه نباید از روان آب‌ها و یا آب‌های سطحی قبل از جوشاندن آن استفاده کرد.
وی از دامداران خواست به توصیه سازمان دامپزشکی توجه کرده و برای کم کردن تخم انگل فاسیولا در محیط ‌زیست ، دام‌های کوچک و بزرگ خود را سالی دو بار درمان کنند.
برای استفاده از درار هم بهتر است ابتدا آنرا ۵ روز در فریزر نگهداری کرد.