استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه گیلان با تأکید بر اینکه باید مصرف بهینه و منصفانه اعتبارات، مدنظر مدیران باشد، گفت: دقت نظر نسبت به بهسازی بناها و سازه های در معرض خطر و مناطق رانشی، باید در اولویت قرار گیرد تا از میزان آسیب های احتمالی در مواقع بحرانی کاسته شود.

به گزارش مهرگیلان؛ دکتر ارسلان زارع غروب امروز (سه شنبه) در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان با تبریک دهه کرامت و قرارداشتن در آستانه سالروز ولادت فرخنده ثامن الائمه حضرت امام رضا (ع)، به تلاش های صورت گرفته از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای افزایش سهم اعتباری بودجه استان اشاره و از این اقدام، قدردانی کرد.

وی به سومین سال افزایش و تشدید تحریم‌ها علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی و کاهش شدید درآمدها اشاره و خاطرنشان کرد: علیرغم این تنگناها دولت توانست با همت کارگزاران، مردم فهیم و همکاری سایر قوا و نیز اهتمام بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، بسیاری از اهداف پیش بینی شده و نیز شعار سال ۹۹ را تحقق بخشد.

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان ابراز امیدواری کرد که در سال جاری شاهد تحقق بیشتر درآمدها نسبت به سال گذشته باشیم و با فروکش کردن کرونا و تحولات بین المللی در جهت مدنظر، شرایط بهتری در زمینه فروش نفت و گشایش معیشت مردم مشاهده کنیم.

وی به تلاش های گسترده صورت گرفته برای تأمین اعتبار و تخصیص آن از سوی یکایک مسئولان ارشد ملی و استانی اشاره و اظهار کرد: اصل دقت نظر در مصرف بهینه، منصفانه و مرتبط با ردیف تعیین شده ، حائز اهمیت و مورد تأکید است.

استاندار گیلان رعایت الزامات دستورالعمل ها و ضوابط بودجه ای را نیز جزء انتظارات خود از فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی عنوان کرد و گفت: تخصیص اعتبارات به طرح های نیمه تمام و پرداخت مطالبات پروژه های تکمیل شده، جزء اولویت های اصلی است.

وی تعریف ردیف اعتباری به عنوان سهم نمایندگان را یکی از تفاوت های مهم بودجه سال ۱۴۰۰ با بودجه سال های گذشته عنوان و خاطرنشان کرد: در راستای افزایش اعتبار سرمایه ای استان ها به ازای هر نماینده ۱۵ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که مجموعاً ۱۳۸٫۵ میلیارد تومان بخش استانی آن است.

دکتر زارع بر لزوم تکمیل کمیته های برنامه ریزی و توسعه شهرستانی و نیز بهره گیری از فرصت فصل های تابستان و اوایل پاییز در اجرای پروژه ها تأکید کرد و افزود: اعتبار ابلاغی استان گیلان؛ دو هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان است.

وی به درنظرگرفتن ۳۴ میلیارد تومان برای فصل اداره عمومی استان و ضرورت تجهیز فرمانداری و بخشداری های جدید التاسیس در شهرستان های خمام و صومعه سرا و استقرار نمایندگی اداره ها اشاره کرد و گفت: احداث ساختمان جدید برای ادارات ممنوع است اما برای  شهرستان و بخش جدیدالتاسیس، استثناء درنظرگرفته شده است.

استاندار گیلان بر استفاده از اعتبارات مناطق کمتر توسعه یافته در محل قانونی تعریف شده و همچنین پرهیز فرمانداران از تعریف پروژه جدید در سطح شهرستان ها تأکید کرد وبا بیان اینکه در ۱۷ شهرستان، شفت ، منطقه ای شاخص درنظرگرفته شده ، گفت: از پخش جزئی اعتبارات ، با جدیت پرهیز شود و به تکمیل پروژه های اولویت دار و حائز اهمیت اهتمام صورت گیرد.

دکتر زارع توجه به تحقق شعار سال جاری و نیز منویات رهبر معظم انقلاب درخصوص تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: فعالیت های توسعه ای گیلان همچون کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنعت مورد توجه باشد.

وی بر ضرورت توجه به زیرساخت های آسیب دیده استان براثر سوانح همچون تخریب پل نیز تأکید کرد و افزود: دقت نظر نسبت به بهسازی بناها و سازه های در معرض خطر و مناطق رانشی، باید در اولویت قرار گیرد تا از میزان آسیب های احتمالی در مواقع بحرانی بکاهد.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین توجه به طرح های زیست محیطی برای حفظ تالاب همچون سنبل آبی در شهرستان های انزلی، صومعه سرا و لنگرود و تهیه تجهیزاتی از جمله دستگاه سنجش آلودگی محیط را مورد تأکید قرار داد.

در این جلسه حجت الاسلام محمد صفری رئیس مجمع نمایندگان گیلان و نیز کوچکی نژاد، آقازاده و احمدی از نمایندگان مردم رشت، بهروزی فر نماینده مردم فومن و شفت، فرخی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل، گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار و دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص توسعه استان پرداختند.