براساس آخرین تحقیقات «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا» (CDC) خطر انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح بسیار کم و در حدود یک در ده هزار تخمین زده شده است.

به گزارش مهر گیلان، براساس آخرین تحقیقات «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا» (CDC) خطر انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح بسیار کم و در حدود یک در ده هزار تخمین زده شده است. در این گزارش به این موضوع اشاره شده که ویروس کرونا بیشتر از طریق هوا منتقل می‌شود و به همین دلیل بهتر است به جای هزینه کردن برای خرید مواد ضد عفونی، از ماسک‌های بهتری استفاده شود و سیستم تهویه مناسب‌تری برای محیط‌های داخلی در نظر گرفته شود.

این مرکز به مردم سراسر جهان توصیه می‌کند پروتکل‌های بهداشتی را برای ضد عفونی سطوح رعایت کنند،‌ اما در این مورد وسواس نداشته باشند.

همه گیری کرونا باعث شده است که اکثر مردم جهان همراه خود مواد ضدعفونی کننده داشته باشند و بیش از هر زمان دیگری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. با این وجود برخی متخصصان بهداشت عمومی بر این باور هستند زیاده روی در ضدعفونی سطوح  کاربرد چندانی ندارد و تنها باعث اتلاف وقت و انرژی می‌شود.

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از مردم جهان از ابتدای همه گیری کرونا مطرح شده بود این سوال مهم بود که آیا ویروس کرونا از روی سطوح منتقل می‌شود یا خیر. آخرین گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گوید خطر انتقال از طریق سطوح بسیار کم است. براساس برآوردهای تخمینی احتمال انتقال ویروس از روی سطوح از سوی این مرکز یک در ده هزار برآورد شده است.

این مرکز تحقیقاتی تاکید می‌کند برخی مکان‌های حساس همچون اتاق‌های عمل،‌ مراکز درمانی و بهداشتی باید پروتکل‌های بهداشتی به شدت رعایت شود، اما ضد عفونی شدید و غیر معمول مراکز تجاری، لابی هتل‌ها و برخی مراکز عمومی در حد معقول کفایت می‌کند و نیازی به نگرانی و وسواس شدید نیست. در این گزارش آمده است که تمیزکردن معمولی با مواد شوینده و صابون در بسیاری از موارد کافی است و خطر انتقال را به شدت کاهش می‌دهد.

در این گزارش به این نکته مجددا اشاره شده که ویروس کرونا از طریق هوا بیشتر از سطوح قابلیت انتقال دارد. در صورتی که بسیاری تصور می‌کنند با تمیز کردن سطوح در امان هستند ولی ماسک نمی‌زنند مسیر کاملا اشتباهی را در پیش می‌گیرند. در گزارش توصیه شده، سطوحی که در معرض تماس زیاد قرار دارند، ضدعفونی شوند و زدن ماسک و بهبود سیستم تهویه را یکی از مهم‌ترین عوامل در کاهش انتقال ویروس می‌داند./بهداشت نیوز