رئیس جمهور با تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: اگر امروز اراده کنیم غنی سازی ۹۰ درصد هم انجام می‌دهیم.

به گزارش مهر گیلان-آقای روحانی در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با اشاره به این که دولت در ماه‌های پیش رو و در صد روز پایانی، چهار هدف را دنبال می‌کند، تصریح کرد: باید برای سلامت مردم و مبارزه با کرونا اقدامات جدی تری انجام بدهیم و بخشی از این اقدامات مربوط به واکسن می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر این که خرید واکسن و واکسیناسیون و البته در مرحله بعد به ثمر نشستن واکسن‌های داخلی باید در اولویت باشد افزود: در این صورت مردم شرایطی را احساس می‌کنند که آرامش بیشتری خواهند داشت؛ اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم بتوانند واکسن دریافت کنند، زنجیره بیماری قطع و سلامت مردم تضمین می‌شود.

آقای روحانی گفت: البته پروتکل‌های بهداشتی بعد از تزریق واکسن همچنان باید در سال جاری مراعات شود.

وی درباره مسئله دومی که باید در ماه‌های پیش رو مورد توجه دولت باشد، گفت: مورد دوم شکستن تحریم است؛ الان سربازان مقدم دیپلماسی ما در وین هستند و تلاش می‌کنند؛ برای ما مهم نیست که دشمن کی به عقل برمی گردد و در برابر قانون تواضع می‌کند، اما یقین داریم که راهی جز این برای آمریکا و بقیه کشور‌هایی که در داخل برجام بودند وجود ندارد.

آقای روحانی تاکید کرد: تنها راه موجود این است که به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام به طور کامل برگردند، اگر آن‌ها برگردند ما بلافاصله بعد از یک راستی آزمایی‌هایی که زمانش هم خیلی طول نمی‌کشد به کلیه تعهدات برجامی مان برمی گردیم.

رئیس جمهور با اشاره به ابراز نگرانی‌هایی که در آمریکا و اروپا درباره غنی سازی ۶۰ درصد در ایران می‌شود، تصریح کرد: ۶۰ درصد یعنی با یک حرکت به ۹۰ درصد رسیدن؛ آن چه در کله شما هست که ما داریم مسیر را برای بمب اتم هموار می‌کنیم، اشتباه است.

وی با تاکید بر این که ما غنی سازی ۶۰ درصد را هم قبلا می‌توانستیم انجام دهیم گفت: همین امروز اگر اراده کنیم می‌توانیم غنی سازی ۹۰ درصد را انجام دهیم، اما از اول اعلام کردیم که پای حرف مان ایستاده ایم و برنامه هسته‌ای مان کاملا صلح آمیز است و ما دنبال بمب هسته‌ای نیستیم.

رئیس جمهور افزود: این شما هستید که دنبال بمب هسته‌ای هستید و هر سال بمب جدید می‌سازید، اما در عین حال هر روزی که شما به تعهدات برجامی برگردید، ما به تعهدات مان برمی گردیم و شما می‌دانید طبق تعهدات برجام تا پایان زمان برجام هر چقدر که باقی مانده باشد غنی سازی ما ۳/۶۷ درصد بیشتر نخواهد بود.

آقای روحانی گفت: ایران در عمل نشان داده وقتی قول می‌دهد، قولش مردانه است و در مقابل، شما نشان داده اید وقتی قول می‌دهید قول تان بی اعتبار است بنابراین راجع به ایران نگران نباشید./صدا و سیما