مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از پاکسازی بیش از ۳۵ تن گیاه مهاجم سنبل آبی از تالاب بین المللی انزلی خبر داد .

مهر گیلان / «حمزه عشوری» گفت:  با توجه به تاکیدات انجام شده مبنی بر حضور مستمر مامورین یگان حفاظت محیط زیست گیلان در تالاب بین المللی انزلی برای جمع آوری  گیاه سنبل آبی که شیطان بنفش تالاب لقب گرفته است، محیط بانان پاسگاه های محیط بانی قلم گوده و  سرخانکل انزلی با همکاری یگان حفاظت محیط زیست شهرستان های ماسال و صومعه سرا در بخش غربی تالاب بین المللی انزلی ، محدوده‌های آبکنار و ماهروزه ، موفق به خارج کردن حدود ۱۱ تن گیاه مهاجم سنبل آبی در تاریخ ۴ خرداد ماه از این بخش های تالاب‌ شدند .
وی افزود از ابتدای طرح جمع آوری این گیاه حدودا ۳۵ تن از زیست توده  این گیاه مهاجم آبزی از تالاب بین المللی انزلی جمع آوری  و در مکان های از پیش مشخص شده  برای دپو حمل شده است. 
«عشوری» تاکید کرد: در سال های گذشته بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان طی قراردادی با اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با انعقاد قرارداد با توجه به تلاش این اداره کل برای جذب اعتبار و با جلب همکاری قایقرانان،  آببندان داران و دیگر ذیفعان تالاب اقدام به جمع آوری این گیاه در تالاب نموده بودند. 
وی افزود : در سال جاری این اداره کل علیرغم عدم تخصیص بودجه تاکنون ، با توجه به اهمیت مقابله با این گیاه مهاجم در زمان مناسب، با دستگاه دروگر سنبل آبی و تلاش محیط بانان پرتلاش یگان حفاظت محیط زیست توانسته است تا حدودی جلوی رشد و پیشروی این گیاه در برخی بخش ها را بگیرد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تاکید کرد :کار جمع آوری سنبل آبی در تالاب‌ انزلی بصورت مداوم تا هفته های آتی تا زمان پاکسازی کامل آن از تالاب ادامه خواهد یافت.

گیاه مهاجم سنبل آبی که به آن اهریمن نیلگون یا شیطان بنفش هم می گویند بومی کشورهای حوزه آمریکای جنوبی است. این گیاه قادر است به سرعت رشد و تکثیر کند  و  در مدت زمان کوتاه کل پهنه های آبی بخش هایی از تالاب را بپوشاند، بنابراین تهدیدی برای  اکوسیستم تالاب انزلی محسوب میشود. ۸۹ تا ۹۴ درصد  این گیاه از آب است ، لذا آب بسیار زیادی را به خود جذب میکند و سرعت تبخیر آب را افزایش می دهد.