رئیس‌جمهور گفت: قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا باید تیم‌های نظارت ویژه کرونایی تشکیل دهد و مراقبت‌ها را بالا ببرد.

به گزارش مهر گیلان – حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه، ۴ اردیبهشت) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا خواست تا تیم‌های نظارت ویژه برای اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی تشکیل شود و مراقبت‌ها را بالا ببرند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۷ استان از ۱۸ استان درگیر با کرونا وضعیت بدتری دارند، افزود: استان‌هایی که به نقطه پیک رسیده‌اند، حدود ۱۲ استان هستند که اگر مراقبت کنند ممکن است شرایط بهتری داشته باشند، بقیه هنوز شرایط بسیار سختی دارند.

او ادامه داد: همه آمار‌ها چه از لحاظ ابتلا و چه از لحاظ تعداد بستری‌ها و چه تعداد فوتی‌ها نشان می‌دهد که شرایط ما همچنان نگران کننده است و باید مراقبت بیشتری کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: هیچ راهی نداریم در هفته جاری و احتمالا در هفته آینده تمام توانمان را به کار بگیریم و متولیان نظارت باید چه در بخش‌هایی که قرمز است و چه در جا‌هایی که نارنجی است، نظارتشان را تشدید کنند.

رئیس جمهور از قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا خواست در هر دو جا تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهد و مراقبت‌ها را بالا ببرند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: نیرو‌هایی که باید مراقبت کنند اعم از ناجا، بسیج، هلال احمر، اتحادیه ها و اصناف به هر حال همه کسانی که به نوعی نظارت چه در ادارات و چه در جا‌های دیگر برعهده دارند باید نظارت را تشدید کنند وگرنه به این راحتی از این موج چهارم خلاص نمی‌شویم.

مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

رئیس جمهور با اشاره به کاهش اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا به زیر ۶۰ درصد و رعایت نکردن آن از سوی مردم افزود: باید مراقبت‌ها را به بالای ۸۰ یا ۹۰ درصد برسانیم، تا بتوانیم از این موج خلاص شویم.

او بیان کرد: مردم در این ماه مبارک اجرای دستورالعمل‌ها را به عنوان یک وظیفه دینی، اخلاقی، قانونی و انسانی بدانند؛ آنهایی که بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازند یک اقدام علیه بهداشت عمومی کرده‌اند که قانون و مقررات در این زمینه وجود دارد و قوه قضائیه می‌تواند در این زمینه وارد شود.

حجت‌الاسلام روحانی دو هفته پیش رو را دو هفته حساس دانست و گفت: چاره‌ای نداریم که هم نظارت را تشدید کنیم و مردم رعایت دستورالعمل‌ها را تشدید کنند.

رئیس جمهور افزود: آمار‌ها و ارقامی که اعلام می‌کنیم نگران کننده است؛ امکانات زیرساختی، بهداشتی و درمانی ما محدود است و توانمندی نیروی انسانی نیز نامحدود نیست.

او گفت: باید با تمام توان مراعات کنیم که البته باید مرز تحمل جامعه را مدنظر قرار داد، چرا که سطح تحمل مردم سطح خاصی است.

رئیس جمهور افزود: دولت و مردم وظایفی دارند و باید دوشادوش هم این وظایف را اجرا کنند و به پیش ببرند.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه وظیفه دولت، تأمین مایحتاج عمومی مردم است، بیان کرد: در هفته‌های گذشته دیدید که یک مورد از مایحتاج عمومی مردم که دچار مشکل شده بود، مردم چه سختی‌هایی کشیدند و چه صف‌هایی تشکیل شد که این امر موجب تشدید بیماری بود و هم خود مردم را دچار مشکل کرده بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت باید با تمام توان از زیرساخت‌های اصلی شهری مراقبت کند، گفت: امسال شرایط آب و برق ما نسبت به پارسال متفاوت و براساس آمار مصرف برق نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

او بیان کرد: امسال ما در خشکسالی هستیم و مردم باید در این زمینه مراعات کنند، دولت نیز باید در این زمینه تمام توان خود را به کار گیرد.

رئیس جمهور گفت: آب، برق، تلفن، اینترنت از نیازمندی‌های اساسی روزمره و ساعتی مردم بوده و تامین این‌ها از وظایف دولت است که در این زمینه باید انجام وظیفه کند. 

حجت‌الاسلام روحانی همچنین از تمامی وزرا و کارگزاران که در این زمینه تلاش می‌کنند تشکر کرد و گفت: وزرا در این یک سال و چند ماه نگذاشتند یک مشکل حادی برای مردم پیش آید و مردم در این شرایط سخت بیماری مشکلات مضاعفی را داشته باشند.

رئیس جمهور افزود: تأمین همه وسایل مربوط به بهداشت و درمان از جمله اضافه کردن تخت، تخت‌های ویژه، واردکردن دارو، وارد کردن تجهیزات مورد نظر، تأمین ریال و ارز موردنیاز از وظایف سنگین دولت است که باید انجام دهد.

تأمین واکسن کرونا از اولویت‌های بزرگ دولت

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه خرید واکسن از سبد کواکس نیازمند ۱۷۸ میلیون دلار پول است و ما برای جابه‌جایی این پول به دلیل تحریم مشکل داریم، گفت: اینکه می‌گویم تحریم هستیم روی زندگی همه مردم تاثیر می‌گذارد، بعضی‌ها باور ندارند و خبر ندارند که اداره کشور چگونه است.

رئیس جمهور ادامه داد: برخی نمی‌دانند در این کشور برای پرورش مرغ، عمدتاً نگهداری و تامین آب داخلی است، تمام نهاده‌ها از خارج وارد می‌شود؛ بخش بزرگی از نهاده‌ها و واکسن‌ها وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های بزرگ دولت در این مقطع واکسن کروناست گفت: به رئیس بانک مرکزی دستور داده‌ام اولویت یک برای تامین ارز، واکسن است و هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست.

او با بیان اینکه به بانک مرکزی دستور داده‌ام ۱۰۰ میلیون دلار پول برای واکسن کنار گذاشته شود، گفت: برای جابه‌جا کردن این پول‌ها با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستیم؛ این روز‌ها واکسن خریداری کرده‌ایم و می‌کنیم و وزارت خارجه و بانک مرکزی و همچنین وزراء که در کمیسیون مشترک برخی از کشور‌ها هستند، شبانه روز تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر ۲۴ ساعته این تلاش‌ها را روی کاغذ بیاوریم مردم می‌بینند که ما برای تأمین واکسن از فلان کشور چه شرقی و چه غربی چه کار‌های انجام داده‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران رخ داده است، تاکید کرد: متاسفانه یک عده برای باند بازی‌های سیاسی و برای آنکه همه مشکلات را گردن دولت بیاندازند حاضر نیستند مسئله را فهم کنند.

رئیس جمهور گفت: برای واردات واکسن حداقل یک و نیم میلیارد دلار پول باید مصرف شود؛ تأمین، جابه‌جایی پول و خرید واکسن از کشور‌های مختلف آسان نیست؛ حمل و نقل، نظارت، امنیت و … مطرح است، یک واکسن از زمانی که سفارش داده می‌شود تا موافقت کشور مقابل، عقد قرارداد، خریداری و آن مقداری که قبول می‌کنند به ما بدهند و تا حمل و واردات به کشور آسان نیست و ما این کار بزرگ را انجام می‌دهیم. 

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: متاسفانه از روز اول گرفتار تحریم بودیم، یعنی امروز هم که از یک کشوری مثل عراق می‌خواهیم پول را به کشوری مثل روسیه منتقل کنیم، دردسر‌های زیادی دارد؛ چقدر تماس باید صورت بگیرد تا یک مورد جابه‌جایی صورت بگیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم بداند خرید واکسن برای ما اولویت است و دولت این پول را تامین خواهد کرد و به اندازه کافی واکسن وارد می‌کند و ان‌شاءالله شرایط ما در واکسیناسیون از اواخر ماه اردیبهشت، شرایط خیلی بهتری خواهد بود.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: وزارت بهداشت و درمان باید در سامانه‌ای به خوبی برای مردم توضیح دهد که چند دُز واکسن وارد شده، کجا توزیع و به چه افرادی تزریق شده است. 

او با اشاره به اینکه افرادی که گرفتار ویروس کرونا شده‌اند و قرنطینه را ترک می‌کنند موجب آلوده شدن جامعه می‌شوند افزود: برخورد با این افراد از ضرورت هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تاکنون دچار ویروس چینی و در ادامه ویروس انگلیسی بودیم، گفت: امروز یک خطر دیگری پیش روی ماست و آن ویروس هندی است که از تمام ویروس‌های موجود کرونا در جهان خطرناک‌تر است، اگر این ویروس وارد کشور شود ما دوباره با مشکل بزرگ مواجه می‌شویم.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: از تمام استانداران شرقی کشور، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و حتی استان‌های هم مرز مانند کرمان و هرمزگان می‌خواهم در زمینه ورود این ویروس دقت کنند و بدانند یک تکلیف بزرگی بر عهده آنهاست که خدای ناکرده این ویروس خطرناک وارد کشور نشود.

او همچنین از تمام نیرو‌های کشور از جمله نیرو‌های مسلح، نیرو‌های مرزبانی، استانداری ها، هلال احمر، وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه خواست که در این زمینه تدابیر لازم را به کار گیرند تا این ویروس وارد کشور نشود.

رئیس جمهور اعلام کرد: بعدازظهر امروز در جلسه قرارگاه چارچوبی در این زمینه برای تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها تصویب خواهد شد. 

حجت‌الاسلام روحانی افزود: ان‌شاءالله نیرو‌های مسلح هم کمک کنند تا مردم دچار گرفتاری مجدد نشوند.

رئیس جمهور بیان کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم از موج چهارم عبور کنیم تا مقداری آرامش برای کادر درمان و مردم به‌وجود آید. 

حاشیه‌سازی را برای اداره کشور کنار بگذاریم

او با اشاره به ضرورت دست برداشتن از حاشیه سازی‌ها در شرایط قرمز کرونایی گفت: حاشیه سازی‌ها را کنار بگذاریم، همه همدیگر را یاری و کمک کنیم و همه با زبان اخلاقی، اسلامی و انسانی حرف بزنیم و صحبت و تبلیغ کنیم تا با یاری همدیگر ان‌شاءالله از این موج عبور کنیم.

رئیس جمهور بیان کرد: مردم مطمئن باشند دولت برای ساخت واکسن داخلی و برای واردکردن واکسن خارجی به عنوان اولویت اول همه توان و اهتمام خود را به کار گرفته و خواهد گرفت.

واکسیناسیون برای همه مردم به صورت رایگان انجام می‌شود

حجت‌الاسلام روحانی گفت: با اشاره به گله متولی یکی از دستگاه‌های تولید واکسن در کشور گفت: به او گفتیم که ما می‌خواهیم شما زودتر واکسن داخلی را تولید کنید، بنابراین بگویید به چه میزان ریال و یا ارز نیاز دارید تا ما تامین کنیم و همچنین وزارت بهداشت و درمان باید برای شما چه کاری انجام دهد؛ دولت با همه توان پشت تولید واکسن داخلی است. 

رئیس جمهور افزود: ممکن است این ویروس جزو آن دسته از ویروس‌هایی باشد که سال‌ها، چون آنفولانزا گرفتار آن باشیم و مستمر موتاسیون یابد چراکه ویروس ناشناخته‌ای است و شاید هر سال نیاز به واکسن داشته باشیم بنابراین باید قدم به قدم با این ویروس آشنا شویم.

او گفت: ممکن است دولت قصور و یا تقصیری داشته باشد، خود را مصون نمی‌دانیم، اما از روز اول شیوع یعنی پایان بهمن سال ۹۸ دولت همه توان خود را برای تامین همه نیاز‌ها به کار گرفته است، دارو‌ها و امکانات مورد نیاز از جمله کیت‌های تشخیص، ماسک، ونتیلاتور و امثال آن تلاش کردیم و کار بزرگی انجام گرفت چراکه بخش تولید با همه وجود برای تامین امکانات برای بیمارستان‌ها و افراد پای کار بود.

رئیس جمهور افزود: در شرایط تحریمی نسبت به کشور‌های دیگر می‌بینیم که آب، برق، تلفن هست، ارز مورد نیاز واکسن تامین و در حال واردات و واکسیناسیون هستیم، امکانات بیمارستان‌ها و نیازمندی‌های مردم با کمک بخش خصوصی مردم و بخش‌های تولیدی تامین می‌شود. 

او گفت: هیچ‌گاه تحریم را برای مردم در تک تک موارد آن توضیح ندادیم مردم ما اطلاعات کافی درباره تحریم‌ها ندارند و نمی‌دانند چه مشکلاتی ایجاد می‌شود، برای جابه‌جایی صد میلیون دلار از یک کشور به شرکتی که از آن مواداولیه می‌خریم و یا واکسن و دارو می‌خریم چقدر وقت و هزینه صرف می‌شود و در پایان نیز ۱۰ درصد گرانتر درمی آید.

رئیس جمهور افزود: تحریم هم مانع و سد ایجاد و هم در زمان عبور از آن، بر ما هزینه تحمیل می‌کند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: دولت همه توان خود را برای تامین نیاز‌ها به کار می‌گیرد و همزمان نیز برای توسعه کشور تلاش‌های خود را برای تکمیل و افتتاح بخش‌ها و اقدامات زیرساختی به کار می‌گیرد. 

رئیس جمهور افزود: مردم باید هم وزن دولت تمام تلاش خود را به کار گیرند و به صحنه آیند تا ما از این ویروس عبور کنیم، تخت به عهده بیمارستان، دارو، امنیت واکسیناسیون بر عهده دولت است، اما کار بزرگ برعهده مردم است؛ آن مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی است. 

حجت‌الاسلام روحانی گفت: اگر همه امکانات موجود باشد، اما مردم همکاری نکنند، کار پیش نمی‌رود، اگر واکسن به اندازه کافی وارد و واکسیناسیون انجام گیرد، به معنای این نیست که با تزریق واکسن خیالمان راحت شود و دستورالعمل‌های بهداشتی را کنار بگذاریم، بنابراین همچنان باید مراعات کنیم چراکه آثار واکسن‌ها هنوز صددرصد مشخص نیست گرچه تزریق واکسن ضرورت است.

رئیس جمهور افزود: واکسن برای همه مردم به صورت رایگان انجام خواهد شد، ممکن است بخش خصوصی هم واکسنی بیاورد، اما دولت نسبت به تمامی مردم ایران متعهد است، بنابراین واکسن وارد می‌کنیم و واکسیناسیون به صورت رایگان انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: زمان تشخیص ابتلای افراد به ویروس را باید به حداقل برسانیم و به وی، خانواده و محل کارش باید اطلاع داده شود گرچه هنوز هم این کار انجام نمی‌شود، یعنی فردی تست می‌دهد و بعد از ۷۲ ساعت به او می‌گویند که مبتلا شده است و این در حالی است که این فرد بدون اطلاع محل کار و خانواده در این مدت با افراد دیگر در ارتباط است و دیگران را آلوده می‌کند.

رئیس جمهور افزود: برخی ابتلای خود به ویروس را به خانواده و محل کار اطلاع نمی‌دهند، بنابراین ما باید حداقل ابتلای فرد را به خود او، خانواده و محل کار بلافاصله اطلاع دهیم. 

حجت‌الاسلام روحانی گفت: سرعت عمل در تشخیص ابتلای افراد یکی از ضرورت‌های مقابله با کروناست./شبکه خبر