معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تغییر رنگ کرونایی ۹ شهرستان گیلان، گفت: این وضعیت شکننده است و شهروندان باید همچنان رعایت کنند.

به گزارش مهر گیلان -آبتین حیدرزاده با اشاره به اینکه با وجود تغییر رنگ کرونایی برخی از شهرهای استان گیلان همچنان وضعیت شکننده است، اظهار کرد: بیماری در سطح کل استان گیلان فعال است.

وی افزود: متأسفانه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در میان همه اقشار و گروه‌ها اعم کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کارگران، افرادی حاضر در خیابان‌ها و اصناف کمتر از ۵۵ درصد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه این روند نشان دهنده این است که شرایط را برای انتقال و انتشار بیشتر کرونا در استان فراهم کرده‌ایم، گفت: رعایت شیوه نامه‌ها تنها منحصر به استفاده از ماسک نبوده بلکه رعایت فاصله فیزیکی، دست نزدن چشم‌ها و مراجعه به اماکن شلوغ نیز جز پروتکل‌های بهداشتی است که کمتر رعایت می‌شود.

وی تأکید کرد: عدم رعایت دستور العمل ها با این میزان سبب می‌شود هر ویروس کرونایی که وارد استان و کشور شده بتواند به راحتی منتشر شود همانگونه که در ورود کرونای انگلیسی به استان شاهد بودیم در کمترین زمان همه شهرستان گیلان درگیر این ویروس شد.

حیدرزاده با اشاره به انتشار کرونای هندی در جهان و بخشی‌های از کشور، گفت: شهروندان باید احتیاط لازم را انجام داده و همه دستور العمل ها را به دقت رعایت کرده و میزان رعایت شیوه نامه‌ها را به بالای ۹۰ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده هشت شهرستان استان گیلان از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر رنگ داده‌اند، اضافه کرد: شهرستان‌های آستارا، بندرانزلی، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، فومن، لاهیجان، لنگرود، املش و رودسر با تغییر رنگ نارنجی شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: رشت، سیاهکل، ماسال، شفت، تالش، رضوانشهر، خمام، رودبار همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

وی همچنین به آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال همزمان با سراسر کشور در استان گیلان، گفت: این مرحله از واکسیناسیون علیه بیماری کرونا، تا پایان تیر ادامه دارد.

حیدرزاده با اشاره به ثبت اطلاعات ۹۴ درصد از خانوارها گیلانی در سامانه الکترونیکی سلامت ایرانیان، ادامه داد: مراقبان سلامت در پایگاه‌های بهداشتی و مراکز بهداشتی – درمانی شهرستان‌های استان با خانوار افراد ۸۰ سال به بالا تماس می‌گیرند و زمان و مکان مراجعه برای تزریق واکسن کرونا را اعلام می‌کنند.

وی افزود: شهروندانی که اطلاعات خود را در سامانه الکترونیکی سلامت ایرانیان ثبت نکرده‌اند می‌توانند از شنبه ۱۱ اردیبهشت به این سامانه مراجعه و ثبت نام کنند./مهر/گیلان