قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از سخنرانی تلویزیونی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت روز جهانی قدس خطاب به مردم ایران و جهان اسلام خبر داد.

به گزارش مهر گیلان –نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، صبح امروز (دوشنبه ۱۳ اردیبهشت) در نشست خبری اعلام برنامه‌های روز قدس گفت: گرچه هدف اصلی بزرگداشت روز جهانی قدس و در واقع یادگار برجسته و میراث ماندگار احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) دفاع از آرمان فلسطین است و خنثی کننده توطئه نظام سلطه و صهیونیزم در به فراموشی سپردن مسأله قدس شریف به مثابه مسأله اول جهان اسلام است، لکن لازم است این موضوع مهم و پیام واقعی را مد نظر داشت و آن را تبیین کرد.

وی، روز قدس را شاخص صف بندی حق و باطل توصیف کرد و گفت: در هفتاد و سومین سال از اشغال قدس شریف این روز اهمیت مضاعف نسبت به سال‌های قبل پیدا کرده است چرا که حوادثی از قبیل خیانت تعدادی از سران خود فروخته کشور‌های عربی در برقراری ارتباط آشکار رسمی با رژیم جعلی صهیونیستی، ترور شهید فخری‌زاده، نقش داشتن در ترور شهید قدس و مقاومت، سردار دل‌ها؛ سپهبد شهید سلیمانی، اقدامات خرابکارانه در سایت هسته‌ای نطنز را تجربه کرده‌ایم.

لطفی افزود: همین شرایط باعث شده تا امسال رسالت خطیری متوجه همه ما بخصوص اصحاب رسانه کند.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به امکان‌پذیر نبودن برگزاری راهپیمای به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: با استفاده از تجربه موفق برگزاری راهپیمایی خودرویی و موتوری در یوم‌الله ۲۲ بهمن، با هدف برگزاری راهپیمایی سراسری خودرویی روز جهانی قدس، اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته بود و مساعدت خوبی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت گرفت، اما در نهایت به دلیل مواجه شدن با موج جدید و رشد فزاینده ویروس کرونا در این ایام و متاسفانه آمار بسیار بالای فوتی‌های روزانه و تهدیدات جدی و نگرانی از شیوع دیگر انواع جهش یافته کرونا، در جمع‌بندی هماهنگی‌های نهادی مقرر شد امسال هم همانند سال قبل هیچگونه تجمع و راهپیمایی حتی خودرویی نداشته باشیم.

لطفی یکی از برنامه‌های جایگزین را برای روز قدس، انتفاضه مجازی دانست و گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها این است که در روز قدس، خودرو‌های درحال تردد در سطح شهر‌ها مزین به پوستر‌های مرتبط با مقاومت و شهید سلیمانی شوند.

وی تاکید کرد: سخنرانی رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس خطاب به مردم ایران و جهان اسلام به صورت زنده از شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی در روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه و رأس ساعت ۱۱ انجام و از بیانات و ارشادات معظم‌له بهره‌مند خواهیم شد.   تحولات افغانستان را با دقت پیگیری می‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تحولات افغانستان را با دقت پیگیری و با دیگر کنشگران منطقه‌ای در حال رایزنی هستیم.

آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص تحولات افغانستان و تحرکات جدی تعدادی از کشور‌ها از جمله روسیه و ترکیه در این کشور گفت: تحولاتی که در افغانستان در حال روی دادن است، ما را نگران کرده و بخاطر صلح و ثبات و آینده افغانستان تمامی مساعی خود را بکار بردیم و باز هم بکار می‌بریم تا آینده افغانستان، آینده‌ای با ثبات باشد.

آقای خطیب زاده گفت: هم با دولت افغانستان و هم با گروه‌های دیگر افغانی در ارتباط هستیم و همواره نیز اعلام آمادگی کرده ایم که گفتگو‌های دولت افغانستان با طالبان را تسهیل کنیم.

وی افزود: امیدواریم دولت افغانستان هم ملاحظات جدی را داشته باشد برای اینکه شرایط آتی برای مردم افغانستان همراه با آرامش و ثبات باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه در اجلاس استانبول شرکت می‌کنیم یا خیر موضوعی است که در زمان خود به آن خواهیم پرداخت.

وی در خصوص اهداف و دستاورد‌های سفر‌های منطقه‌ای وزیر امورخارجه هم گفت: ما با هرکدام از کشور‌های حوزه خلیج فارس هم موضوعات دو جانبه متعددی داریم و هم موضوعات منطقه ای؛ در سفر آقای ظریف به کشور قطر تمرکز ویژه‌ای بر ترتیبات فراگیر منطقه‌ای در حوزه خلیج فارس وجود داشت؛ اما در هر کدام از این کشور‌ها ملاقات‌هایی که در سطوح مختلف انجام و موضوعات مختلفی پیگیری شد.

آقای خطیب زاده ادامه داد: گفتگو‌ها در عراق تنها در بغداد نبود بلکه در اقلیم هم با مسئولان و هم اتحادیه گفتگو‌های خوبی انجام شد و در عمان و کویت هم گفتگو‌های دو جانبه منطقه‌ای و بین المللی با تمرکز بر ترتیبات فراگیر در منطقه و طرح صلح هرمز توسط جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اینکه در ادامه ماه مبارک رمضان از دیپلماسی رمضان استفاده کنیم و کشور‌های دیگر را داشته باشیم منوط به نهایی شدن آنهاست که البته شرایط کرونایی هم مجددا در برخی کشور‌ها تشدید شده است و باید منتظر باشیم و ببینیم.

آقای خطیب زاده همچنین در خصوص پرونده دو شهروند ایرانی که در ترکیه مورد آزار قرار گرفتند گفت: این گزارش‌ها را که از لحظات اولیه دریافت کردیم، هم در تهران و هم در آنکارا در دست پیگیری است و حقوق شهروندان ما از مهمترین نکاتی است که دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی ابعاد همواره پیگیری کرده است.

وی افزود: با دوستانمان در آنکارا در ارتباط هستیم و در سفارت ترکیه در تهران هم گفتگو‌هایی را با وزارت امور خارجه داشته اند، مرزبانان ما نیز همچنان در ارتباط هستند و این موضوع در دست پیگیری است و امیدوارم ابعاد این داستان زودتر روشن شود.