مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه موزه پیش از تاریخ در نزدیکی غارهای دربند رشی رودبار ایجاد می شود، گفت: سرمایه گذاری حاضر شده یک مجموعه گردشگری شامل موزه محلی، بازارچه صنایع دستی، رستوران و پارکینگ اختصاصی را در منطقه ایجاد کند.

به گزارش مهر گیلان-از طرح ایجاد موزه پیش از تاریخ در غارهای رودبار خبر داد و اظهار کرد: با استناد به کاوش‌های باستان‌شناسی، سابقه استقرار انسان در غار باستانی دربند روستای رشی(با شماره ثبت ملی ۱۳۲۱۸) به حدود ۲۳۰ هزار سال قبل باز می‌گردد.

وی درخصوص اهمیت غارها از جنبه طبیعی و باستان شناسی، گفت: حفاظت از محیط زیست غار و مناطق پیرامون آن همراه با معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به گردشگران داخلی و خارجی در بلند مدت باعث توسعه پایدار و رشد گردشگری ضابطه مند می شود که از اهداف مهم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان  با اشاره به پتانسیل‌های عظیم تاریخی و طبیعی در نقاط مختلف استان یادآور شد: با حمایت‌های بی‌نظیر مسئولین ارشد استانی و کشوری، هم اکنون بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری مهیا بوده و از تمام علاقمندان دعوت می کنیم تا با مراجعه به نزدیک ترین واحدهای میراث فرهنگی در سطح استان نسبت به ارائه درخواست خویش اهتمام ورزند.

جهانی افزود: مجموعه غار دربند رشی به عنوان یکی از سرمایه های تاریخی – طبیعی استان و کشور از زمان کشف آثار کهن سکونت انسان در آن جایگاه مهمی در تاریخ ایران و منطقه کسب کرده است؛ جاذبه های مختلف تاریخی و طبیعی این غارها و دره دربند باعث شده که این ناحیه یکی از اهداف تورهای گردشگری شود که در کنار جنبه های مثبت آن، به واسطه عدم برنامه ریزی باعث وارد شدن آسیب هایی به محیط زیست طبیعی این مجموعه شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سرمایه گذاری حاضر شده که با رعایت ضوابط میراث فرهنگی در فاصله یک کیلومتری از غار، در کنار جاده رشی به سی دشت یک مجموعه گردشگری شامل موزه محلی، بازارچه صنایع دستی، رستوران و پارکینگ اختصاصی را ایجاد کند که تورهای گردشگری قبل از بازدید از غار بتوانند با دیدن موزه، اطلاعاتی درباره پیشینه باستان شناسی منطقه و کشفیات باستان شناسی غارهای دربند رشی کسب کنند.

مدیرکل میراث گیلان گفت: ایجاد مسیر دسترسی مناسب و ایمن برای گردشگران و نصب تابلوهای راهنما از دیگر مواردی است که برای ساماندهی غار پیش بینی شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که پس از صدور مجوزهای لازم و سیر مراحل اداری و با نظارت کارشناسان و متخصصان و حفظ حریم منظری مجموعه غارهای رشی و دره دربند، این مجموعه گردشگری – موزه‌ای بتواند به یکی از مراکز گردشگری بی‌بدیل در سطح استان و کشور تبدیل شود.

جهانی، با تاکید بر منحصر به فرد بودن مجموعه غارها و دره دربند رشی که باعث روشن شدن بخش مبهمی از تاریخ کهن بشر در ایران شده، خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان با کمک موزه ملی ایران قصد دارد که علاوه بر تهیه پرونده ثبت این مجموعه تاریخی – طبیعی در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو، کاوش‌های علمی را در این کهن‌ترین سکونتگاه تاریخ‌گذاری شده بشر در ایران برنامه‌ریزی کند.