رئیس علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه هرم سنی استان گیلان به عنوان سالمند ترین استان در حال تغییر شکل به هرم استوانه ای است گفت: گیلان، پایین ترین نرخ باروری را در بین استان ها دارد.

به گزارش مهر گیلان-دکتر سالاری در نشست توجیهی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد، با بیان اینکه در آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، حدود ۸۰ میلیون نفر شمارش شد، گفت: مقایسه هرم های سنی جمعیت ایران در دو دهه اخیر نشان می دهد ساختمان هرم سنی جمعیت ایران در حال معکوس شدن است.

وی افزود: این وضعیت حاکی از آن است جمعیت کشور که در حال حاضر جمعیت جوانی است، در دهه های آتی به سوی سالمندی متمایل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به این مطلب که طی نیم قرن اخیر در ایران الگوی سنی ازدواج، به ویژه در نزد زنان تغییرات قابل ملاحظه ای داشته است، اظهار کرد: طی نیم قرن اخیر میانگین سن اولین ازدواج مردان ۲.۵ سال افزایش یافته در حالی که میانگین مزبور برای زنان بیشتر از چهار سال افزایش داشته است.

وی یکی از متغیرهای مهم و تاثیرگذار در باروری را میزان باسوادی و سطح تحصیلات زنان  عنوان کرد.

سالاری با بیان اینکه براساس آمار ارائه شده در سال ۱۳۹۵، گیلان پایین ترین نرخ باروری را در بین استان ها دارد، گفت: هرم سنی استان گیلان به عنوان سالمندترین استان در حال تغییر شکل به هرم استوانه ای است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تحولات جمعیت و رشد آن، از گذشته های دور تاکنون، همواره از مباحث مهم جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده و اذهان محافل مختلف سیاسی و اقتصادی را به خود مشغول داشته است، گفت: اهمیت تغییرات در حدی بود که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۳، سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و بر ضرورت هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه های ذیربط در این زمینه تاکید شد.

وی با اشاره به اقدامات مهم دانشگاه در حوزه بهداشت طی دو سال اخیر عنوان کرد: اجرای موفق طرح وزین سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی، راه اندازی مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته برای نمونه گیری کووید در شهرستان های استان و نوسازی و احداث بیش از ۳۰ خانه بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت از مهمترین اقدامات دانشگاه در حوزه بهداشت است.

سالاری همچنین تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه های تشخیصی سلولی مولکولی کرونا در درمانگاه بعثت، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه مولکولی رودبارتان و افتتاح هشت پروژه بهداشتی را از دیگر اقدامات مهم عنوان کرد.

رئیس علوم پزشکی گیلان، افزایش بیش از ۱۵۰ تخت ویژه و ۸۰۰ تخت بستری بیمارستانی در استان، افزایش سرانه خوابگاهی از ۱۲ مترمربع به ۱۴.۵ مترمربع با خرید، تجهیز و بهره برداری از دو خوابگاه دانشجویی، جذب ۱۱۴ هیئت علمی در طی سه فراخوان اخیر و تامین بالغ بر ۱۰۰۰ قلم تجهیزات پزشکی بیمارستانهای دولتی استان با ارزش ریالی بیش از ۹۰ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات دانشگاه عنوان کرد.

وی با اشاره به راه اندازی ۱۱۳۸ پایگاه واکسیناسیون در کل استان، گفت: در حال حاضر ۹۴.۵ درصد از جمعیت هدف نوبت اول واکسن و ۸۷.۱ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند. ۱۴.۱ درصد نیز توبت سوم واکسن را زدند.

سالاری با اشاره به برنامه های آتی دانشگاه گفت: تلاش جهت راه اندازی طرح تحول شهری و پزشک خانواده، پیگیری ساخت و تکمیل پروژه های محرومیت زدایی حوزه بهداشت، تلاش جهت تکمیل ۲۲ پروژه بهداشتی توسط قرارگاه محرومیت زدایی سپاه و تلاش جهت تکمیل ۹ پروژه بهداشتی توسط قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه از اهم اقدامات پیش بینی شده در سال های آتی است.