در آیین‌نامه جدید هیچ افزایش تعرفه‌ای در قبوض گاز نسبت به آیین‌نامه قبلی نداشته‌ و تنها تفاوت در این است که پلکان‌های مصرف به جای 75 مترمکعبی، 100 مترمکعبی است.

مهر گیلان / مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر، اظهار داشت: بر اساس جزء یک بند «ز» و بند «ل» تبصره ۱۵ قانون بودجه، بایستی هم الگوی مصرف مجدداً بررسی و هم تعرفه‌های گاز برای پلکان‌های مختلف تعیین می‌شد.

وی ادامه داد: با همکاری که با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی دولت داشتیم، پیشنهادات به دولت ارائه، مصوبه اخذ و آیین‌نامه جدید تعرفه‌ها اعلام عمومی شد.

به گفته رحمانی برای هر اقلیم از ۵ اقلیم، سقف مصرف مشخص شده که در آیین‌نامه قبلی، این تعیین الگوی مصرف به شفافیتی که در آیین نامه جدید وجود دارد، نبوده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در آیین‌نامه جدید، بحث پاداش خوش‌مصرفی هم برای بخش خانگی و هم بخش‌های غیرخانگی ازجمله صنایع و مشترکان عمده در نظر گرفته شده است.

رحمانی در خصوص جریمه پرمصرفی نیز اظهار کرد: جریمه پرمصرفی همان پلکان‌های ۱۱ و ۱۲ خواهد بود که تعرفه‌های نهایی از آن‌ها اخذ می‌شود.

رحمانی افزود: الگوی مصرف به‌این گونه است که در سه پلکان اول، مشترکین کم‌مصرف قرار دارند، پلکان‌ بعدی به ترتیب مصرف متوسط، پرمصرف و بسیار پرمصرف خواهند بود که برای بسیار پرمصرف‌ها، بحث قیمت ۶۰۰۰ تومان به ازای هر مترمکعب امسال، اجرایی خواهد شد.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در پایان، با بیان این‌که قریب به ۷۰ درصد مشترکان، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، گفت: تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از۳ برابر الگو مصرف گاز دارند، تنها کمتر از یک درصد مشترکان است.