کتابخانه‌های عمومی گیلان از اجرای ۴۸۰ ویژه برنامه فرهنگی به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان خبرداد.

مهر گیلان / مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان گفت: به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ۴۸۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی گیلان برگزار می‌شود که مرمت، شاداب‌سازی، افتتاح و آغاز بکار ۴ باب کتابخانه در شهرستان‌های رشت، شفت، لاهیجان و املش از مهم‌ترین این برنامه هاست.

یاسر تقوی، با اشاره به شعار امسال هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار با عنوان «آینده خواندنی‌ست»، افزود: گلباران گلزار‌های شهدای گیلان، دیدار کتابداران و کارکنان مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان با خانواده‌های معظم شهدا، برگزاری محفل کتابت قرآن همزمان با سالروز رحلت آیت الله طباطبایی به عنوان مفسر بزرگ آیات قرآنی، عضویت رایگان در کتابخانه‌ها و بخشودگی جرائم دیرکرد کتاب‌های امانت‌گرفته شده، اختتامیه ویژه برنامه مشاعره «ترنم باران» با حضور دانش آموزان مدارس استان، برگزاری مراسم تکریم کتابداران، کتابخوانان و مروجین کتاب گیلان، برگزاری پویش نذر کتاب با هدف اهدای کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی، دیدار با نویسندگان و چهره‌های فرهنگی استان، برگزاری محافل و نشست‌های کتاب خوان ویژه کارکنان دستگاه‌های اجرایی، از دیگر برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این هفته است.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا هفته کتاب امسال، فرصت مناسبی برای معرفی دستاورد‌ها و خدمات مختلف کتابخانه‌های عمومی به مردم گیلان باشد.

استان گیلان، ۸۵ کتابخانه عمومی نهادی، ۱۵ کتابخانه عمومی مشارکتی و ۱ باب کتابخانه عمومی مستقل دارد که ۵۸ هزار نفر به‌صورت فعال در آن عضو هستند.

سرانه کتابخانه‌های عمومی استان گیلان هم اکنون یک متر به ازای هر ۱۰۰ نفر است که تا چشم انداز سال ۱۴۰۴ باید به هشت متر به ازای هر ۱۰۰ نفر تبدیل شود.

۲۴ آبان هر سال، آغاز هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار است.