اولین جلسه کارگروه تخصصی انرژی و آب پدافند غیر عامل استان گیلان در سال جاری با حضور رئیس کارگروه انرژی و آب و مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری و هئیت همراه و معاونت بهره برداری و بصورت ویدئو کنفرانسی اعضای کار گروه برگزار شد.


به گزارش مهر گیلان- بهمن داراب زاده» در این کارگروه گفت: اگرچه در شروع فصل تابستان و ماه های گرم سال با افزایش و رشد مصرف انرژی برق مواجهیم، اما سال جاری از حساسیت بیشتری برخوردار می باشد. چرا که در فروردین ماه سال جاری افزایش دما در کشور و استان رخ داد و ما شاهد افزایش ۲۲ درصدی مصرف برق در استان گیلان بودیم.
وی افزود: بارش کم و خشکسالی به همراه رشد مصرف برق و پیش بینی های هواشناسی مبنی بر گرم تر شدن امسال نسبت به سال قبل و افزایش دو درجه دما در سال جاری، شرایط ویژه ای را برای صنعت برق رقم زده است و باید بیشتر از سال گذشته با استفاده بهینه از انرژی برق ، استفاده همگانی از این نعمت برق را فراهم سازیم.
داراب زاده گفت: با توجه به انتخابات ریاست جمهوری که بخشی از این فرایند به صورت الکترونیکی انجام می شود، تامین انرژی برق و مدیریت مصرف انرژی برق از اهمیت دو چندانی برخوردار است.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان با اشاره به برداشت زودهنگام آب از چاه های کشاورزی گفت: وقوع این پدیده، تایید کننده کم آبی، خشکسالی و شرایط حاد پیش رو است. این شرایط به همراه مراکز غیرمجاز رمزارز که بطور غیرقانونی از انرژی برق به میزان بالایی استفاده می کنند انسجام و پیگیری مستمر و بسیج همگانی در برنامه های مدیریت مصرف برق را می طلبد و باید با مصرف منطقی، هوشمندانه و مناسب انرژی برق، دست در دست هم دهیم تا پیک بار سال جاری را به مانند سال های گذشته با موفقیت سپری کنیم.
داراب زاده با اشاره به اینکه ۱۰۰۰ مگاوات از مصرف برق استان گیلان مربوط به وسایل سرمایشی است، گفت: دانستن این موضوع به ما کمک میکند روی این امرتمرکز کرده و استفاده بهینه از کولر ها را مد نظر قرار دهیم. در واقع اولویت، استفاده بهینه از انرژی برق و مدیریت مصرف برق باید وسایل سرمایشی و کولر ها باشند. هرچند که مدیریت مصرف انرژی برق در بخش های دیگر نیز مهم و باید بطور جد مد نظر قرار بگیرد.
وی افزود: اتفاق خوبی در این حوزه به وجود آمده و و آن مکلف شدن دستگاه های اجرایی است که باید حداقل پنجاه درصد از مصارف خودشات نسبت به سال قبل را کاهش دهند بنابراین همه باید در این امر کمک کنند و از مردم شریف نیز انتظار داریم در کنار مسئولین و خادمان خود، به استفاده بهینه از انرژی برق، توجه مضاعف داشته باشند تا بتوانیم تابستان خوب و خاطره انگیزی داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان با زیربنایی، حیاتی و ضروری عنوان کردن حوزه انرژی و آب گفت: انتظار می رود اعضای کارگروه اهتمام ویژه ای در مکاتبات، گزارشات و مصوبات کارگروه داشته باشند تا تاخیر و مشکلی در اجرای مصوبات کارگروه پیش نیاید. به منظور تسریع در اجرای مصوبات کارگروه، دستگاه های اجرایی بطور ثابت یک نفر را که تصمیم گیر و تام الاختیار باشد به عنوان عضو کارگروه معرفی نمایند تا این افراد با اشرافیت بیشتر مصوبات کارگروه را دنبال و در اسرع وقت اجرایی کنند.
«ویشکایی» مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان ضمن تشکر از برگزاری این جلسه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، گفت: شرایط حساس انتخابات بزرگ پیش رو به همراه رضایت بخش نبودن میزان بارش ها، چالش بزرگی را برای صنعت برق به وجود آورده که امیدواریم با تدبیر و برنامه ریزی بتوانیم از این شرایط خاص عبور کنیم.
وی با اعلام رضایت از کارگروه به خاطر برگزاری مستمر جلسات و پیگیری خوب مصوبات، گفت: طرح جامع پدافند غیر عامل رونمایی شده است و انتظار داریم تا کارگروه به صورت ویژه به آن بپردازد.در زمینه اجرای رزمایش ها نیز امیدواریم با توجه به فرایند طولانی اجرای یک رزمایش، پیشاپیش سناریوهای مورد نیازتعریف و اعلام شوند تا در اجرای رزمایش ها به مشکلی برنخوریم.
مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان با اشاره به توانمندی بالای مدیر عامل شرکت برق گیلان و موفقیت های ایشان در زمینه های مختلف، گفت: با رونمایی طرح جامع پدافند غیر عامل، باید برنامه و فعالیت ها بر اساس این طرح باشد. طرح ها باید بر اساس کار کارشناسی و کاملا علمی باشد. اما مهمترین موضوع، موضوع اتمام طرح های نیمه تمام در اسرع وقت است که باید اهتمام ویژه ای به آن شود.