در آخرین روز از هفته دولت و در مراسمی با حضور فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه، تفاهم نامه اجرای طرح سفیران کتاب و دانایی میان کتابخانه های عمومی و تبلیغات اسلامی این شهرستان امضا شد.

به گزارش مهر گیلان -مراسم امضای تفاهم نامه آغاز اجرای طرح سفیران کتاب و دانایی با حضور حمید رضایی، فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه؛ رقیه زرگری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان؛ حجت‌الاسلام کریم عاشوری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی آستانه اشرفیه، جمعی از مسئولین و کتابداران شهرستان برگزار شد.
فرماندار شهرستان استانه اشرفیه در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی ، باهنر و شهدای دولت  با تاکید بر لزوم استفاده از همه ظرفیت ها برای رشد آگاهی های مردم جامعه گفت: توجه به کتاب و کتابخوانی، علم  آموزی هم درسیره نبوی وفرهنگ دینی تاکید شده و هم  به قول فردوسی، این شاعر بزرگ کشور«توانا بود هرکه دانا بود» دانایی توانایی می آورد و این دانایی از طریق علم آموزی و خواندن کتاب است.
حمید رضایی کاهش مشکلات جامعه را منوط به افزایش سرانه مطالعه کتاب دانست و افزود: متناسب هر جامعه ای می توانیم سطح فرهنگ عمومی جامعه را افزایش دهیم که این افزایش فرهنگ به شدت وابسته به خواندن کتاب است.
وی همچنین با تمجید از اقدام ارزشمند مجموعه کتابخانه های عمومی شهرستان آستاه اشرفیه در اجرای طرح سفیران کتاب و دانایی تصریح کرد: ترویج فرهنگ کتاب و  کتابخوانی و دراختیار قراردادن کتاب برای کسانی که دسترسی نداشته باشند و یا کمتر دسترسی دارند اقدام بسیار مبارکی است که باید با با کیفیت مطلوبی دنبال شود.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه نیز در ادامه این مراسم به اهداف اجرای طرح ابتکاری سفیران کتاب و دانایی اشاره کرد و گفت: هدف اولیه این طرح ضمن ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ،جذب نوجوانان و جوانان به کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه ،کاهش آسیب و بزه های اجتماعی است که با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی اجرا می شود.
رقیه زرگری همچنین با اشاره به سرای فضای مطالعه اندک شهرستان یکی از اهداف این طرح را رفع این محدودیت خدمت رسانی به عموم علاقمندان به کتابخوانی بویژه در ایام فراگیری بیماری کرونا عنوانکرد و گفت: در اجرای این طرح که با جانمایی کتاب در سبد های ویژه و ارسال این سبدهای کتاب به روستاهای فاقد کتابخانه توسط مبلغان داوطلب آغاز شده کتاب هایی در موضوع و رده سنی گوناگون به این روستاها ارسال و در اختیار دوستداران کتاب قرار داده می شود.
به گفته زرگری محتوای سبدها با گذشت دوماه از ارسال آن با کتاب های جدیدی بروزرسانی و افرادی هم که از این کتاب ها استفاده کنند بصورت رایگان در نزدیک ترین کتابخانه محل زندگی خود عضو خواهند شد. طرح سفیران کتاب و دانایی از مبدا ۴باب کتابخانه عمومی شهرستان در شهرهای آستانه اشرفیه، بندر کیاشهر و روستاهای چهارده و دهنه سر سفید رود در حال اجرا است.
گفتنی است اجرای طرح کتاب دوخان، لک لک کتاب، بالاکا کتاب و الو کتاب و دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی در ۱۰کتابخانه منتخب گیلان از دیگر طرح های کتابخانه های عمومی برای تامین نیازهای اطلاعاتی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در دوره فراگیری بیماری کرونا در سراسر گیلان است.