سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هرگونه توافقی قانون اقدام راهبردی مجلس را به منظور تامین منافع حداکثری کشور مورد توجه قرار می‌دهد.

به گزارش مهر گیلان به نقل از صدا و سیما /آقای ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره انتشار اخباری درباره تبادل پیام‌ و مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا و اینکه آیا اینها برای بازگشت به برجام است یا در چارچوب دیگری است، اظهار داشت: پاسخ ما به این سوال سخت نیست و در ارتباط با موضوع برجام دیدگاه‌های اصولی و روشن شده‌ای داریم.

هرگونه توافقی باهدف تامین منافع حداکثری کشور انجام می‌شود
وی گفت: ایران هیچگاه فرایندهای دیپلماتیک را متوقف نکرده است‌. معیار و ملاک ما عملکرد طرف‌های مقابل ما بوده نه اظهارات رسانه‌ای که بیان می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دولت سیزدهم هم در ارتباط با برجام از ابتدا سیاست اصولی و واضحی را بیان کرده و آن اینکه برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه یکی از موضوعات مرتبط با سیاست خارجی است.
آقای کنعانی ادامه داد: در ارتباط با توافق اعلام شده، هرگونه توافقی علاوه بر منویات محکم و منطقی رهبر انقلاب و همچنین منافع ملی و قانون اقدام راهبردی مجلس به منظور تامین منافع حداکثری کشور و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه تیم مذاکره کننده است.

گامهای موثر برای آزادی داریی های بلوکه شده
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ((بلوکه)) ایران در دیگر کشورها، گفت: پیگیری دریافت این دارایی‌ها به عنوان یکی از موضوعات مهم با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک ادامه دارد. برای تاثیر گذاری بر موضع غیرقانونی آمریکا از طریق واسطه‌ها گفتگوهایی را ادامه می‌دهیم لذا گام‌های موثری در این باره برداشته شده است.

گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفتگوها برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا از طریق واسطه ها در حال انجام است و اراده دو کشور در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.
آقای ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ازسرگیری روابط با مصر گفت: موضع صریح دولت و دستگاه دیپلماسی قبلاً اعلام شده و رهبری در دیدار با سلطان عمان دیدگاه خود را مطرح کردند. توسعه روابط با کشورهای اسلامی در منطقه جزو اولویت‌های ماست. در رابطه با مصر هم در صورت تمایل دولت مصر برای از سرگیری روابط با ایران ما نیز استقبال خواهیم کرد.

بازگشایی سفارت ایران در لیبی در مرحله نهایی
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگشایی سفارت ایران در لیبی هم گفت: امنیت در کشور لیبی برای ما حائز اهمیت است. ما فرد مناسب برای تصدی مسئولیت سفارت ایران در لیبی را انتخاب کرده‌ایم و روند اداری کار برای تعیین نهایی در حال انجام است.

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا
آقای کنعانی در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان با امریکا گفت: امیدوارم به زودی شاهد آزادی زندانیان میان ایران و آمریکا باشیم‌. مذاکرات از طریق واسطه‌ها ادامه دارد لذا می‌توانیم اظهار خرسندی کنیم در صورتی که طرف مقابل هم این تمایل را داشته باشد منتظر نتیجه دهی گفتگوها از طریق واسطه‌ها هستیم. اراده دو کشور در این زمینه تاثیر گذار خواهد بود.

حقابه هیرمند می‌تواند زمینه ساز تقویت همکاری دو کشور باشد
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه موضوع حقابه هیرمند می‌تواند زمینه ساز تقویت همکاری دو کشور باشد گفت: انتظار داریم مقامات افغانستان مسئولانه عمل کنند.
آقای ناصر کنعانی در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس جمهور کشورمان به آمریکای لاتین گفت: در هندسه سیاسی جهان نقش آمریکای لاتین حائز اهمیت است. هیئت‌ها بلندپایه اقتصادی از شرکت‌های خصوصی ایران در این سفر حضور دارند و ان‌شاالله همزمان با حضور آقای رئیسی شاهد برگزاری نشست‌های بخش خصوصی دو کشور خواهیم بود.
وی ادامه داد: در یک نقطه جدیدی از عزیمت و حرکت دو سویه ایران و شرکای ما در منطقه آمریکای لاتین قرار داریم لذا این سفر برای ما و کشورهای هدف قابل اهمیت است.

آقای کنعانی در پاسخ به سوالی درباره حقابه هیرمند، گفت: در ارتباط با حقابه موضع ایران روشن است و انتظار داریم بر مبنای معاهده ۱۳۵۱ این حقابه از آب هیرمند تحویل داده شود که در طول سال‌های گذشته این اتفاق را شاهد نبودیم. مطابق دستور رئیس جمهور هیئت عالی رتبه ای از ایران به افغانستان سفر کردند و برای اینکه بتوانیم در فضای آرامتری امورات را پیش ببریم قائل به اطلاع رسانی رسانه‌ای نبودیم. گفتگوهای خوبی در سطوح عالی با مقامات دولت موقت افغانستان انجام شد و قرار شد طرف افغانی گام‌های جدیدی بردارد. ما مبتنی بر سیاست همسایه و مبتنی بر معاهده لازم الاجرا و محترمی که میان دو کشور وجود دارد انتظار داریم مقامات افغانستان مسئولانه عمل کنند و حسن نیت خود را اثبات کنند چرا که حقابه حق مردم ایران و سیستان و بلوچستان است و می‌تواند زمینه ساز تقویت همکاری دو کشور باشد.

موضوع توافق موقت را گمانه زنی رسانه‌ای می‌دانیم
آقای کنعانی در مورد تاکید رهبر انقلاب مبنی بر انجام توافق با حفظ زیرساخت های هسته‌ای گفت: مبنای مذاکرات رفع تحریم همان توافق امضا شده برجام است و دراین‌باره چارچوب جدیدی را نداریم، اخیراً توافق موقت مطرح شده که آن را گمانه زنی رسانه‌ای می‌دانیم و یا برخی طرف‌ها با انگیزه‌های سیاسی خودشان آن برای برهم زدن مذاکرات مطرح می‌کنند.