فرحناز رافع ظهر شنبه در نخستین جشنواره فرش دستباف در گیلان اظهار کرد: زنجیره ارزش فرش دستباف را مدیون سخاوت انگشت دستان هنرمندان هستیم.

مهر گیلان / رئیس مرکز ملی فرش با تاکید بر لزوم واکاوی و ریشه یابی از قدمت تاریخی و فرهنگی فرش بیان کرد: شهرت فرش گیلان مورد غفلت واقع شده است.

رافع با بیان اینکه شهرت سازی فرش گیلانی مورد تاکید است، گفت: شهرت، نام و نشان فرش دستباف گیلان باید در جهان شناخته شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تبلیغات در صنعت فرش، افزود: باید از فضاهای تبلیغی و رسانه‌ای برای معرفی فرش گیلان تلاش شود.

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه صادرات، فروش و اقتصادی سازی پیشران توسعه فرش است، بیان کرد: شهرت سازی و تبلیغ حلقه گم شده در زنجیره ارزش فرش وجود دارد.

رافع با اشاره به به چالش‌های پیش روی صنعت فرش اضافه کرد: بازاریابی و فروش مهم‌ترین چالش حوزه صنعت فرش است که باید برطرف شود.

وی با تاکید بر لزوم بکارگیری از هوش مصنوعی در معرفی صنعت فرش افزود: بکارگیری از فناوری‌های نوین تبلیغی و رسانه‌ای حلقه مغفول مانده صنعت فرش است.

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه بازاریابی مشارکتی موفق ترین اصل در این بخش است، گفت: هیچ گاه برای صرفه جویی، تبلیغ را حذف شود چرا که تبلیغات سرمایه گذاری برای اقتصادی سازی است.

رافع با بیان اینکه چالش اصلی فرش گیلان بازاریابی است، اضافه کرد: بازاریابی شبکه ای در صنعت فرش گیلان باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سلیقه سازی در صنعت فرش اهمیت دارد، افزود: نیاکان ما برای فرش دستبافت خلق ارزش کردند.

رئیس مرکز ملی فرش با تاکید بر لزوم شناسنامه دار شدن فرش ایرانی و گیلان بیان کرد: شناسنامه دار شدن و تشکیل نظام ارزیابی در صنعت فرش اهمیت دارد