سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: کمبود تامین سرم و دارو در سراسر کشور وجود ندارد و طبق تاکید رئیس جمهور هیچ مشکلی در تامین ارز برای تهیه واکسن‌ها نیست.

دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفتگو با خبر ۱۴ افزود: موج شیوع ویروس دلتا در سراسر کشور و در سراسر دنیا تاخت و تاز می‌کند و کشور‌های بسیاری علیرغم اینکه واکسیناسیون انجام داده‌اند مثل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و سایر کشور‌ها درگیر این موج سنگین شده اند.
وی افزود: در جلسه امروز که با ریاست محترم جمهور برگزار شد و همه روسای کمیته‌های تخصصی حضور داشتند، تصمیمات مهمی گرفته شد که فردا در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم نهایی به اطلاع مردم خواهد رسید.
رئیسی افزود: بحث کاهش و کنترل تردد‌ها مطرح شد و باید کنترل زیادی انجام بگیرد. سیال بودن جمعیت می‌تواند به عنوان معضل به گسترش شیوع بیماری بینجامد و وضع را بدتر کند.
رئیسی گفت: اما نکته‌ای که وقت زیادی روی آن گذاشته شد بحث اقناع سازی مردم و اطلاع‌رسانی شفاف به مردم است و حتماً باید کوشش شود تا مردم همراه شوند. هیچ برنامه‌ای موجب کنترل نخواهد شد مگر اینکه همه مردم اعم از اصناف و دولت و همه دست به دست هم دهند تا این موج کنترل شود.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: موضوع مهمی که امروز رئیس‌جمهور تاکید کرد و اطمینان خاطر داد؛ این است که هیچ مشکلی در تامین ارز برای واکسن‌ها وجود ندارد. جلسات خیلی خوبی هم در چند روز گذشته با معاون اول رئیس جمهور برگزار کردیم که گشایش خوبی در خصوص تامین واکسن کرونا صورت گرفته است و در ارتباط با بحث تامین واکسن روز‌های خوب و درخشانی در پیش خواهیم داشت که به اطلاع مردم خواهد رسید.
رئیسی افزود: اما در ارتباط با سایر محدودیت‌ها تاکید رئیس جمهور این بود که هم کسب و کار باید باشد و از آن طرف اولویت سلامت و صیانت از سلامت مردم هم جزء اولویت هاست که باید مورد توجه قرار بگیرد و شاید مجبور باشیم با توجه به وضعیتی که وجود دارد بعضی از محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

جزئیات تصمیمات درباره محدودیت‌های جدید و جدی کرونایی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اما تاکید بیشتر بر رعایت شیوه نامه هاست که باید دقیق صورت بگیرد و با توجه به بازدیدی که رئیس‌جمهور روز گذشته از داروخانه‌ها به صورت سرزده داشت، تاکید کرد که به هیچ وجه نباید صف برای تهیه دارو باشد و خود این صف می‌تواند عاملی برای شیوع بیماری باشد و باید تمهیداتی اندیشیده شود صف‌ها برای تهیه دارو برچیده شود.
رئیسی افزود: در ارتباط با سرم که یک مدت به صورت مقطعی کمبود وجود داشت؛ الان در سطح کشور کمبود تامین سرم و دارو وجود ندارد و فقط بحث ساماندهی و توزیع دارو و واکسن است که تکلیف شد بر سازمان غذا و دارو و سایر سازمان‌ها که بتوانند اطمینان بخشی به مردم بدهند و هم در دسترس قرار دهند.
وی گفت: حتی یکی از تصمیماتی که پیشنهاد شد این بود که دارو در اختیار یک یا دو داروخانه نباشد و باید در سراسر کشور توزیع شود و نیاز نباشد که مردم از هر نقطه شهر جلوی یک داروخانه جمع شوند و دارو به ویژه باید در اختیار مراکز درمان سرپایی قرار بگیرد تا فرد برای تهیه دارو به داروخانه فرستاده نشود.
وی درباره برگزاری مراسم عزاداری هم گفت: تاکید شد عزاداری‌ها باید بر اساس رعایت شدید شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود و از یک طرف عزاداری‌ها نباید در مراکز سر بسته و سرپوشیده باشد، دسته روی‌ها ممنوع است و همه عزیزان باید همکاری کنند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اینکه در چند روز گذشته هم خیلی از بزرگان و مداحان همکاری‌های خوبی کرده‌اند و وضعیت بهتر از این خواهد شد.