گیلانی‌ها در چهار طرح فروش فصلی کتاب سال گذشته با خرید بیش از 32 میلیارد ریال کتاب، استقبال بسیار خوبی از خرید یارانه‌ای کتاب داشتند و سبب شدند این استان در بین استان‌های پرفروش کتاب طرح‌های فصلی قرار بگیرد. گیلانی‌ها بیش از 32 میلیارد ریال کتاب از طرح‌های فصلی 1399 خریدند

به گزارش مهرگیلان، بهمن‌ماه ۱۳۹۴ بود که سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای فاز دوم طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» با نام «عیدانه کتاب» خبر داد. اما طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» چه بود؟ در حقیقت طرح «توزیع یارانە کتاب از طریق کتابفروشان» با هدف تقویت جریان توزیع و فروش کتاب از طریق چرخە حرفه‌ای و اصولی نشر، در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت و نخستین دورە‌اش با عنوان «کتابفروشی به وسعت ایران» در پاییز سال ۹۴ اجرا شد.

حالا حدودا شش سال از اولین دوره طرح‌های فصلی کتاب می‌گذرد و در هفدهمین دوره طرح‌های یارانه حمایتی از کتابفروشان (بهارانه کتاب ۱۴۰۰) ۸۸۴ کتابفروشی از سراسر کشور حضور دارند که از این تعداد، ۶۷۸ کتابفروشی در مراکز استان و ۲۰۶ کتابفروشی در سایر شهرهای استان‌ها قرار دارند.

در این روزهای کرونایی که کتابفروشان و ناشران متحمل ضرر و زیان‌های بسیاری شده‌اند و البته پیش از این هم کتابفروشی‌ها اوضاع خوبی نداشتند؛ هر از چند گاهی خبر بسته شدن یک کتابفروشی به گوش می‌رسید. حالا در این اوضاع ممکن است طرح بهارانه بتواند کمکی هر چند اندک به این حلقه از زنجیره کتاب باشد.

طرح‌های فصلی فروش یارانه‌ای کتاب در این چند سال با استقبال خوب و رو به رشد گیلانی‌ها مواجه شده است. به طوری که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، این استان را در بین استان‌های برتر از نظر میزان و تعداد فروش کتاب در طرح‌های فروش فصلی این محصول فرهنگی قرار داده است.

فیروز فاضلی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از فروش بیش از ۳۲ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریالی کتاب طی چهار دوره طرح فصلی فروش یارانه‌ای کتاب در کتابفروشی‌های گیلان خبر داد و گفت: تعداد کتاب‌های خریداری شده توسط گیلانی‌ها در چهار دوره طرح بهارانه، تابستانه، پاییزه و زمستانه کتاب که در سال ۱۳۹۹ برگزار شد نیز قابل توجه بود و در مجموع ۸۹ هزار و ۵۱۵ جلد کتاب در این طرح‌ها توسط گیلانی‌ها خریداری شد.

وی، مجموع تعداد روزهای برگزاری طرح‌های فروش فصلی کتاب در سال ۱۳۹۹ را ۳۹ روز اعلام کرد و افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونایی که در سال گذشته منجر به برگزار نشدن نمایشگاه‌های حضوری کتاب در عرصه استانی و ملی شد، طرح‌های فصلی فروش یارانه‌ای کتاب نقش مهمی در پر کردن این خلاء ناشی از شیوع کرونا در سراسر کشور داشت و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد. به طوری که از نظر میانگین فروش نسبت به روزهای برگزاری طرح در هر فصل، روندی رو به رشد را در استقبال کتابفروشی‌ها و شهروندان از اجرای این طرح داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اجرای طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ از ۱۷ تا ۲۳ خردادماه جاری، یادآور شد: ۳۱ کتابفروشی استان گیلان در طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ مشارکت دارند، سقف مجاز خرید برای هر خریدار در این طرح، دو میلیون ریال است و خریداران می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح؛ کتاب‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی را با یارانه ۲۰ درصدی خریداری کنند.

فاضلی تصریح کرد: علاقه‌مندان برای مشاهده فهرست کتابفروشی‌های عضو طرح و جزئیات بیشتر می‌توانند به آدرس http://tarh.ketab.ir مراجعه کنند

وی، طرح‌های حمایتی فصلی را نوعی سرمایه گذاری فرهنگی توصیف و بیان کرد: جامعه ای پیشرفت می‌کند که کتاب و مطالعه در زندگی مردم آن حضوری مستمر داشته باشد.

فاضلی با بیان اینکه در تاریخ تفکر همواره راهگشا بوده است، افزود: برگزاری طرح‌های حمایتی از کتاب و کتابخوانی به این دلیل که موجب تثبیت و ارتقای تفکر در زندگی انسان‌ها می‌شود حائز اهمیت است و جامعه و نسل جوان به اجرای این گونه طرح‌ها نیاز دارد؛ بنابراین هزینه کردن در این زمینه، سرمایه گذاری و اجرای آن بسیار ارزشمند است.