با پایش میدانی و بررسی‌های صورت پذیرفته از بافت‌های تاریخی، تاکنون بیش از 600 بنای تاریخی در شهرهای رشت، لاهیجان و املش شناسایی شده است.

به گزارش مهر گیلان-گردشگری و صنایع‌‌دستی استان، ولی جهانی با بیان مطلب فوق گفت: گیلان با احتساب شهرک تاریخی ماسوله دارای هفت شهر با بافت تاریخی است که از این میان می ت وان به شهرهای رشت، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود، رودسر و املش اشاره نمود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی استان شناسایی بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی در شهرهای رشت، لاهیجان و املش را در کنار محوطه‌های تاریخی ارزشمند، گواهی انکار ناپذیر بر اهمیت بافت‌ها دانست و بر لزوم بسیج همگانی و فرهنگ‌سازی به منظور صیانت از مواریث منحصر به فرد تاکید ورزید.

وی سهم رشت را از بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی مذکور، ۲۴۰ بنا(به تفکیک ۱۰۸ بنا در محله ساغریسازان، ۳۶ بنا پیربازار، ۱۸ بنا باقرآباد و ۷۸ بنا در بازار رشت) دانست. درحالی‌که شهرهای لاهیجان و املش را نیز به ترتیب دارای ۲۶۰ و ۱۱۰ بنای تاریخی عنوان نمود.

جهانی بررسی و شناسایی آثار تاریخی واجد ارزش را یکی از اولویت‌های اداره کل دانست و افزود: با شناسایی آثار تاریخی زمینه صیانت بهتر از میراث فرهنگی فراهم خواهد آمد و در هر صورت اداره کل از همراهی و مشاوره فرهیختگان، جوانان، نخبگان، مسئولان و آحاد مردم استقبال می نماید.